Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
johannuismer
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 23:30

Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door johannuismer »

Onder het motto durf te vragen het volgende.
In 2020 liet ik een cassetteluifel Thule 6300 12V motor met drukschakelaar op onze caravan plaatsen. Na het één seizoen te hebben gebruikt viel het elektrische bedienbare deel in 2021 uit, juist op een moment dat het scherm uitstond. Met veel moeite handmatig weer in kunnen halen.

Nadat het probleem was verholpen door de dealer kreeg ik te horen dat het systeem w.s.was uitgevallen door overbelasting???
Ik heb het scherm dit seizoen vanaf mei meerdere keren gebruikt en nu is het wederom uitgevallen. Ik heb 1 zekering gevonden bij de boordaccu die doorgebrand was. Deze vervangen maar het systeem werkt nog steeds niet.

Zijn er meer gebruikers van dit type luifel met 12V motor die dit probleem kennen?
Zijn er gebruikers die de oorzaak weten/kennen en hiervoor de oplossing hebben?

Ben benieuwd of ik middels dit forum een oplossing krijg aangeboden.
Bvd
Johan N.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Storing elektrisch bediende thule 6300 12V motor



Bericht door ducati 900 »

Geen ervaring met deze luifelmotor maar zit de zekering er wel goed in?
En is het wel de juiste zekering?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door Aloys »

Ik ga dit even volgen, ik heb net gisteren vrienden de elektrisch bediende fietsenlift aanbevolen van Thule, daar zit waarschijnlijk een zelfde soort motortje op. Wel een vreemd verhaal, zo'n elektromotortje moet het toch gewoon doen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
johannuismer
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 23:30

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door johannuismer »

Dank voor de 3 reacties op het probleem over de uitgevallen elektrische bediening van onze Thule luifel. De oplossing zit er (nog) niet bij. Ik had mijn vraag ook op caravan forum geplaatst. Ook de daarop ontvangen 2 reacties hebben het probleem (nog) niet opgelost.
Inmiddels heb ik het besturingskastje gedemonteerd en voor onderzoek/test overgedragen aan de elektroman van het caravanbedrijf.
Ik wacht af.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Ook min luifel wilde niet, na alles testen en luisteren en vragen geen oplossing.
Dan zelf op het zwarte kastje daar de botte 12volt op de motor uitsturen gezet en hoppa alles werkt.
Dus mogelijkheid is er alleen goed weten wat je doet denk.
Maar inmiddels kastje bij dealer.
En ik denk dat het komt dat er een over current is geweest, want zo werkt het immers de maximale stroom schakelt via kastje de motor uit.

groet Jaap van Duijn
johannuismer
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 23:30

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door johannuismer »

Nav mijn eerder gestelde vraag mbt een storing van mijn E bedienbare Thule 6300 cassetteluifel een Update.
Ik had de besturingsunit /"het regelkastje" gedemonteerd en dus naar mijn dealer gebracht. (Naam volgens de forumregels verwijderd).
In de dagen daarna heb ik bij een ander caravanservice bedrijf in Epe advies gevraagd (Naam volgens de forumregels verwijderd). De eigenaar nam mijn vraag zeer serieus en gaf direkt een aantal mogelijke oorzaken aan, waaronder of de accu kapot kon zijn. Die bleek na test goed te zijn. Het kon in te lange kabels zitten waardoor spanningsverlies kon ontstaan. De omvormer kon te licht zijn. Ook hij gaf het advies om de E motor met 2 draden rechtstreeks op de motor te testen.

Omdat ik na een week nog geen enkele reactie van mijn dealer had gehad heb ik het regelkastje weer terug gehaald. Ze hadden er niet eens naar gekeken. De dame aan de balie kon zich niet eens herinneren dat ze het kastje van mij in ontvangst had genomen (grrr....). Wel nieuw verkopen maar service bij storing, niente, helemaal niks.

Uiteindelijk de E motor dus getest met twee draden rechtstreeks op de motor. Die sloeg direkt aan en werkte dus. Vervolgens alle draden op nieuw gestript en volgens weer aangesloten. Schakelaar ingedrukt....helemaal niets. Vervolgens de 12+ en 12- aansluiting nog een keer via de accu aangesloten waarna het rode ledlampje op het relkastje ging knipperen en uitging. De 12V draden wederom aangesloten op het kastje en VOILA....alles werkte. Conclusie: er zit/zat dus een "bug" / los contact oid in het regelkastje.
Inmiddels de luifel opnieuw E uitgedraaid. Benieuwd hoelang het nu goed blijft gaan.

Nogmaals dank voor de gegeven reacties. Speciale dank aan de firma die, ondanks grote drukte, alle tijd nam om mij adviezen te geven, inlichtingen in te gaan winnen bij de importeur etc. (Firmanaam verwijderd, zie de forumregels!)

Mvg Johan Nuismer
Zwolle.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door Bob Diesel »

Terug koppeling :thumbup:
Daar worden we blij van :bow:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door myway »

Alleen niet van het de grond in boren van een bedrijf.
Iedereen maakt wel eens een fout.
En warme douche doen we toch niet aan.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door Aloys »

Klopt, ik heb firmanamen daarom verwijderd.
In plaats van het hier op te merken, mag je ons ook een melding sturen, via de knop met het uitroepteken in het betreffende bericht.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door jaap van duijn »

@Johannuismer,

Dus toch ook de bom er op zoals ik deed en aangaf.
Weet niet of je nu de mijne nog gelezen had voor je aan de gang ging.
Verder heb ik het printje en bijbehorende IC's etc. door een elektronicus - een met verstand ervan dus - laten nazien, en zonder schema erbij te hebben kon hij bevestigen dat de hoge stroom (let op hoge stroom is groot woord hier) of verhoogde stroom de unit uitschakelde.
Nu kunnen mede forummers die dit mee maken ook gebruik maken van deze methode, maar laten we hopen dat het alles maar eenmalig geweest is voor U en voor mij.

