Kleine motoren in campers...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door Marianjacques »

Vrachtwagens halen elkaar toch ook in..er zijn er nog steeds genoeg die sluipend de berg op gaan.
Denk dat de bestuurder van die ingehaalde het ook geen zak uitmaakt of er een snellere vrachtwagen achter hem zit te drukken.
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Kleine motoren in campers....



Bericht door Peter+Annie »

AadenAnke schreef:
wo 29 jun 2022, 13:08
Ja tussen Nancy en Metz moet ik soms ff terug naar zijn 5 en het is zelfs 1 keer nodig geweest om naar zijn 4 terug te gaan.

Gr Aad
Dan zou ik er maar vlug wat aan laten doen :van Nancy naar Metz loopt de autoroute A31 geheel vlak. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door Bob Diesel »

Net voor Nancy , als je de stad links ziet liggen
Is ech nie vlak , ook niet stijl :wink:
En van Nancy naar Metz gaat het bergje af😂😂
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door AadenAnke »

En de andere kant op gaat het omhoog. En als je dan net wat snelheid kwijt raak door b.v. Een oudje of stevig beladen truck dan moet je nog een versnelling terug als je tenminste het toerental niet te laag wil hebben. Naar boven minstens 2500rpm

Gr Aad
Peter+Annie
Berichten: 1346
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door Peter+Annie »

Didi01 schreef:
wo 29 jun 2022, 12:14
.Ik ben dus op zoek naar een camper(tje). De bedoeling is om er volgend jaar wel de bergen mee over te trekken om in Italie o.i.d. te komen.
Als je naar Italie wilt hoef je geen bergen over te trekken ,als je dat niet wilt;
De Brennerpas of de Gotthart tunnel reken ik niet tot de klimmen,dat zijn slechts pukkels in het landschap.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Marianjacques schreef:
do 30 jun 2022, 16:10
Vrachtwagens halen elkaar toch ook in..er zijn er nog steeds genoeg die sluipend de berg op gaan.
Denk dat de bestuurder van die ingehaalde het ook geen zak uitmaakt of er een snellere vrachtwagen achter hem zit te drukken.
Jaren geleden reed ik met een 65PK Hanomag door half Europa, alleen of met z'n tweeën. Dat ding was best taai, zakte van 80-85 naar 50-55o op de meeste hellingen, heel soms haalde je een oudere truck met minder PK's in omhoog, maar meestal was het andersom. Een knippertje grootlicht na het inhalen op hellingen of vlakke land (de meeste trucks rijden/reden niet precies 80) en dan ging het wel goed zo.
Door de opkomst van inhaalverboden voor vrachtwagens raakte de lol er steeds meer af, dan kun je zeggen, niks van aantrekken, maar een helling omhoog in een bocht met zo'n 25 trucks achter je rijdt niet echt lekker. Op een gegeven moment zijn ze het zat en gaan alsnog toeterend en snijdend inhalen (lang niet allemaal overigens, dus ik scheer zeker niet alle truckers over 1 kam!)
Dus gingen we er bij elk tankstation af om daarna te constateren dat er binnen een half uur weer zo'n sleep achter je geplakt zat.

Binnendoor ging veel beter, maar helaas hadden we daar niet altijd de tijd voor (nog gewoon werkenden met beperkt vakantie).
Door de komt van kinderen en de afwezigheid van gordels uit eindelijk de Hano verkocht en omdat we toch zelf gingen bouwen gelijk maar een berggeitbus gekocht.
Topsnelheid is nog steeds laag (begrensd op 100, voormalig vrachtwagentje op C) en we rijden nu 85-90 maar die duwende sliert trucks niet meer in je spiegel zien rijdt voor mij toch ontspannender.

Kort samengevat: bij ons huidige vakantiegedrag (noodzakelijk door werk en schoolgaande kinderen) zou ik voor zoveel mogelijk PK's gaan als je kunt betalen, heb je alle tijd, kun je binnendoor en ga je af en toe aan de kant kom je ook met 72PK overal. :) Houd er trouwens wel rekening mee dat met oudere diesels op grotere hoogtes (als je echt de bergen in gaat) er nog wat PK's ontsnappen ;)

Jeroen
Didi01
Berichten: 31
Lid geworden op: do 23 jun 2022, 10:16

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door Didi01 »

Precies….ook mijn gedachte…
Aan het rollen met een VW LT35 L3H2 80kw uit 2001
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik schreef het al eerder, je hoort altijd discussies over te weinig vermogen, nooit over teveel :mrgreen:

Theo
Didi01
Berichten: 31
Lid geworden op: do 23 jun 2022, 10:16

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door Didi01 »

Toch opmerkelijk dat de meeste (oudere) camper licht gemotoriseerd zijn….
Aan het rollen met een VW LT35 L3H2 80kw uit 2001
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door Bob Diesel »

Vroeghu
Toen was het ook nog niet nodig om met de camper te racen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door beatrix18 »

Snelheid vast kunnen houden met de camper, op een stukkie vals plat, is nog geen racen. (Ook niet met de caravan :shifty: )

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door Bob Diesel »

Oudere campers ,dus ook minder snelwegen
En al het andere ook ouder ,en men had minder gehaaste mensen
In een camper, is dus nu anders
Het hele camper gebruik is in een paar jaar tijd geheel veranderd
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik weet het niet hoor of dat de reden is geweest voor een ontwerp afdeling van een auto merk om kleine motoren in bussen en auto's te bouwen.
Neem de VW T3, daar werd een 1.5 diesel in gestopt terwijl de 1.9 gewoon in het schap lag, en veel beter geschikt was voor de taak.
Of waarom er, nog erger, een 1.6 liter luchtgekoelde motor er in stoppen?
Dat zijn SM achtige praktijken :mrgreen:
En dat zag je bij veel Europese merken terug komen, kleine motoren.
Amerikanen hadden het toen al begrepen, power macht spass.

Theo
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kleine motoren in campers...



Bericht door AadenAnke »

Volgens mij Theo zit je te jennen de luchtgekoelde boxers van VW is toch puur genot :lol: ook toen wilde men al iets wat minder verbruikte de Amerikanen 1 op 4/6 Opel kadett 1 op 11/13 de record 1 op 10/12 die Amerikaan reed echt lekkerder maar ja dat verbruik he :lol:

Gr Aad
Plaats reactie