Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
grego87
Berichten: 10
Lid geworden op: di 05 jul 2022, 23:21

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door grego87 »

Hoe komt het dan dat die Victron lader die ik nu heb er op een gegeven moment mee ophoudt om mee te laden, en dat alleen de LAS lader in de EBL nog laadt? Is er iets dat ik nú kan doen ergens aan de instellingen omdat op te lossen?
hathi schreef:
di 16 aug 2022, 11:35
Kroppie schreef:
di 16 aug 2022, 10:55
de combinatie lithium accu , en schaudt componenten zou niet de mijne zijn.
Juist Jos,ik zou zelfs zeggen,betrek dat Elektroblok,helemaal niet,in de Lfp stroomregeling,…en gebruik het enkel voor de zekeringen,geeft meermaals problemen,en ombouwen,kost ook,….dan liever een paar extra componenten er om heen,die heb je toch nodig
Als we terug zijn van onze reis over een weekje of 2 ga ik denk ik dit idd doen: de EBL alleen nog voor de zekeringen gebruiken. Betere walstroom lader nemen (met een uitgang voor zowel startaccu/huishoudaccus) en die rechtstreeks op de accu's aansluiten (niet via de EBL), de booster ook rechtstreeks op de huishoudaccu's aansluiten (ik weet niet zeker, maar kan zijn dat deze nu ook op een of andere manier via de EBL aangesloten is).

En als ik in de toekomst nog zonnepanelen neem, dan die toekomstige solar charger ook rechtstreeks op de accu's aansluiten ipv via de EBL (waar een solar ingang op zit).

Enige nadeel is dan idd dat het walstroom lampje op het bedieningspaneel niet meer werkt, maar dat maakt me echt niks uit..
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Camper-T »

Dit zou ook mijn idee in de toekomst zijn; de EBL zo veel mogelijk ontzien. Behoudens de zekeringen is de interne lader- en omvormertechniek toch al niet de allerbeste.

Als je lader, omvormer, zonnelader, DC-DC, etc. van Victron is dan kun je ook over een Cerbo GX na gaan denken en het bijbehorende GX Touch paneel in de plaats van je bedienpaneel monteren. Hiermee kun je vele malen meer en nauwkeuriger uitlezen, zeker als je hierop aparte tankmeters aansluit voor je schoon- en grijs water. Vul je dit aan met een geschikte tankmeter voor de gas- of LPG tank dan heb je alles in beeld. Simkaart er in en je kunt thuisgekomen ook nog meekijken. Het aan/uit zetten van de EBL en waterpomp wat via het bedienpaneel moet kun je met een losse drukknoppen doen die desgewenst oplichten als ze actief zijn.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door hathi »

CaradoT135 schreef:
di 16 aug 2022, 13:35
Het zou mijn keus niet zijn maar als je al een Schaudt WA121545 Booster (DC/DC charger) hebt, lijkt het mij zonde om dan een bv een NDS of een ander merk DC/DC charger aan te schaffen.
Carado,dat is ook niet mijn insteek,….
wat je koopt,is ieders keuze,maar laat het laden,van die Lfp,niet via het elektroblok gaan,zo ook de Solarlader,maar er apart om heen
Hans
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door CaradoT135 »

Ik kan heel erg met jouw denken meegaan, ondanks dat heb ik toch een tijdlang de panelen via de EBL laten lopen. Dat was voor mij het simpelst, ten eerste omdat mijn dak doorvooer aan de EBL zijde zat. ten tweede is mijn accu lastig te bereiken onder de bijrijderstoel. Momenteel heb ik onder de bijrijderstoel, aan de voorzijde een aanpassing gemaakt zodat ik de solarlader via een kleine bypass op de HH accu heb aangesloten.
Zodra ik wat meer tijd heb zal ik mijn AGM vervangen voor een LFP. Met booster en panelen hoop ik dan geen stroom via de paal meer nodig te hebben. Kom ik dan stroom tekort zal ik nog een paar panelen op het dak plakken. Ik heb theoretisch nog ruimte voor zo'n 200-300Wp, maar eerst proefondervindelijk proberen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door kampo »

Best is van een phoenix smart ip43 van 50A 12V te gebruiken. Meteen die nieuwe versie met wereldstroom tenzij je enkel in Europa blijft.
De.andere laders zijn erg klein voor 2x150Ah LFP

Zelf zou ik een extra 5A druppel lader op de startaccu zetten en de Booster D+ gestuurd laten werken. Geen 3 uitgangen IP43 gebruiken met de verkeerde laadcurve voor een LZ startaccu.