Fijn en gezond verder kamperen en groet Jaap van Duijn.
johannuismer
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 23:30

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door johannuismer »

Allereerst even excuses voor het benoemen van de fa namen. Gedaan in een opwelling en uiting van frustratie.
T.a.v Jaap van Duyn. Ik had jouw bericht uiteraard ook gelezen. Het meegezonden schema was hetzelfde als op mijn besturingskastje stond.
Een storing is vervelend maar wanneer je het uiteindelijke zelf weet op te lossen geeft dat ook weer voldoening.
En fijn dat dit forum op een probleem vraag reacties geeft.
Kameel
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 11 jul 2022, 20:56

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door Kameel »

Ook ik heb een onwillig aanstuurkastje net zoals Johan. Nieuwe 6300 luifel op nieuwe bus (dec 2021) de bouwer kreeg de luifel niet werkende, in zovere wel uitsturen maar niet in. Zijn conclusie is de motor is stuk. Dus nieuwe motor besteld maar deze is nog steeds in backorder.
Na het lezen van jullie perikelen heb ik ook de stoute schoenen maar aangetrokken en een zekering geplaatst vervolgens luifel uitgestuurd. Dat ging goed hij trok aan het eind ook het doek strak. Dus voorzichtige conclusie motor is goed.
Maar verder wil hij niet insturen want er komt dan geen stroom uit het kastje. Draai ik nu de plus en min om dan stuurt hij in een ruk naar binnen en slaat af als hij mooi in de cassette zit.
De fout moet gewoon in het kastje zitten.
Heb inmiddels contact gehad met de technische dienst van Thule in Belgie, zij vroegen om een foto van de bovenzijde van het kastje te mailen.
Gedaan.
EN NU IS HET WACHTEN OP ANTWOORD.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door jaap van duijn »

@Kameel,

Jammer dat bij dealers zo weinig kennis aanwezig is van deze zaken.
In korte tijd nu al 3 man die hier narigheid hebben en geen goede antwoorden.
Ik bedoel ook de dealer zijn personeel kan de plus en de min omdraaien om te weten of de motor kapot is.
Is het een slimme zet hij er een ampere meter tussen bij uit en in draaien, als dat er dan nog een is die de piek vast houd dan weten veel meer toch.Nu zijn we allemaal bijeen wat slimmer aan het worden en gaan - duurt ook allemaal zo lang - zelf maar op onderzoek uit en veelal vinden we iets waarmede we geholpen zijn of een ander voor ons.
Was het eerst excuus van "wegens Corona" nu krijg ik "wegens personeel gebrek" dit zelfs al bij de huis arts.
Nederland gaat naar de eeuwige jachtvelden zo of niet?

Groeten Jaap van Duijn
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Storing elektrisch bediende Thule 6300/12V motor



Bericht door DJSmiley »

Terwijl het allemaal niet zo moeilijk is

Zo'n ding werkt met een begin- en eindstop, of door stroommonitoring van de motor.

Ding volledig uit of volledig in, motor loopt vast, stroom loopt op. En dat is te meten.

En dan is het wat hele simpele electronica: If stroom = > dan normale motorstroom schakel relais uit. Veel meer dan een paar relais en een simpel stroommonitoringscircuitje (Shunt + wat kleine electronica) is alles wat erin zit.

Nu is het in de praktijk wat ingewikkelder omdat ze ook allerlei lampjes enz toevoegen, maar de basisfunctie is heel basic. En zeker goed te meten. Je kan prima de normale stroom meten en met een amperetang zien wanneer ie uitspringt. En dan is het even kijken waarom. Vaak is dat dus iets wat klemt, niet meer goed smeert enz. En dan stopt dat ding.

Handmatig 12V op de motor zetten kan dan prima, kortstondig kan een motor best wel even wat aan, voldoende om m uit dat dode punt te krijgen. Dat moet je niet continue doen, daar is die motor niet voor ontworpen (+ het mechanisme) maar je bent er met 5min achter of het de aansturing is, of dat de motor/luifel klem zit.

De oorzaak van dat klemmen moet je natuurlijk fixen, maar soms kan het ook een gevalletje pech zijn (ik heb t gevoel dat die dingen vrij straks staan afgesteld).

Het zou logisch zijn als ze een 'up/down override' hadden toegevoegd die 5sec even een boost geeft mocht ie vastzitten. (desnoods via 2 kleine schakelaartjes, dus niet de normale bediening)

Ook de Omnistor werkt met stroomdetectie:
viewtopic.php?p=2170888#p2170888


En idd, 'geen mensen' is een standaard probleem, maar een grotere oorzaak ligt aan het gebrek van kennis en vooral logisch nadenken. Steeds meer dealers (En ook in andere markten) doen een truukje wat ze geleerd is, maar hebben geen idee waar ze het werkelijk over hebben of waar ze mee bezig zijn.

Vooral met electra merk ik dat heel regelmatig. Ik krijg soms mensen met vragen die je met logisch verstand en kennis zo kunt beantwoorden, maar ee dealer er een heel wazig verhaal van gemaakt heeft (soms zelfs tot 'ja, het kost 1000 euro voor iets nieuws') terwijl de basis gewoon simpel te debuggen is als je kennis hebt en logisch denkt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie