Cruise Control werkt soms wel soms niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Cruise Control werkt soms wel soms niet



Bericht door Burp »

Inmiddels al wat op het forum gezocht maar niet een eenduidig antwoord kunnen vinden. In mijn B614SL uit 2007 zit een cruise control (origineel) welke ik soms niet in kan schakelen. Ik draai de schakelaar naar on en dan gaat het lampje niet eens branden. Kan dan de CC ook niet gebruiken. Soms als ik de motor start gaat het lampje wel branden en werkt het ook. Maar het kan ook zomaar zijn dat ik kijk en het lampje op het dashboard dan weer uit is en dan doet de CC helemaal niets meer. Uit en aan schakelen werkt dan ook niet.

Iemand een idee waar ik het beste kan beginnen met zoeken? Ik heb een uitleesapparaat (goede) maar als iemand dit al eens heeft gehad en een oplossing weet zou dat mijn zoektijd aanzienlijk kunnen bekorten.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Cruise Control werkt soms wel soms niet



Bericht door Chevy55 »

Cc heeft 3 signalen nodig in geval handbak , snelheid , rempedaal, koppelingspedaal, laatste natuurlijk niet bij automaat .
Mist 1 van de 3 werkt ie niet en schakelt ie uit .
Rem en koppelingspedaal sensoren of aansluitingen(stekkers)zijn bij mij altijd de eerste verdachte .
Kwestie van testen en uitsluiten , je uitlees apparaat kan je daar vast mee helpen .

Wel een kanttekening , uitlezen met universele apparatuur , daar mist vaak het een en ander aan mogelijkheden , dus als het uitlees apparaat niks aangeeft wil niet altijd zeggen dat er niets is .

Maar koppelingspedaal rem of snelheids signaal daar zou ik het eerst zoeken .
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Cruise Control werkt soms wel soms niet



Bericht door Burp »

Dank, ik heb net mijn apparaat erop gezet. Ik denk ook dat ik zowel de rem als koppelingsschakelaar maar vernieuw. Ik zag bij de koppeling dat hij even niets aangaf. Ook de CC knopjes kan ik testen via het apparaat. Dat werkte prima.

Bij een van de test menu's zag ik 2 schakelaars voor de rempedaal staan. Beide reageren niet als ik het pedaal bedien. In een ander menu wel rempedaal activatie.

Maar goed, die schakelaars kunnen de wereld niet kosten dus waarom niet even vervangen. Zitten ze boven de pedalen zelf? Ik neem aan van wel? (beetje lastig te zien)

Geen banden met de scanner maar ik gebruik de iCarsoft CR MAX. Prima apparaat voor vrijwel alle merken.
Groet, Martin

Hymer B614SL
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Cruise Control werkt soms wel soms niet



Bericht door DJSmiley »

Remschakelaar wordt volgens mij ook gebruikt voor de remlichten. Dus als die het probleem zou zijn had je dat ook wel gemerkt.

Ik vermoed dat de CC hendel zelf het probleem is. Daar wil nog wel eens vuil in komen waardoor die niet goed werkt. De hendel is relatief makkelijk te demonteren. Dan even de contacten schoonmaken met wat contactreiniger, eventueel iets bijbuigen en je hebt aardig kans dat je er dan al weer bent.

De hendel is een vrij eenvoudig ding, zonder electronica, alleen wat contactpunten en veertjes.

Kap stuurkolom loshalen (4 schroeven dacht ik), CC hendel eruit klikken, demonteren, schoonmaken en weer erin.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Cruise Control werkt soms wel soms niet



Bericht door Burp »

Dank. Zal ik als eerste doen.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Cruise Control werkt soms wel soms niet



Bericht door Burp »

Als eerst toch even de rem- en koppelingsschakelaar vervangen. Nog geen echte test gedaan. Straks even de schakelaar aan het stuur demonteren en schoon maken.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 198
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Cruise Control werkt soms wel soms niet



Bericht door Burp »

Nadat ik zowel de rem- als koppelingsschakelaar heb vervangen werkt mijn CC weer als een zonnetje. Had geen zin om uit te zoeken welke nou defect was. Voor 20 euro en 10 minuten werk zitten er 2 nieuwe in.
Groet, Martin

Hymer B614SL
Plaats reactie