rekeningrijden 2030?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door AadenAnke »

Brommobielen hebben al tig jaar gewoon dieselmotoren hoor :lol:
Wat betreft die kilometers in het buitenland Ach 30 partijen moet er nog een plasje over doen dan komt er nog een flink aantal lobbyisten langs wordt nog wel een keer uit gesteld en dan weet het AD nu al wat het wordt :lol: knap hoor of gewoon een opgelaten balon waar men op mag schieten zodat ze weten waar de pijn punten liggen :?:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 866
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Veebee »

Allemaal voer voor een bepaalde stroming...
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door tranny »

Ze praten er al vele jaren over, maar nog niemand heeft hierover een duidelijke invulling kunnen/willen/durven geven... niet wat betreft de kosten en niet wat betreft de controle erop.
En met name naar dat laatste ben ik wel zeer benieuwd hoe ze denken dat te kunnen realiseren op een eerlijke manier.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
metatoon
Berichten: 9691
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door metatoon »

Zal wel eens tijd worden dat buitenlandse kentekens ,hier ook eens hun penning in het zakje doen.
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door cor heku »

tranny schreef:
vr 01 jul 2022, 22:42
Ze praten er al vele jaren over, maar nog niemand heeft hierover een duidelijke invulling kunnen/willen/durven geven... niet wat betreft de kosten en niet wat betreft de controle erop.
En met name naar dat laatste ben ik wel zeer benieuwd hoe ze denken dat te kunnen realiseren op een eerlijke manier.
Lijkt me eenvoudig, die controle. Via de jaarlijkse APK, en dan een naheffing bij het omslagpunt.(evt door overheid bepaalt)per soort voertuig.
cor
PE1OPQ Theo
Berichten: 4582
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Met onze VW bus, in de beruchte old timer overgang tarief, rijden we zo een 5000 km per jaar mee.
Exact wat de bedoeling was v/d regeling.
Nu nog afwachten of we dan het hele jaar op de openbare weg mogen staan en rijden.
De andere 2 auto's maak ik me niet druk om, wie zo veel auto's kan onderhouden heeft het niet krap denk ik dan maar.

Theo
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

de Jonckheer schreef:
vr 01 jul 2022, 16:20
Eén ding staat volgens mij wel vast, het zal er niet goedkoper op worden als ik onze overheid een beetje ken.
Nope.
Eerste oorzaak is de inflatie al.

De overheid, oftewel de BV NL heeft gewoon bedrag X nodig om te kunnen blijven draaien.
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

marjasjaak schreef:
vr 01 jul 2022, 16:59
Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat het kabinet voor ogen heeft met rekeningrijden.

Dat zou betekenen dat je op tolwegen in het buitenland 2x belasting gaat betalen.
En dat merk je nu pas op?
Dat doe je nu ook al. Je betaald wegenbelasting in NL, als je op buitenlandse wegen rijd.
Dus wat is er anders?
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

Dafluc schreef:
vr 01 jul 2022, 17:01
Het geld moet in ieder geval binnen blijven komen. Dus als het al goedkoper uitvalt zal iets anders duurder worden. Anders klopt het huishoudboekje niet meer.
De gebruiker gaat betalen.
Voor mij gaat het iig veel goedkoper worden. Ik rij heel weinig.

Neem 2 dezelfde auto's.
De ene rijd 5000km per jaar, en de ander 100.000km.
En je betaald alle 2 net zoveel.
Krom, vind je niet?

Nog een krom iets.
Neem iemand met een maandinkomen van 1500€
En iemand met een maandinkomen van 5000€
Zodra ze bv door Rood rijden, betalen ze alle 2 hetzelfde bedrag.
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

metatoon schreef:
vr 01 jul 2022, 23:03
Zal wel eens tijd worden dat buitenlandse kentekens ,hier ook eens hun penning in het zakje doen.
Gr. Toon.
Kijk, iemand die er ook iets positiefs in ziet. :bow:
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

cor heku schreef:
vr 01 jul 2022, 23:17
Lijkt me eenvoudig, die controle. Via de jaarlijkse APK, en dan een naheffing bij het omslagpunt.(evt door overheid bepaalt)per soort voertuig.
cor
Gewoon poortjes boven de weg.

En niks geen uitzonderingen of speciale regels.
Wie rijd betaald!

Op je water rekening, om maar wat te noemen, zit toch ook geen uitzondering, of speciale regeling?
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door tranny »

cor heku schreef:
vr 01 jul 2022, 23:17

Lijkt me eenvoudig, die controle. Via de jaarlijkse APK, en dan een naheffing bij het omslagpunt.(evt door overheid bepaalt)per soort voertuig.
cor
Nieuwe auto's kennen nog geen apk, vele auto's slechts een 2-jaarlijkse apk, 2 van mijn oldtimers zijn al weer vrijgesteld van de apk-plicht... laten we het over de vrij standaard 5-10% tellerafwijking naar boven maar niet hebben, en een "big brother"-verbindingstechniek is ook nog lang geen standaard in elke auto.
En in het buitenland... hoe graag wil je een Nederlandse kilometerheffing als extraatje erbij betalen voor de kilometers die je in het buitenland op een tolweg rijdt?
Zo eenvoudig als het lijkt is het dus absoluut niet.

Met jaarlijks zo'n 25.000 km verdeeld over 5 voertuigen zou het rekeningrijden in theorie voor mij best wel eens gunstig kunnen zijn, maar daar kan ik pas een fatsoenlijk oordeel over vormen als de voorwaarden en spelregels ook eens een keer bekend gemaakt gaan worden.
Maar tot nu toe blijft het vanuit de instanties echter alleen beperkt tot het regelmatig blijven herhalen van die loze kreet "rekeningrijden" zonder een verdere inhoudstoevoeging, een hoop stemmingmakerij waarover nog niemand een zinnig oordeel kan geven... kortom een hoop geroeptoeter wat alleen maar bruikbaar is als opfokvoer voor de media.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Beroepsreiziger

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door Beroepsreiziger »

tranny schreef:
za 02 jul 2022, 0:43
Met jaarlijks zo'n 25.000 km verdeeld over 5 voertuigen zou het rekeningrijden in theorie voor mij best wel eens gunstig kunnen zijn,
Heb jij die 5 voertuigen nu berijkbaar voor dagelijks gebruik?

Straks zou het dus moeten zijn, het maak niet uit hoe je die 25.000km rijd, je betaald per km.
Al heb je 10 auto's.

Persoonlijk verhaal.
Ik begon 8 maanden geleden bij een nieuwe werkgever.
Ik rij altijd, maar die vrachtwagen gaat mee naar huis!

Voordat ik thuis ben, ga ik boodschappen doen.
Als ik aan het werk ga, na 20km eerste stop, boodschappen doen!

Na 8 maanden, staat er nog geen 1000km op me eigen auto.

¨Gierig¨ als ik ben, wel een jerrycan mee, en 20 ltr in Duitsland tanken voor 1,79,9.

Als ik met collega's praat. Klaag klaag, duur duur.
Tja.........
+Onderweg+

Re: rekeningrijden 2030?



Bericht door +Onderweg+ »

2030.....

Mijn camper is dan 28 jaar oud, en ik ben dan een jaar of twee met pensioen. T'is dan mooi geweest. Gaan we weer andere vormen van tijdbesteding vinden.

In 8 jaar tijd is ca. 75% van de Tweede Kamer 'vervangen'. Het inrichten van dit proces, de infrastructuur etc. etc. gaat miljarden kosten. Toch zal dit wel een keer doorgaan. De ANWB is in het verleden al de productie en installatie van routeborden kwijtgeraakt omdat ze May-Weggen niet voldoende steunden.
Plaats reactie