De MPPT sluit je eveneens rechtstreeks op de HH accu´s aan. Niets over de slappe bekabeling en stekkers van die EBL.
Groeten Kampo
grego87
Berichten: 10
Lid geworden op: di 05 jul 2022, 23:21

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door grego87 »

Ja dit lijkt mij ook de beste oplossing idd. Bedankt voor het advies over die wereldstroom versie van de Phoenix Smart IP43, had ik niet gezien. Kun je die uitgangen van de IP43 echter niet individueel programmeren, zodat de startaccu wel met een goede laadcurve geladen wordt (en de huishoud accu's ook)?

En wat bedoel je met "de Booster D+ gestuurd laten werken" precies? Heeft dat iets te maken met de bypass switch die er op de WA121545 zit?
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 17 aug 2022, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door DJSmiley »

Nee, de Phoenix heeft 1 laadpatroon wat je instelt, voor alle uitgangen.

Dus als je die op LiFePO4 instelt dan heb je dus ook dat laadpatroon op de startaccu. Idealiter wil je die ook op zn eigen optimale patroon laden en dan is een losse (kleine) lader de beste optie.
Note: Multiple outputs are not regulated individually, one charge algorithm (charge cycle and charge voltage)
is applied to all outputs
Bron: https://www.victronenergy.com/upload/do ... 40V-en.pdf

Een kleine aparte Phoenix Smart 5A acculader voor de startaccu is de kosten niet, die 70 euro ofzo maakt op het totaal niet echt uit, maar dan heb je het wel top voor elkaar.

Laden via de extra uitgang van de Phoenix kan, houd m ook wel op pijl, maar het kan mooier. En gezien de premium setup die je hebt/krijgt zou ik het bijna zonde vinden om daar ineens wel concessies te doen. Gewoon goed of niet ;)

De Phoenix smart is er in 2 versies, 230V en 120-240V. Die laatste is handig als je ook naar landen met bv 120V netwerken zou willen gaan, dus buiten europa.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door kampo »

Ja deze wereldstroomlader (van 120V tot 260V 50-60Hz) in 50A is nieuw, maar of je die versie nodig hebt ?
Om te sparen mag/kan je eventueel ook 2 stuks IP22 ladertjes van 30A in parallel gebruiken. Zo kom je aan 60A. Maar dan heb je geen wereldstroom.
Dan moet je bovendien geen Multiplus gebruiken maar kan het ook een gewone Phoenix inverter zijn.

Als de booster inschakelt op spanning (ik ken de Schaudt slecht) dan riskeer je dat de 5A druppellader op de startaccu maakt dat de booster hoge spanning binnen krijgt aan zijn ingang en opstart. Dan vloeit er stroom naar de HH accu.
Vandaar dat je de booster best D+ gestuurd kan maken. Jammer maar een 5A druppellader bestaat niet in wereldstroom versie.

Een andere techniek is om een 2de charger booster van de HH accu naar de start accu te gebruiken. Die stel je in op laadcurve LZ. Maar de kleinste booster is meestal al groot. En het is een beetje verspilling. Maar deze oplossing is wel goed voor de eventuele 120V/60Hz walstroom.

Bijkomend kan je nog een apart mini solar paneel op de startaccu zetten. Voor berging in de zon.

Als je het systeem helemaal kompleet wil maken dan kan je nog een dikke start assist kabel voorzien om de startaccu te verbinden met de HH accu in het geval dat je een lege startaccu zou hebben.

Een Cerbo display maakt het monitoring systeem helemaal af. Daar kan je meteen tanksondes en een aantal BT temperatuur sensoren op zetten.

