Li-ion powersupply external powerbank

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Li-ion powersupply external powerbank



Bericht door califke »

Hallo,

ik heb een nieuwe camper met volgende config voor het elektriciteit gebruik :

- 100 watt zonnepaneel
- 120Ah Li ion batterij

als we in de winter voor maanden weg zijn (mijn vrouw werkt met laptop en extra scherm) dan merken we dat we niet toekomen qua capaciteit.
Als ik capaciteit zeg dan denk ik zowel aan de bron : zonlicht als aan de batterij.
Als de zon voortdurend schijnt is dat ok, maar in de winter is dit niet het geval, alsook de hellingshoek is niet ideaal voor de winter in het zuiden.

Dus dachten we aan volgende oplossing :

1) extra zonnepanelen maar dan plooibare die we op de grond kunnen zetten, maar door beperking omvormer kunnen we niet meer dan een extra 100 watt installeren dus als we meer willen dan moeten we ook een nieuwe omvormer kopen. Deze oplossing geeft ons niet meer batterijcapaciteit enkel meer mogelijkheden tot opladen
2) extra zonnepanelen en een grote externe powerbank.
Hier hoeven we niets te veranderen aan de wagen, dus alles mooi in garantie, maar vooral we zullen extra batterijcapaciteit hebben. We kunnen die ook overal plaatsen waar we willen en kunnen wij mooi in de schaduw staan met de wagen.

hoe zien jullie dit? zie ik iets over het hoofd? en ik heb ook nog een extra vraag die hier op aansluit zie andere topic :
viewtopic.php?t=8480589

alvast bedankt,
groetjes
Patrice
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Li ion powersupply external powerbank



Bericht door Camper-T »

Als je een losse powerbank met aparte zonnepanelen oplaadt en de powerbank ook apart gebruikt voor bijvoorbeeld de laptop, dan zie ik geen problemen. Anders wordt het als je het e.e.a. met elkaar wilt koppelen, dat kan niet altijd 1 op 1, zeker de accu en powerbank niet.

Een extra zonnepaneel op het dak laten installeren door de dealer gaat niet ten koste van de garantie. De dealer draagt de verantwoording voor het correct en waterdicht monteren van het paneel en de bedrading.
Een andere zonnelader/PV omvormer inbouwen c.q. het uitwisselen hiervan zal evenmin schuren aan de garantie van de camper in het algemeen. Desnoods laat je een nieuwe zonnelader ook door de dealer inbouwen, dan ligt de garantie van de camper ook weer bij de verkopende partij.

Als je met 120Ah accu en 100W zonnepaneel niet uitkomt zou ik dit persoonlijk upgraden met twee nieuwe panelen van meer vermogen en een 200Ah of grotere lithiumaccu. Dit kan allemaal keurig geinstalleerd zonder dat je sporen van de oude materialen ziet. Maar goed, het kost wel redelijk wat geld.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Li ion powersupply external powerbank



Bericht door califke »

klopt ivm garantie... enkel in de winter merken we dat de zon in het zuiden niet hoog genoeg komt om optimaal rendement te halen, onze buren toen zelfde camper hadden losse panelen die ze konden richten en dat is een pak handiger.. zij sluiten die aan op hun huishoud batterij , ik dacht waarom niet een powerbank die ik overal kan gebruiken en voor inzetten, een powerbank zal me ook meer capaciteit geven.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Li-ion powersupply external powerbank



Bericht door Camper-T »

Een extra/losse powerbank is ook een prima oplossing, alleen niet 'simpel' te koppelen aan de bestaande camper-elektronica. Gebruik je de powerbank los voor aparte zaken en laad je deze ook los op met een opvouwbaar zonnepaneel dan is dit een prima oplossing, los van de campertechniek zelf.

Op die manier zijn er ook gebruikers van zgn. zonnegeneratoren. Simpel gezegd een kast met hierin een accu, omvormer, lader en diversen uitgangen voor 230V, 12V en USB. Hierop sluit je een los (opvouwbaar) zonnepaneel aan om bij te laden en zodoende heb je altijd een losse en mobiele voedingsvoorziening, los van de camper. Al naar gelang de grootte en prijs heb je een model met meer vermogen welke langere tijd afgegeven wordt.
En mocht je een periode weinig tot geen zon hebben dan sluit je de zonnegenerator aan op de walstroom en laad je hem op deze manier snel bij.

Een los zonnepaneel aan de lithiumaccu koppelen om extra te laden is ook mogelijk, mits de zonnelader van het zonnepaneel geschikt is om lithiumaccu's op te laden. Anders moet je de zonnelader vervangen voor een geschikt model. Mits hiervan de instellingen juist zijn ingesteld kun je deze middels een eigen zekering direct op de lithiumaccu zetten.

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor een vaste oplossing in deze materie. Voldoende zonnepanelen op het campersdak zodat je ook met wintercamperen en minder zon voldoende energie kunt opwekken om een dikke lithiumaccu vol te laden en hiermee meerdere dagen off-grid/zelfvoorzienend kunt zijn.
Maar goed, aan zo'n installatie hangt best een prijskaartje en het is niet altijd nodig als je zaken ook met losse middelen prima kunt oplossen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Re: Li-ion powersupply external powerbank



Bericht door califke »

ik had dit op het oog, nog in combinatie met zonnepanelen :
https://solarpowersupply.be/portable-po ... oYQAvD_BwE
universeel overal in te zetten...

en ik ben het eens met je vaste oplossing, echter ook veel geld en die ik niet meer ergens anders kan inzetten...
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Li-ion powersupply external powerbank



Bericht door Camper-T »

Exact, de zon+accu versie van de noodstroomgeneratoren. Evengoed ook best aan de prijs maar verder prima voor mobiele oplossingen.
Als je een beetje kunt knutselen en thuis bent in de elektrotechniek dan kun je zoiets ook zelf maken voor minder geld.
Als je op YouTube zoekt naar "Solar Generator" dan vind je een aantal leuke filmpjes en zie je dat het best te doen is met wat kennis.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie