rekeningrijden 2030?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80392
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Dafluc »

Het heet niet voor niets al jaren niet meer wegenbelasting. Het is een algemene belasting en mag overal voor worden gebruikt.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door AadenAnke »

Er is nog nooit meer dan 20% van de inkomsten uit wegenbelasting/houderschapsbelasting besteed aan de infra structuur de rest gaat in de grote pot en daar wordt b.v. Het OV mee betaald maar ook een deel van brandweer en politie een stukje onderwijs en zelfs wat zorgkosten anders gezegd gaat in de grote algemene pot waar alles uit betaald wordt ook de subsidie aan boeren

Gr Aad
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

marjasjaak schreef:
za 02 jul 2022, 8:04
Voorbeeldje: we hebben net 8000 kilometer verreden in Scandinavië, zouden die dan moeten meetellen in het nieuwe systeem?
En ja "Beroepsreiziger" we hebben de MRB in NL gewoon laten doorlopen.
Sjaak.
Net begonnen aan de 8 pagina's die jullie nu al verder zijn, maar hier reageer ik gelijk maar op.

Die 8000km in Scandinavie waren gratis? Buiten wat tolwegen om misschien.
Je vond het vast niet erg dat het gratis was.
Draai het nu even om, een buitenlander die in NL 8000km rijd. Gratis.
Daar zou je geen probleem mee hebben?

Je MOET de MRB in NL wel door laten lopen!!
Ook al was je al die tijd niet in NL.
Stel je krijg een bekeuring in het buitenland, die word opgestuurd naar de RDW.
En als blijkt dat je wel je auto/camper gebruikt, maar geen MRB betaald in NL, heb je wel een probleem.
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

Robenan schreef:
za 02 jul 2022, 19:25
......
Poeh he.........
Als ik dat zo lees, denk je echt dat we in een dictatuur leven?
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

MonRoe schreef:
za 02 jul 2022, 21:36
Dafluc schreef:
za 02 jul 2022, 20:21
En dat rekeningrijden lijkt me de meest eerlijke manier van belasten. Degene die de meeste kilometers maakt mag ook het meeste betalen.
Je vergeet alleen 1 ding, dat de mensen die de meeste kilometers rijden dat zakelijk doen, dus vrachtwagenchauffeurs, bezorgdiensten, directeuren van bedrijven, vertegenwoordigers etc etc. Die hebben allemaal een auto van de zaak of mogen de reiskosten declareren, dus de overhead kosten worden hoger voor het bedrijf, die worden weer doorberekend in het product dat zij verkopen.

En dat betalen wij dan weer met z'n allen.
Ja, en daar vergeet jij 1 ding.
Als weinige rijder, ben je goedkoper uit.......
En dat geld kan je dan weer gebruiken omdat dingen ''duurder'' worden.
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

MonRoe schreef:
za 02 jul 2022, 21:52
En die kilometers worden alleen maar meer als er in Nederland minder voedsel door de boeren wordt geproduceerd.
Echt?
NL produceerd meer als het verbruikt.
Waar gaat het voedsel heen wat NL niet zelf gebruikt?
Het is al 25 jaar me werk!

Als tegenhanger, waarom gaat de Wereld naar honger?
Omdat Oekraiene in Oorlog is.
Oekraine de graanschuur van de Wereld. Hoeveel KM ligt dat gaan af voordat jij je brood heb?

Het maak niet uit waar je heen gaat in de Wereld, overal vind je Nederlandse groenten.
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

Dafluc schreef:
zo 03 jul 2022, 20:57
Het heet niet voor niets al jaren niet meer wegenbelasting. Het is een algemene belasting en mag overal voor worden gebruikt.
AadenAnke schreef:
zo 03 jul 2022, 21:32
Er is nog nooit meer dan 20% van de inkomsten uit wegenbelasting/houderschapsbelasting besteed aan de infra structuur de rest gaat in de grote pot en daar wordt b.v. Het OV mee betaald maar ook een deel van brandweer en politie een stukje onderwijs en zelfs wat zorgkosten anders gezegd gaat in de grote algemene pot waar alles uit betaald wordt ook de subsidie aan boeren
:shock: Kut, ik wist het. Het is allemaal 1 groot complot.
De algemene rekenkamer is ook een lachertje.

Zelfs de partijen in de oppositie word geld onder de tafel toegeschoven, om vooral maar niks te zeggen. :mrgreen:

Maar weet je wat ik het ergste vind........ Mensen die zulke onkraam kunnen uitbraken, stemrecht hebben. :silent:
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Zonneke »

Iedereen betaalt nu voor het gebruik van eenzelfde vervoersmiddel evenveel, uitzonderingen daargelaten.
Wanneer men de inkomsten van nu op hetzelfde peil wenst te behouden krijg je dus altijd een verschuiving waarbij er winnaars en verliezers zijn.
De winnaars zijn de eerder recreatieve gebruikers, auto van opa zeg maar.
De verliezers zijn zij die de auto veelal nodig hebben om daar te geraken waar ze moeten zijn: Arbeidsplek.
De auto, die wel degelijk voor de (R)overheid een melkkoe is krijgt dan weer maar eens verborgen belastingbrief.
Rekeningrijden allemaal goed en wel, haal er dan wel de kilometertjes Woon--werk uit.
Ken er maar weinig die elke dag voor het plezier achter het stuur kruipen om te "mogen" gaan werken.
Zou dan ook niet weten waarom men daar dan nog eens extra voor gestraft dient te worden, andersom lijkt me passender te zijn.
Iedereen kan voor zichzelf al eens bekijken hoeveel kilometers werk-gerelateerd zijn en persoonlijk gebruik.
Hier staat in ieder geval de auto wanneer er niet gewerkt moet worden de meeste tijd gewoon in de garage.
Kom dan zeker niet aan een gemiddelde van 15000/365= 41 Km/dag.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Mickel Moen »

Iedere ingreep in het belastingstelsel aangaande mobiliteit kent winnaars en verliezers. De verliezers hoor je, de winnaars niet.

Wat woon-werk betreft klopt het denk ik wel wat je schrijft.

Voordat de auto haar grote opkomst maakte, woonde iedereen dicht bij zijn/haar werk.

Met het stijgen van de welvaart werd het autogebruik relatief goedkoper. Men ging steeds verder van het werk wonen, omdat het kon. Met al die overvolle wegen nu, kun je je afvragen of dat wel zo’n goede ontwikkeling geweest is.

Toen ik begon te werken, woonde het merendeel van de collega’s in de buurt. 44 jaar later is het andersom. Mensen komen zelfs van buiten de provincie.

In die zin kan rekeningrijden dus een hele goede prikkel zijn, om weer dichter bij het werk te gaan wonen. Omgekeerd kan ook, door het werk dichter bij de werknemers te brengen. De coronatijd met thuiswerken heeft mooie voorbeelden opgeleverd.

Het is kan ook een prikkel zijn om voor alternatieven te kiezen. Openbaarvervoer of de elektrische fiets.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80392
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Dafluc »

Precies. Gewoon elke km belasten. Of je nou boodschappen doet, naar je werk moet of op visite. Hou het zo simpel mogelijk. Het is vervolgens je eigen verantwoordelijkheid hoeveel km je maakt.
Afbeelding
PE1OPQ Theo
Berichten: 4574
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door PE1OPQ Theo »

En ga niet achteraf via box3 achtige constructies aftrek mogelijkheden introduceren voor mensen met geld.
Even zwart wit gezegd, de meesten rijden al in een met overheidsgeld gesubsidieerde auto rond, en dan achteraf nog een keer toucheren?

Theo
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Zonneke »

Wanneer je geen onderscheid kan maken in het soort kilometers dat men maakt zal het voor sommigen simpel lijken. :wink:
Voor mij hoeft de werkende medemens geen extra inhouding op zijn loon, die appreciatie verdient hij/zii van mij wel.
Rijden naar je werk is zo al vaak genoeg een straf op zich waarbij ik me niet kan voorstellen dat er veel zijn die dat voor het plezier doen.
Rechtvaardiger zou zijn om het woon-werkverkeer uit de berekening te halen.
Makkelijk te controleren want er bestaat nu al een vergoeding per gewerkte dag en afstand woon-werk.
metatoon
Berichten: 9689
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door metatoon »

Electrische fiets word hier genoemd .
Gaat vast ook belasting over betaald worden in de toekomst.
Daarbuiten om waarom electrisch?
Er was een tijd dat het ook met gewone (Schone) fiets ging.
Zelf zat ik in de buitendienst .
Werkgever op dik 18 km afstand .
Er waren dagen bij dat er even niets was voor buitendienst.
Dat werd dus gewoon met de fiets naar werkgever.
Mijn zwager heeft veertig jaar met ook schone fiets naar werk gefietst
Was op en neer ook dik veertig k.m.
Tegenwoordig kan dit om een of andere manier niet meer.
Tijd tekort misschien.
Er moet immers ook buiten werktijd een sportschool bezocht worden. :crazy:

P.s. Elec steps secways enz . Iedereen moet voorzien gaan worden van accu.
Kan toch niet.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Bob Diesel »

Waar ze dan gaan zitten trappen om geen meter voorruit te gaan
Of doorlopen op een band, want dat gaat buiten niet :crazy:

Maar dat rekening rijden,al vaker gezegd
Dat doen we al ,bij iedere tankbeurt
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie