De neut in Noorwegen...

Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

De neut in Noorwegen...



Bericht door Don Esteban »

Wij nemen in augustus deel aan een 25 daagse georganiseerde groepsreis door Zuid- en Midden Noorwegen. Campers en caravans. Ik schat tussen de 12 en 16 koppels. Een beetje alla 'We zijn er Bijna'. Het gezelschap bestaat uit overwegend 70 plussers en ik heb zo de indruk dat er weinig alcohol-geheelonthouders onder zitten.
Noorwegen is bepaald niet het land om je te gaan 'bezatten'. Als je je aan de regels houdt mag je 1 fles sterke drank, 3 liter wijn tot 22% en 2 liter bier tot 4,7% per persoon meenemen. 6 liter port, nou, daar komen we wel mee uit. Maar als je 4 tot 6 long drinks met wiskey hebt gedronken in een klein weekje... nou... dan is jouw fles wel zo goed als leeg. Moeten we dat gaan verdelen over 25 dagen??

Je kan naar de Vinmonopolet (de Noorse staats-slijterij) en je koopt er bijv. een fles William Lawson van 70 cl voor 40 euro. (die in Spanje 7,99 kost, maar dat is dan weer het andere uiterste)
Nu is mijn vraag: ik meen begrepen te hebben dat je gerust over je importlimiet heen mag gaan, ALS je maar aangeeft wat jij bij je hebt en er de accijnzen over betaalt bij de douane. Heeft iemand ervaring hiermee en klopt het inderdaad dat het alleen maar een kwestie van accijnzen betalen is? Ik ben geen alcoholist maar ik had toch wél graag een betaalbare neut voor het slapen gaan. Een liter diesel is al duur genoeg.... :shock:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door tranny »

Met die neut is het net als met de diesel: het sapje zelf is niet zo duur, de accijns maakt het duur.
Dus als je het goedkoop aangeschafte neutje braaf aangeeft bij de Noorse douane wordt dat alsnog een duur neutje. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Peter+Annie »

OP deze site (van de Noorse douane ) kun je precies zien hoeveel je belastingvrij mee mag nemen.
En hoeveel je moet betalen als je het teveel aangeeft.

https://www.toll.no/no/varer/alkohol-og ... ortolling/

Aangeven is dat als je vrijwillig stopt bij een douanekantoor en aangeeft hoeveel je teveel hebt,als je op goed geluk de grens overrijdt en men vind het teveel nadat je n stopteken hebt gekregen heet t smokkel. :mrgreen:
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Will »

Daarom gaan we ook niet naar Noorwegen maar naar de Frans wijnen en de Duitse biertjes. :cheers:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door BP 2 »

Toen wij enkele jaren geleden naar Noorwegen reden hadden we meer dan 25 flessen wijn mee wat niet zoveel is als je 1/2 fles per persoon neemt en voor meer dan twee weken in het land zal verblijven. Pilsjes kochten we bij in de supermarkt want dat is wel duur maar niet onbetaalbaar.
Bij ontschepen in Kristiansand hebben we geen douane of controle gezien. Met de info die ik nu kreeg van een reisbuschauffeur zou ik iets meer voorzorgen nemen en mijn wijnflessen al open maken om te tonen dat het voor eigen gebruik is.
Voor een neut kan je jenever en zo in flessen van bronwater doen maar er wel voor zorgen dat je er de kroonkurk terug mooi op krijgt.

Geniet verder van het mooie land.

BP 2
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Hoofdnoorman »

Toen ik in Noorwegen woonde was het mijn manier om cognac mee te nemen.
Ik had een buurman die altijd met een aansteker de kroonkurken van de bierflesjes wipte. De kroonkurken bleven dan, vrijwel, onbeschadigd.
Dus spoelde ik 24 flesje om en vulde deze. Daarna met het gereedschap op de foto de kroonkurk op de fles persen. Krat stond gewoon zichtbaar achterin. En dan even door rood rijden.
Uh, ik heb iets teveel bier, maar ik heb een feestje vanavond. Oh ja? Ja, ik ken mijn vriendin vandaag 5 jaar. Oh, veel plezier vanavond, kjør videre.
kroonkurk.jpg
kroonkurk.jpg (120.53 KiB) 6223 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Beroepsreiziger

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Beroepsreiziger »

Je gaat met een grote groep.
Als iedereen nou het maximale mee neemt.
Niet iedereen drinkt hetzelfde spul.
Ik denk dat je dan een heel stuk komt.

Maar goed, je gaat naar Noorwegen. Je weet dat drank daar duurder is.
Als dat het ''probleem'' is, waarom ga je dan naar Noorwegen?

En dan nog. Na al je eigen import, hoeveel meer ga je drinken/kopen?
Laat het verschil tussen NL en Noorwegen 100-200€ meer zijn.
Als dat het probleem is, kan je beter thuis blijven.

En zo duur is Noorwegen helemaal niet meer. De Noorse kroon staat vrij laag.
5 jaar terug was je zomaar 30% duurder uit.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Don Esteban »

>>Maar goed, je gaat naar Noorwegen. Je weet dat drank daar duurder is.
Als dat het ''probleem'' is, waarom ga je dan naar Noorwegen?<<
Je vermoedt mijn probleem te kennen? Ik kan iedere druppel thuislaten en alles in een Vinmopolonet kopen. Zoveel als ik wil. Het gaat mij niet om de prijzen alleen. Wil je naar Noorwegen? Dan weet je dat het qua drank een duur reisje gaat worden. Jammer dan!! Maar daar laat ik Noorwegen toch niet voor schieten?

Je vraagt: waarom ga je dan naar Noorwegen? Om van dat prachtige land te genieten. Een land waar de drank hartstikke duur is maar wat me er niet van weerhoudt om het land daarom NIET te bezoeken. Kortom, je informeert je op het forum over het een en ander. Mijn probleem was de onwetendheid omtrent drankimport naar Noorwegen. Peter + Annie gaven een goede tip en momenteel heb ik geinstalleerd TOLL, Norwegian Customs App. Je vult precies in wat je meeneemt en alles boven de quota wordt voor je uitgerekend. Wil je bijv. 2 liter sterke drank tussen 22 en 60% alcohol meenemen is dat nog vrij van extra tax. Neem je een derde fles mee knalt de te betalen tax direct naar 385 NOK. (ongeveer 38 euro) Dus 1 liter (William Lawson) whiskey extra kost 16,95 + 38 = €54,95. Koop ik echter rechtstreeks bij de Vinmopolotet kost 70 cl 335,90 kronen. Een liter zou dus 480 NOK kosten. Oftewel 46,42 euro. Logisch dat ik even bij de Vonmoposlijterij binnenstap en geen overquota zichtbaar (of onzichtbaar) ga meenemen. Volgend jaar weer naar Spanje waar dezelfde liter 11 euro kost. Nou Wereldreiziger... het komt helemaal goed met mij.... :wave:

Wat me in die app opvalt is dat de accijnzen van met name de sterke drank boven 22% alcohol belachelijk hoog is. Lijken wel tabaksaccijnzen. Maar goed, ik zal er geen druppel minder of meer door drinken. Ik drink matig en liefst met mijn maten....:-)
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door doov »

William Lawson is prima spul om mee te flamberen.
Maar dat doe ik bijna niet als ik met de camper op pad ben.

Volgend jaar ook maar es richting Noorwegen rijden.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Camperic »

:lol: :thumbup:
Don Esteban schreef:
do 30 jun 2022, 17:37
Dus 1 liter (William Lawson) whiskey (...) Volgend jaar weer naar Spanje waar dezelfde liter 11 euro kost.
Zelfs dan is dat nog véél te duur :wink:
..... en WL is Scotch en dus whisky (zonder e) :mrgreen:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
pgmvdmaat
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 11:22
Contacteer:

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door pgmvdmaat »

Wij komen al meer als 10 jaar in Noorwegen, wel altijd buiten de reguliere vakanties en zijn nog nooit echt gecontroleerd.

Vermijden altijd de grotere grensovergangen, onbewust omdat wij graag toeristische rijden.

Een keer tussen Zweden en Noorwegen vroeg hoeveel wij bij ons hadden en waar de reis heen ging.

Ik antwoordde, 12 blikjes bier en 3 flessen witte wijn.
En mochten toen door......

In werkelijkheid stond onze garage vol en onze dubbele bodem... Wij hadden genoeg voor 5 weken met ons tweeën.

Zijn nu 2 weken onderweg en hebben inmiddels 5x de grens van Noorwegen gepasseerd en nog geen controle gehad.

Inmiddels is mijn bier voorraad gehalveerd met dit uitzonderlijk mooie weer en temperaturen tegen de 30 graden.

Groetjes,
Camper_Maatjes.

Verstuurd vanaf mijn 2201116PG met Tapatalk

Carthago C-Tourer 142 DB 2019, Al-Ko Heavy

* Follow us: Camper Maatjes *
Beroepsreiziger

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Beroepsreiziger »

Don Esteban schreef:
do 30 jun 2022, 17:37
Je vermoedt mijn probleem te kennen? Ik kan iedere druppel thuislaten en alles in een Vinmopolonet kopen. Zoveel als ik wil. Het gaat mij niet om de prijzen alleen. Wil je naar Noorwegen? Dan weet je dat het qua drank een duur reisje gaat worden. Jammer dan!! Maar daar laat ik Noorwegen toch niet voor schieten?
Ik vermoed niks.

Als geld het probleem niet is, waarom dan al die flessen meenemen? Om toch een paar € te besparen?

Ik zou denken, neem dan zoveel mee als je nodig denkt te hebben, en heb je geen controlle, dan heb je mazzel.
Heb je wel controlle, dan betaal je gewoon.
Of ben je iemand die alles netjes volgens de regels wil doen?

Maar waar ik aan moet denken, is iedereen in de groep wel zo vermogend?

Dat van de drank is dan 1 ding.
Heb je ook onderzocht wat aardappels kosten in Noorwegen? :mrgreen:
Vlees is ook niet goedkoop in Noorwegen.
En overal waar suiker in zit ook niet.

In de groep zitten ook wel een paar rokers?
Tabak is in Noorwegen ook een dure aangelegenheid.

Ik persoonlijk, als ik de tijd heb, mag graag in Noorwegen in de kroeg een biertje kopen. (Tussen de 8-12€ per stuk.)
Niet goedkoop, maar het heeft me een hoop contacten opgeleverd.
Ik mag ook graag boodschappen doen in Noorwegen. Zeker niet altijd goedkoop, maar een hoop dingen zijn wel lekker.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Don Esteban »

>>Vermijden altijd de grotere grensovergangen, onbewust omdat wij graag toeristische rijden.<<
Wij hebben niks te vermijden. We gaan dus met een groep en starten in Sindal, Noord Denemarken. Daar de oversteek naar Göteborg om uiteindelijk op een camping bij Uddevalla Zweden te belanden. Een dag later richting Oslo dus we zullen de Zweeds-Noorse grens overschrijden via de Svinnesundbrug. Ons kenteken wordt er gescand en later krijg je de tolrekening thuisgestuurd. Er zit in de reis veel inbegrepen maar dit dus niet. Zouden ze voor of achter die brug werkelijk fuiken hebben waar ze de toerist een paar euro af willen troggelen omdat die niet bereid is die belachelijke alcoholprijzen volledig te betalen? Iemand trouwens ervaring met die Svinnesundbrug?

>>..... en WL is Scotch en dus whisky (zonder e) :mrgreen:<<
Ik lig er niet wakker van Camperic. Als het maar naar William Lawson smaakt... :cheers:

>>Heb je ook onderzocht wat aardappels kosten in Noorwegen? :mrgreen:<<
Ja, uitgebreid. <not> We eten nauwelijks aardappels.

>>In de groep zitten ook wel een paar rokers?<<
Geen flauw idee. Als ze maar uit de buurt blijven.

>>Ik persoonlijk, als ik de tijd heb, mag graag in Noorwegen in de kroeg een biertje kopen. (Tussen de 8-12€ per stuk.)
Niet goedkoop, maar het heeft me een hoop contacten opgeleverd.<<
Ieder zijn meug. We gaan met een groep en die contacten komen daardoor vanzelf. Ik betwijfel of we de kroeg induiken. Tijdens excursies misschien een stop om wat te drinken en als dan een 10tje kost... so what. Je weet dat je in het land bent waar ze niet goed snik zijn wat alcoholprijzen betreft.....
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: De neut in Noorwegen..



Bericht door Camperic »

Don Esteban schreef:
vr 01 jul 2022, 11:12
Als het maar naar William Lawson smaakt... :cheers:
:wtf:
Don Esteban schreef:
vr 01 jul 2022, 11:12
Ieder zijn meug.
Inderdaad :wink: :cheers:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie