Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?



Bericht door Camperic »

Ik ken de polz website waar Jos altijd naar verwijst, maar weet niet welke waarden ik in dit geval moet invullen :wink:

Ik heb een 150A dynamo (Valeo) die is aangesloten op 100Ah accu (Varta Silver Dynamic H3) waar met behulp van 25mm2 kabel via Victron Orion-Tr 12/12-30A een 125Ah LifePO accu aan is gekoppeld.

Hoeveel A zal de dynamo in de praktijk maximaal leveren en moet ik dus de dikte van kabel dynamo - accu op kiezen?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?



Bericht door DJSmiley »

16mm2 is voldoende, tenzij je formaat vrachtwagen hebt kwa kabellengte

De orion is een booster, dus compenseert voor spanningsval. In de praktijk is de inkomende stroom dus iets hoger dan de uitgaande (lagere spanning, hogere stroom).

60A bij de startaccu afzekeren en 16mm2 is meer dan voldoende. En 16mm2 past in de Orion, 25mm gaat niet.

In de praktijk zal er niet meer dan 35A lopen (worst-case, accuspanning die inzakt, kabelverliezen waardoor er 'maar' 11V op de ingang staat. Booster is 360W, dus in dat geval is het ook maar 32A

Alleen als je net start kan de spanning (kortstondig) iets lager zijn, dus de stroom hoger, daarom is 60A met een ruime marge voldoende. Dat is ook wat Victron aanraad.

Als de kabellengte startaccu -> orion richting de 10m gaat kan het anders zijn, dan zou je iets dikker willen nemen om de verliezen te beperken, maar zelfs dan zul je dat in de praktijk niet merken (alleen verlies je iets meer, dus dat zou je bij wijze van een paar ml extra brandstof kosten, maar nog verwaarloosbaar)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?



Bericht door Camperic »

Dank je!
Het gaat me om de kabel tussen dynamo en startaccu. De 25mm2 kabel (5m) van startaccu onder motorkap naar Orion-Tr onder zitbank ligt er al en aansluiten op Orion-Tr is inderdaad max. 16mm2 :thumbup:

De zekeringenbox op de startaccu heeft vrijwel geen kunststof bescherming meer en de kabel vanaf dynamo zit er zo verroest op dat ik die er niet heelhuids vanaf krijg vrees ik. Ik denk er dus over om een andere zekeringenbox van sloopauto met nieuwe kabel van dynamo naar startaccu te monteren.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?



Bericht door DJSmiley »

Dan is t even op de dynamo kijken

Gevoelsmatig zou ik 35mm2 zeggen. Als je typenr kunt lezen kun je wel googlen wat de dynamo kan. Meestal 60-80A bij de oudere jaren '90 busjes, en 2000+ is meestal wel 100-150A.

Aan de andere kant: t is misschien een meter kabel. Dan maakt die 5 euro extra om gewoon voor 50mm2 te gaan ook niet echt het verschil.

Alleen even opletten op de kabeldiameter, idealiter wil je de kabel ook nog in een beschermslang stoppen. De soepele kabel van oa de Wit (DG Rubber, ook bij veel watersportwinkels te koop) is een heel mooi kabeltje.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?



Bericht door Camperic »

Dynamo is 150A Valeo (zie eerste bericht) :wink:
Lengte dynamo - startaccu zal ±1,5m zijn.

Volgens mij is het nu 16mm2 en zo ziet het er nu dus uit:

Zekeringenbox.jpg
Zekeringenbox.jpg (140.01 KiB) 832 keer bekeken
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?



Bericht door DJSmiley »

Is die kabel zelf ook geoxideerd?

op de foto lijken het vooral de boutjes te zijn die verroest/geoxideerd zijn.
Nieuwe dikkere kabel is 1, maar zo te zien zit er ook een haakse kabelschoen aan, heb je de ruimte om een normale kabelschoen kwijt te kunnen?

Best kans dat je de kabel zelf kunt hergebruiken, even met een staalborstel/schuurmachine eroverheen. Dat zou mijn eerste poging zijn.

En idd, zekeringenhouder vervangen kan geen kwaad maar die kun je zo op de sloop halen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?



Bericht door Camperic »

Andere zekeringenbox van de sloop heb ik al thuis liggen.

Kabel zelf is op zich prima, maar ik kan er niet goed genoeg bij om de kabel van de zekeringenbox los te maken. De box zit tegen het schutbord aan en door de lage opening van de motorkap moet ik daar blindelings met gestrekte armen werken :-?
Eerste optie is alleen de zekeringenbox vervangen, maar ik houd er dus rekening mee dat ik ook de kabel moet vervangen. Er is genoeg ruimte voor een recht persoog denk ik en een dikkere kabel kan ook geen kwaad.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Welke minimale dikte kabel dynamo-accu?



Bericht door BOKKIE »

Beste,

Zoals al iemand heeft aangegeven 16mm2 is genoeg. Wel in elke PLUS leiding van de accu naar de "locatie" een hoofdzekering van ca. 50Amp plaatsen.
Ik heb nu een fabrieks camper, daar zit "slechts" een draadje van nog geen 8mm2 tussen de dynamo en de huishoud accu.

Succes,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Plaats reactie