Zo wordt het gedaan op voertuigen voor wereld reizigers. Overkompleet :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Frank1954 »

Mijn verhaal toen ik iets méér dan 2 jaar geleden ook de stap maakte van LZ naar LFP-accu of lithium-ijzer-fosfaat-accu in onze camper
De 2 x 105Ah LZ er uit en een 180Ah LFP van CS-batteries in de plaats
Als dc/dc lader booster wou ik meteen de Victron Smart 12/12/30 lader-booster monteren
Maar, toeval of niet deze waren op dat moment niet leverbaar wegens de zéér grote vraag
Omdat ik niet langer kon "wachten" want, de LFP batterij was reeds geleverd koos ik toen voor WA121525 dc/dc lader booster van Schaudt
Deze kleine lader-booster had ik zoals te lezen stond in de manual via de Schaudt EBL 271 aangesloten
De bestaande bekabeling tussen startaccu en woonaccu was 10mm2 en de afstand tussen start en woonaccu bedroeg +/- 2 meter
De 10mm2 kon dus ook nog al zou het met 16mm2 nog iets minder verlies betekend hebben
De interne Schaudt LAS1218 lader werd afgekoppeld van de EBL271 (stekker vooraan er uit) want die is helemaal niet geschikt voor LFP
En ik schafte mij Victron Smart IP22/30/1 aangeschaft
Met het afkoppelen van de interne lader werd de startaccu meer geladen wanneer we aan de stroompaal stonden
Naast de ombouw naar LFP werd ook de capaciteit uitgebreid op het camperdak met 395Wp ( 2 x 110 + 1 x 175Wp) op een Victron Mppt100/30
Op de camper lag bij aankoop al een 120Wp Gimeg paneel op Mppt 75/10 dus samen werd de capaciteit 515Wp

Maar dat 120Wp paneel werd dit voorjaar verwijderd en er kwam 2 x 175Wp in de plaats (in serie) op de bestaande 2 x 2,5mm2
Maar de bestaande kabel is over de ganse lengte op verschillende plaatsen binnen in de camper aan elkaar gezet en dat ga ik ook nog veranderen
in 2023 word die bestaande kabel dus vervangen door één nieuwe 6mm2 zonder enige onderbreking tussen beide panelen en de MPPT

Verder had ik 2 jaar geleden ook nog een Efoy 140..
En, tussen die kabel plaatste ik een on/off/on schakelaar zodat ik kon kiezen...laden LFP "of" de "startaccu"
Maar na enkele maanden overwoog ik dan ook om de Efoy te verkopen
Want, met nog max. 5A een 180Ah LFP "laden" dat, was ook niet de oplossing
De Schaudt WA121525 dc/dc lader booster werd al bij aanvang voorzien van een serieschakelaartje tussen het kabeltje van de D+ zodat ik zelf kan kiezen of ik de booster wens te gebruiken of niet
Om het probleem op te lossen met de startaccu koos ik begin dit jaar om een Victron 12/12/9 te plaatsen
Deze werd voorzien van een relais dat zijn signaal krijgt van de D+ dus geen schakelaar meer nodig
Wanneer de motor loopt blijft deze uit en bij stilstand gaat deze aan...makkelijker kan niet
De Victron 12/12/9 werd vooraf ingesteld op max. 13,5v en deze spanning is constant
Ik kan de spanning in de startaccu ook monitoren via de Victron app op de Smart Shunt...
De startaccu blijft hiermee op peil
Want, ze zijn niet gemaakt om er elke dag laadcycli op los te laten met een brandstofcel of een zonnepaneel

Voor 2023 gaat ga ik de bestaande Schaudt WA121525 (die toch doet wat moet) van de EBL afhalen en rechtreeks op de busbars aansluiten
Er komt dan extra kabel van 10mm2 en een 2é Schaudt WA121525 ook rechtreeks op de busbars én ook voorzien van een schakelaar
Plan B is de bestaande Schaudt WA121525 (toch) te verwijderen en de WA121545 (tot max 70A) in de plaats te monteren
Bekabeling tussen de startaccu moet dan ook vervangen worden door 16mm2

Huidige configuratie van onze installatie
> CS Batterie 180Ah
> Victron Smart Shunt
> 2 x 110Wp + 1 x 175Wp "parrallel" op een Victron Smart Mppt 100/30
> 2 x 175Wp (in serie) op een 2é Victron Mppt 100/30
> Een Victron dc/dc lader booster 12/12/9 gevoed door de LFP om de startaccu op peil te houden bij 13,5v
> Victron IP22/30/1 netlader die ik apart aan/uit kan zetten wanneer we aan de stroom staan

Moest ik opnieuw de stap zetten dan opteerde ik voor de CS batterij van 280Ah
En dan kon ik de absorptiekoelkast ook vervangen door een compressor koelkast...
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door campertje »

Frank, Mooie installatie.

Maar wat gebruik je dan allemaal als je met een 180AH LifePO4 met > 700 wat zonnepanelen er geen compressor koelkast op kunt laten werken???

180AH LifePO4 is ongeveer gelijk aan 300AH LZ accu
Een compressor koelkast gebruikt in jouw geval alleen als de zon niet schijnt 6 - 7 amp /uur. Dus met jouw installatie moet je makkelijk de nacht doorkomen. Je zonnepanelen moeten toch makkelijk de HH accu vol hebben als het weer donker is.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
RonSmit
Berichten: 7
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 10:20

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door RonSmit »

Goedemiddag, heb een 100Ah lifepo4 huishoud batterij aangeschaft en wil deze laden met een schaudt ebl 29, deze levert max 18A.
Lees vele oplossigen en denk zelf dat de praktijk misschien wel meevalt, iemand ervaring hiermee?
Gr Ron
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Camperic »

Nee, je bent de eerste :mrgreen:
Natuurlijk niet. Er staan hier meer ervaringen op het forum dan je lukt om vandaag nog te lezen :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Camper-T »

RonSmit schreef:
zo 29 jan 2023, 13:28
Goedemiddag, heb een 100Ah lifepo4 huishoud batterij aangeschaft en wil deze laden met een schaudt ebl 29, deze levert max 18A.
Lees vele oplossigen en denk zelf dat de praktijk misschien wel meevalt, iemand ervaring hiermee?
Gr Ron
Over het laden van een LFP met een EBL zijn binnen dit forum vele pagina’s volgeschreven, vooral over de voor- en nadelen natuurlijk. Officieel is een Schaudt EBL29 niet geschikt om LFP accu’s te laden vanwege langdurige iets te hoge laadspanningen. Een LFP accu die consequent langdurig met te hoge laadspanningen geladen wordt kan ten koste gaan van de levensduur, of de LFP accucellen beschadigen. Hierover vind je voldoende info in dit forum, compleet met de verschillende meningen en ervaringen hier omtrent.

Mijn advies als je de LFP accu met weinig ingewikkelde aanpassingen in de camperelektra wilt laden: schaf een externe LFP lader aan van maximaal 20A, liefst iets minder en sluit deze met een los verkrijgbaar stekkertje aan op de tweepolige connector van de externe lader ingang Blok 7 op het EBL. Trek de 20A zekering van de interne lader van het EBL er uit en steek deze vervolgens in de zekeringhouder voor externe laders van Blok 7.
Nu wordt de externe lader gebruikt om de LFP accu te laden en het EBL blijft normaal werken zoals voorheen, ook de startaccu wordt bijgeladen.

Wel een kleine kanttekening: tussen de startaccu en de LFP accu zal een DC-DC booster geplaatst moeten worden om de LFP accu tijdens het rijden op een juiste manier te laden en om de dynamo niet te overbelasten. Misschien zit er ook al een Schaudt booster in je camper, dan hoef je deze alleen maar in te stellen op LFP. Anders nog even een booster in(laten) bouwen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Kroppie »

RonSmit schreef:
zo 29 jan 2023, 13:28
Goedemiddag, heb een 100Ah lifepo4 huishoud batterij aangeschaft en wil deze laden met een schaudt ebl 29, deze levert max 18A.
Lees vele oplossigen en denk zelf dat de praktijk misschien wel meevalt, iemand ervaring hiermee?
Gr Ron
ervaring is in deze een heel goede leermeester, aan het eind weet je exact of de levensduur goed genoeg gebleven is
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie