Li-ion huishoudaccu gebruiken om de camperkoelkast te voeden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
califke
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

Li-ion huishoudaccu gebruiken om de camperkoelkast te voeden?



Bericht door califke »

hallo,

afgelopen maand stonden we mooi in de zon en hadden we voldoende batterijcapaciteit door wat de zon van licht geeft, onze setup is als volgt:

- 100 watt zonnepaneel
- 120Ah Li ion batterij
- DC/AC omvormer domotica van 600Watt
- frigo 90liter van domotica op gas / elektriciteit

ik heb een paar vraagjes :
- als we voldoende batterij capaciteit hebben wat houd ons tegen om de wagen extern te voeden met mijn huishoudbatterij? Zo heeft mijn Dometica koelkast geen gas nodig en kan hij gewoon op elektriciteit afkoelen, de zon is immers gratis :-B
(dit is mede geïnspireerd omdat mijn koelkast in Italië niet echt heel goed meer afkoelde in die hitte op gas, geen idee als dat op elektriciteit beter zou gaan? ik heb dit voorstel ook niet geprobeerd, ik weet door de omvormer dat ik meer energie zal verliezen dan dat in verhouding staat maar het was een ideetje)

- stel ik heb een externe powerbank van 50Ah wat houd mij tegen om die met de zon vol te laden, en dat ook continue te doen terwijl mijn auto in de schaduw staat, en zo de powerbank aan te sluiten op mijn camper / externe stekker, en zo ook terug de koelkast te gaan afkoelen op de momenten dat hij dat nodig heeft? Ik neem aan dat ik sowieso in die configuratie mijn powerbank zal leegtrekken om enerzijds mijn huishoudbatterij op te laden ( hij denkt immers dat ik aan het elektriciteitsnet hang) en anderzijds mijn koelkast te koelen..

ik had dit op het forum al eens opgezocht maar niet direct gevonden..

misschien wat domme vragen, maar als ik me goed herinner bestaan die niet 8-) maar ik ben overtuigd dat ik wat slimme antwoorden deze richting ga uitzien komen ;)

groetjes
P
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Li-ion huishoudbatterij gebruiken om je camper/koelkast te voeden



Bericht door jheeck »

De 230v ingang van je koelkast opzoeken en die in je omvormer prikken lijkt me een snellere test. Ik denk dat je er van gaat schrikken hoe snel je koelkast je accu leeg gaat trekken, absorbtiekoelkasten werken heel inefficiënt op electriciteit.

Je hele camper aan je omvormer hangen lijkt me geen goed idee, de lader heb je al gezien als mogelijk probleem.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Li-ion huishoudbatterij gebruiken om je camper/koelkast te voeden



Bericht door hathi »

Califke, Quote,.. dit is mede geïnspireerd omdat mijn koelkast in Italië niet echt heel goed meer afkoelde in die hitte op gas, geen idee als dat op elektriciteit beter zou gaan? ik heb dit voorstel ook niet geprobeerd, ik weet door de omvormer dat ik meer energie zal verliezen dan dat in verhouding staat maar het was een ideetje………………….…ik denk toch dat je beter je geld uit kan geven,aan een paar Ventilatoren, achter het Koelkast rooster,en de knop op 1/2 tot 3/4 capaciteit,dan werkt het stukken beter, wel mooi uitgedacht,maar niet vd Praktijk,en het Gasverbruik is ook weer niet zo hoog, en mijn ervaring,dat Gas nog het beste koelt,bij die hitte
Hans
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Li-ion huishoudbatterij gebruiken om je camperkoelkast te voeden



Bericht door Charm »

Kijk hier eens: viewtopic.php?t=8476448
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    califke
    Berichten: 98
    Lid geworden op: wo 19 mei 2021, 12:57

    Re: Li-ion huishoudbatterij gebruiken om je camper/koelkast te voeden



    Bericht door califke »

    hathi schreef:
    di 28 jun 2022, 20:14
    Califke, Quote,.. dit is mede geïnspireerd omdat mijn koelkast in Italië niet echt heel goed meer afkoelde in die hitte op gas, geen idee als dat op elektriciteit beter zou gaan? ik heb dit voorstel ook niet geprobeerd, ik weet door de omvormer dat ik meer energie zal verliezen dan dat in verhouding staat maar het was een ideetje………………….…ik denk toch dat je beter je geld uit kan geven,aan een paar Ventilatoren, achter het Koelkast rooster,en de knop op 1/2 tot 3/4 capaciteit,dan werkt het stukken beter, wel mooi uitgedacht,maar niet vd Praktijk,en het Gasverbruik is ook weer niet zo hoog, en mijn ervaring,dat Gas nog het beste koelt,bij die hitte
    Hallo om eerlijk te zijn hebben we die extra ventilatoren als optie genomen bij de aankoop van de camper, dus ze zijn aanwezig..
    kun je wat meer duiding geven over "en de knop op 1/2 tot 3/4 capaciteit,dan werkt het stukken beter"
    want wie weet kan ik bijleren en hem beter benutten dan nu.. welke knop? die van de ventilator? die van de koelkast die ik geloof ik 4 of 5 sterktes heeft ?

    idd gasverbruik is niet te hoog, maar ik dacht dat hij misschien beter ging koelen op elektriciteit (vroeger had ik een compressor en die deed het beter in de warme momenten) maar dat heeft iemand anders hierboven ontkracht...
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13341
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: Li-ion huishoudaccu gebruiken om de camperkoelkast te voeden?



    Bericht door hathi »

    Het blijkt,dat bij hoge buiten temperaturen,de handbediende Koelkast beter koelt,als je de dosering knop iets terug draait i.p.v. geheel op vol vermogen,( dus eigenlijk tegenstrijdig,onder het Maximum…….en ik ga er van uit dat je die een hebt? Of zoals je zelf schrijft een a twee sterktes …maar dan Terug ,……………………………………………….. Koelkasten werken met een absorptiesysteem Dat is een geruisloos koelsysteem, zodat u er 's nachts geen last van heeft. Het werkt op een warmteverschil principe, d.w.z. hoe warmer het buiten is, hoe lager de koelkast inge- steld moet worden en andersom. Buitentemperatuur hoog > koelkaststand links om
    Hans
    Plaats reactie