Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
grego87
Berichten: 10
Lid geworden op: di 05 jul 2022, 23:21

Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door grego87 »

Ik heb een Hymer Grand Canyon S 4x4 met de volgende componenten:

- Twee Varta 95Ah AGM batterijen
- Schaudt EBL30 Elektroblok
- Schaudt WA121545 Booster (DC/DC charger)
- Schaudt LAS 1218-S Lader

Ik wil de AGM batterijen vervangen voor Lithium, en had deze Bulltron 160Ah LiFePO4 op het oog, aangezien ze vrijwel dezelfde fisieke afmetingen hebben als de Varta AGM's.

Nu lees ik in de handleidingen dat sommige van de Schaudt componenten (de EBL30 en de WA 121545) een "gel" batterij setting hebben, dat voor een laadstroom van 14.4V zou zorgen. De LAS 1218-S lader heeft--volgens mij--niet zo een setting.

Nu is mijn vraag: kan ik mijn AGM batterijen vervangen voor 2x160Ah Bulltron's (of andere LiFePO4 batterijen), moet ik dan ook mijn LAS 1218-S vervangen, en zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Graag advies van anderen die wellicht ervaring hebben met Schaudt componenten. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door gjvonk »

Ik heb nagenoeg dezelfde configuratie qua elektra dus ik volg en doe mee! Ik heb een EBL119 van Schaudt. Bij ons heeft die laadbooster van Schaudt heeft een lithium stand. De huishoudaccu's worden via de laadbooster geladen toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Zijspan »

De las1218 kan alleen maar gel en of lood accu’s laden volgens mij.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door kampo »

Raar dat je deze vraag op een forum stelt
Het staat toch gewoon op je 3 Schaudt toestellen ....
Maak desnoods een foto van de schakelaar waarmee je wel of niet op Lithium kan instellen.

En als er geen stand Lithium voorzien is dan kan je het toestel uitwisselen voor een ander of ... je gebruikt gewoon de minder goede setting
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door DJSmiley »

De Schaudt walstroomladers hebben geen specifieke lithium stand. Afhankelijk van het model komen de settings van soms wel enigszins overeen in de GEL stand, echter
- is er een hoge floatspanning (13.7/13.8V)
- is er een veel te lange absorbtietijd (16 uur)

Beide zijn niet ideaal voor een LiFePO4 accu. Over het algemeen wordt 14.0-14.2V / 13.5-13.6V aanbevolen door de meeste fabrikanten voor een optimale levensduur.

In de praktijk is het af en toe afwijken niet perse direct merkbaar en een probleem. Dat verklaard ook dat menigeen tevreden is met een 'drop in'. Feitenlijk bestaat dat niet, immers, lood en lithium zijn gewoonweg verschillende technieken.

Je ziet dan ook dat eigenlijk elke serieuzere inbouwer/distributeur dit niet aanraad. Met de investering van een goede accu is het logisch om ook alles eromheen goed te doen, en geen concesssies te doen door oude laders te hergebruiken.

Op zich is dat ook niet heel ingewikkeld: Kwestie van een andere lader en de bestaande in de EBL uitschakelen.
Een paar kleine nadelen:
- De walstroomindicatie op je bedienpaneel werkt dan niet meer
- De startaccu wordt niet meer meegeladen

Als dat echt een dingetje is kun je de EBL laten modificeren, BBA Techniek bied die optie oa: https://www.bbatechniek.nl/sites/defaul ... %20EBL.pdf
Maar als je een beetje handig bent met een soldeerbout en schema lezen is dat ook goed zelf te doen, eigenlijk is het een kwestie van een verbinding intern omleggen/afkoppelen.
In veel gevallen is met die 2 'beperkingen' ook prima te leven, beide zijn nu niet echt onoverkomelijke dingen in de meeste gevallen.

Met 2x160Ah heb je nog een bijkomend dingetje: Laadtijd. Met een 18A lader en 320Ah capaciteit, en nog eens eigen verbruik zul je als de accu echt leeg is wel lang moeten laden. Een nachtje aan de paal is dan niet voldoende: 320Ah/18 = 18 uur. Tel je eigen verbruik erbij op en je moet dan rekenen op 20-24 uur laden..

Met een 30A lader is dat bijna 11 uur, samen met eigen verbruik 13 uur ofzo. En dat red je wel als je een nachtje ergens aan een paal gaat staan en de volgende dag verder wilt.


De WA121545 booster heeft een lithiumstand. Die is 14.4V constant. Persoonlijk niet mijn voorkeur, liever een lage float zoals bv ook Victron in zijn profielen heeft, maar goed, in de praktijk zal dat niet een heel groot probleem zijn omdat je tenslotte geen 20+ uur achter elkaar rijd.

Wat ik nog mis in dit verhaal: Zonnepanelen. De lader van de panelen moet ook geschikt zijn. (of geupgraded worden)
Zeker als je 200+Ah erin legt is het bijna een beetje zonde om dat te doen als je geen zonnepanelen hebt. Dat soort capaciteiten doe je niet als je aan de paal staat. En juist bij vrij staan is een zonnepaneel een hele goede toevoeging.


Naar mijn mening:
- LAS 1218 vervangen voor een (krachtigere) lader
- Zonnepaneellader checken/instellen/vervangen/upgraden
- Booster instellen


Wat de accu's betreft: Die Bulltrons gebruiken volgens mij een Daly BMS. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n fan van, ik heb betere ervaringen met de JiaBaiDa BMSsen (Die gebruik oa Liontron ook)
Verder weet ik niet hoe de Bulltrons zijn kwa eventuele repareerbaarheid. Een liontron kun je demonteren/(laten) repareren indien nodig (BMS is electronica en dat kan defect raken), veel andere accu's zijn gelijmd/gelast en kun je dus niet/moeilijk demonteren

Als je 2x die Bulltron kwijt kunt maar niet perse de 320Ah nodig hebt, zou je ook voor 2 kleinere accu's kunnen gaan. 2x120Ah is nog altijd 240Ah capaciteit, maar een stuk voordeliger, dan ben je, voor de accu's, met zo'n 1600 euro klaar (2 stuks)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
hblek
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door hblek »

De schaudt booster is een prima booster, ik heb m zelf ook in combinatie met een ebl630 en een 280 ah lifepo4 accu. De maximale laadstroom is 70 ampere. De 14.4 volt laadspanning is geen enkwl probleem daar de accu door de bms beschermd wordt. Bij het bereiken van de maximale cel of totaalspanning schakeld deze vanzelf af. Een daly bms houdt er van om nog een langere deschikbaarheid van de laadstroom te hebben omdat deze aan het eind van de laad cyclus de cellen gaat balanceren waarbij de maximale ingestelde celspanning niet wordt overschreden de achrerblijvende cellen laden nog na totdat de ingestelde minimun verschilspanning is bereikt. Daarna schakeld de bms de laadcyclus zelf af. Bij het bereiken van een spanning van 13.5 - 13.7 volt schaklet de bms vanzelf de laadcyclus weer in dus helemaal geen pribleem. Wanneer de lading door het ebs is geregeld mag de maximale laadstroom aan de bms niet overschreden worden. De overblijvende 18 ampere schaudt lader kun je gebruiken als dedicated lader voor de start accu. Dan wordt desze correct geladen, beter dan de lage onderhoudsspanning die in de normale situatie via het laadcidcuit via het ebl geregeld wordt. Voor de lithium accu kun je het beste een dedicated lithium accu gebruiken. Ik heb ter optimalisatie van het ebl de interne relais voor het laden van de startaccu en het bypas relais uitgeschakeld om beide laadcirquits van de startaccu en de huishoudaccu te s heiden. Voor het laden van de lithium accu gebruik ik een mastervolt combimaster 2000 12-60 omvormer met een geintegreerde lader. Vood het aansluit schema van de omvormer hsb im schema i uit de handleiding gebruikt, waarbij ik de startaccy paralel aan de startaccu (booster ingang) heb aangesloten en de lithium accu paralel op de booster uigang en de huishoud accu. Bevalt prima en laadt beide accus als een tierelier.
Groeten Henk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door gjvonk »

Het is toch uiteindelijk de laadkarakteristiek / uitgangsspanning van de laadbooster (DC-DC omvormer) die een lithium stand moet hebben of snap ik dan de functie en de plaats van een laadbooster in de hele configuratie niet?

In woorden: de EBL krijgt of spanning via de dynamo of via de 230 Volt omvormer of via de LAS1218 solarregelaar. Geeft dit door aan de laadbooster die op zijn beurt weer de accu's laadt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door myway »

Las 1218 “solarregelaar” ??
Is volgens mij een 230 lader.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door gjvonk »

Schaudt LR 1218 is toch echt de solar regelaar: https://www.manualslib.de/manual/272805 ... -1218.html

In ieder geval is de EBL 119 de opvolger van de EBL99 serie en heeft een ingebouwde 230-12 volt omvormer. Die beiden zijn volgens mij weer aangesloten op de laadbooster WA 121525 die de huishoud accu's voedt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door rongreven »

Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door gjvonk »

Ok, dat veroorzaakt al een deel van de spraakverwarring. TS heeft dus een Las 1218, wij een LR-1218.

Maar nu het schema: waar zit de laadbooster? Na de solar laadregelaar en EBL maar voor de huishoudaccu? Of zit dat anders? De laadbooster is n.l. de enige in onze installatie die een lithium stand heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door rongreven »

Groet, Ron Greven
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door myway »

Ook nog eens een belachelijke prijs voor een 18 Amp lader
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door rongreven »

De LAS is 18 amp.
De booster is 70 amp. :mrgreen:
Groet, Ron Greven
Plaats reactie