juicelake schreef: ↑di 28 jun 2022, 6:14
Dank voor de reacties tot nu toe.
Een goede stabillisator is kennelijk ook van groot belang. Hoe kom ik aan een goede voor mijn camper? Welke opties heb ik?
Ik heb dus een (zware) Karmann alkoof, dan zou je denken dat ik voor ook nog verzwaarde veren mag hebben?
Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
De meeste Karmann Missouri's die ik ken hebben al de 1750kg vooras met dubbele bladveer en zijn mooi degelijk gebouwd, en dus vrij zwaar.
Als je goed bij de vooras kijkt kun je dat (net) zien aan de dubbele bladveren (overdwars, de bovenste is iets dunner als de onderste als het goed is) of bij de RDW online via je kenteken bij aslasten.
Sommigen vervangen de 14+16mm bladveer voor een 16+16mm bladveer uit een Sprinter 616 als ze permanent te zwaar zijn.
Hoeveel veerweg (voor) je nog hebt kun je ook zien, tussen de rubber aanslag en het kommetje in de draagarm moet nog ruimte zitten. Bij veel Missouri's is er geen/nauwelijks ruimte tussen de aanslagrubbers en het kommetje in de draagarm.
Heb er bij mij ooit een foto van gemaakt maar die kan ik niet meer vinden, ik heb een LT46 bestelbus met dezelfde 1750kg vooras en bij mij past er nog een duim tussen -houdt ook al niet over.
Aannames zijn gevaarlijk maar ik meen op het Sprinter Forum gelezen te hebben dat Karmanns allemaal de zware vooras + voor en achter de dikste stabilisators hebben. Maar opmeten bij je LT en hier checken wat er te krijgen is kun je eenvoudig zelf doen:
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/lt+l ... /1998-176/
(let op dat de stabilisatoren van de LT46 wel dikker zijn maar anders gevormd en die passen dus niet)
Maar goed, persoonlijk zou het zelf in deze volgorde aanpakken. Zoals een wijs man ooit schreef, pas geen oplossingen toe voor je het probeem kent?
-vakantieklaar wegen per as (misschien ben je wel veel en veel te zwaar?)
-controleren of de schokbrekers, ophangingrubbers, kruiskoppeling van de stuurinrichting, bandenspanning, uitlijning etc allemaal goed zijn (bij mij waren alle rubbers van de stabilisatoren zo ruim dat ik de stabilisator zo'n 1cm heen en weer kon bewegen, zo veel speling zat er op)
-checken of je goede (kwaliteit) banden hebt met het juiste draagvermogen en spanning en liefst wat extra draagvermogen als je zwaar bent
-daarna pas kijken wat er overblijft en eventueel verbeterd kan worden. Persoonlijk vind ik hulp(lucht)vering een pleister omdat het basisvoertuig te licht is uitgevoerd en zou ik zelf b.v. het verenpakket laten aanpassen. Maar dat is mijn afwijking denk ik.
.
-als je er zelf weinig/geen verstand van hebt, ga niet zelf zitten rommelen en laat het nakijken door een garage of specialist, iedereen heeft het hier over Carsupport, maar afhankelijk van waar je woont doet Eeltink in Heemskerk hetzelfde.
https://www.eeltink.nl/
Groeten,
Jeroen