Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door GeVaSta »

Ik heb hier nog nooit negatieve ervaringen gelezen over het gebruik van een EBL als lader voor een LiFePO4.
Alleen negative meningen, ideeën en van horen zeggen.

Als je ziet dat de EBL 29 deze laadkaraksteristiek heeft:
Ladekennlinie IUoU
Ladeschluss-Spanning 14,3 V
Ladestrom 18 A
Spannung für Erhaltungsladung. 13,8 V mit automatischer Umschaltung

dan is er helemaal niks op tegen om hiermee de LiFePO4 accu te laden.

Heel veel professionele laders en laadboosters werken met een vaste uitgangsspanning van boven de 14 V. Deze EBL regelt na vollading na enige tijd de spanning zelfs nog een beetje terug.

De nieuwste Schaudt EBL’s met speciale Lithium-stand, hebben ook een vaste laadspanning van boven de 14 Volt.
Voor de ongelovigen hierbij nog een screenshot van een van de nieuwste EBL’s met Lithiumstand. Constant 14,4V laadspanning.
Bijlagen
895C280F-87A9-4BE9-AD88-D27785AF1FBB.png
895C280F-87A9-4BE9-AD88-D27785AF1FBB.png (157.47 KiB) 1219 keer bekeken
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door evdoetelaar+larana »

RonSmit schreef:
zo 29 jan 2023, 13:28
Goedemiddag, heb een 100Ah lifepo4 huishoud batterij aangeschaft en wil deze laden met een schaudt ebl 29, deze levert max 18A.
Lees vele oplossigen en denk zelf dat de praktijk misschien wel meevalt, iemand ervaring hiermee?
Gr Ron
Probeer na te gaan welke laadspecs voor je LFP-accu voorgeschreven zijn en welke laadcurve en laadspanningen je EBL heeft.
Zo heb ik voor mijn LFP-accu gezien dat de laadcurve die de producent ervan adviseert gelijk is aan die van mijn EBL (208s) en de laadspanningen van de EBL ook aansluiten bij de aanbevolen laadspanningen van mijn LFP-accu.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door CaradoT135 »

RonSmit schreef:
zo 29 jan 2023, 13:28
Goedemiddag, heb een 100Ah lifepo4 huishoud batterij aangeschaft en wil deze laden met een schaudt ebl 29, deze levert max 18A.
Lees vele oplossigen en denk zelf dat de praktijk misschien wel meevalt, iemand ervaring hiermee?
Gr Ron
Waarom wil je dat? Er zijn een aantal forumleden die genoeg hebben door het laden van de zonnepanelen en de dynamo.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door GeVaSta »

Waarom niet? Lader zit er toch al in!
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door CaradoT135 »

Als je niet aan de paal staat, heb je er niets aan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Kroppie »

als de zon niet schijnt heb je aan zonnepanelen niets, en bij stilstaande motor doet een dynamo niets, dus hoe meer je over verschillende mogelijkheden beschikt hoe flexibeler je bent
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Pienmajer »

evdoetelaar+larana schreef:
zo 29 jan 2023, 15:52
RonSmit schreef:
zo 29 jan 2023, 13:28
Goedemiddag, heb een 100Ah lifepo4 huishoud batterij aangeschaft en wil deze laden met een schaudt ebl 29, deze levert max 18A.
Lees vele oplossigen en denk zelf dat de praktijk misschien wel meevalt, iemand ervaring hiermee ?

Ik heb twee lifepo4 100ah accu’s in 2018 gekocht en laten inbouwen bij Fraron in Duitsland. Volgens Fraron was het niet noodzakelijk de extra schaudt lader en de EBL 30 te vervangen. Ze hebben alleen dikkere kabel gemonteerd.
Werkt na 4-5 jaar nog heel goed. (Van 2018 t/m 2021 heb ik de camper dagelijks gebruikt).
RonSmit
Berichten: 7
Lid geworden op: di 11 jan 2022, 10:20

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door RonSmit »

Allen bedankt voor de reacties en zal de gegevens van de lifepo4 batterij bestuderen tav de laadspanning en curve, mocht deze te veel afwijken dan zal ik onderzoeken wat ik dan moet doen.
Hiernaast ga ik de stroom van de dynamo nog meten gezien de lifepo4 een lagere interne weerstand heeft en de stroom dan hoger zal worden, de kans bestaat dan dat deze te hoog wordt waardoor deze kan verbranden. Wat de consequenties dan weer zijn kom ik op terug.
denis1957
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 06 aug 2023, 16:30

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door denis1957 »

myway schreef:
wo 06 jul 2022, 22:27
Ook nog eens een belachelijke prijs voor een 18 Amp lader
Conrad is gewoon voor veel, zo niet alles, belachelijke prijzen.
Dat die blijven bestaan is voor mij een raadsel.
Gerrit B
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 03 nov 2021, 17:51

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door Gerrit B »

Beste allemaal.
Heb even jullie steun nodig.
Heb de volgende situatie.

Amg accus er uit, deze waren op.
Lithium er in gezet.
Laadbooster voor de EBL geplaatst
Zekering van de EBL lader er uit(20A)
Externe lader voor de Lithium geplaatst.

Wat ik nu merk, als ik de walstroom aansluit dan loopt het voltage van de startaccu ook op.
Als ik nu de 230 volt stekker van de EBL 29 er uit haal zakt het weer.

Wie kan mij vertellen hoe dit kan.


v.g
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw naar Lithium met Schaudt componenten



Bericht door DJSmiley »

Als je alleen de zekering uit de EBL haalt maar niet de 230V dan zal de EBL nog altijd de walstroomindicator voeden, maar ook het relais bekrachtigen wat voor het laden van de startaccu zorgt.

De EBL laad dan niet zelf de startaccu, maar koppelt deze wel aan de + van de hh accu waardoor ie (indirect) geladen wordt via de nieuwe accu / acculader.

zie schema.. het relaiscontact (rood omcirceld) wordt via A13 bekrachtigd, die is niet losgekoppeld door het verwijderen van de zekering.
Hierdoor loopt de stroom via het gele pad.
ebl29laden.JPG
ebl29laden.JPG (121.52 KiB) 348 keer bekeken
Als je alleen de walstroom indicator wilt en niet dit relais, dan moet je die afkoppelen: de EBL modificeren het printspoortje naar de relaisspoel te onderbreken en de uitgang van het relaiscontact direct aan pin A13 te hangen.
(zie het schema: op plek van het rode kruis de PCB doorkrassen (of de diode loshalen) en draadje leggen (blauwe lijntje)
ebl29aanpassen.jpg
ebl29aanpassen.jpg (45.68 KiB) 348 keer bekeken
Maar zonder electronicaervaring raad ik niet perse aan om op de printplaat van je EBL te gaan 'bakken'.. Dan kun je beter gewoon de stekker eruit halen, behalve dat je dan geen walstroomindicator lampje hebt is dat veruit t makkelijkst.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie