Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 21 jun 2022, 10:38
Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Goeiemiddag
Wij hadden een lekke koppakking en na deze te vervangen hebben we na 100km opnieuw een lekke koppakking.
Het verhaal gaat als volgt:
Onze camper bouwde druk op in het koelcircuit, maar hij bleef wel mooi op 90 graden. Na ongeveer 20min rijden wordt de druk precies te groot en komt er volgens mij een luchtbel bij de pomp,dan schoot de temperatuur meter de lucht in.
Wat vervangen is:
-nieuwe radiator
-nieuwe thermostaat
-nieuwe waterpomp
Ik dacht misschien ontlucht ik hem niet goed maar zeker 10x opnieuw geprobeerd en altijd het zelfde verhaal, na 20min rijden schiet de temperatuur in de lucht en staan de koelslangen goed op spanning.
Dus heb ik de kop erafgehaald en zag ik al snel dat het probleem: links bovenaan aan de cilinder, het dichts bij de distributieriem, zat een lek. Het lek liep ook langs een rekbout van de kop en deze was ook de enige bout die vol met vuilte/roest/roet zat dus hij zal al een tijdje last gehad hebben van een lekke koppakking.
Dus hierna heb ik het volgende ondernomen:
-kop laten vlakken
-verstuivers ondertussen getest
-nieuwe koppakking
-nieuwe rekbouten
-nieuwe gloeikaarsen
Daarna alles terug in elkaar gezet.
De kop aangetrokken naar 40Nm daarna 100 graden aangetrokken, dan nog eens allemaal 100 graden. Laten warm draaien en daarna zou het nog eens 45 graden moeten aangetrokken worden maar dat lukte me niet overal, sommige lukten maar 20 graden en begonnen daarna te tikken. Dat lijkt mij dan het enige wat minder gegaan is...
Alles was klaar, dus gaan testen, het probleem leek opgelost geen overdreven druk meer hij bleef perfect op zijn temperatuur ook na langer rijden dan 20min. Ik kon zonder zorgen de dop van het expansievat draaien. Ervoor spoot er altijd 1l water uit, dus ik was blij. We konden naar de keuring voor verkoop zodat we onze camper eindelijk zouden kunnen inschrijven (BE).
Toen ik naar het keuringsstation reed merkte ik opeens dat hij het moeilijk kreeg om 105 te rijden.
De temperatuur meter ging net voorbij het streepje van 90 graden. Ik dacht hmm dit klopt niet dus ik deed nog even verder om te bekijken of het erger zou worden, maar het werd niet erger hij werd niet warmer. Toen ik van de snelweg kwam, voelde ik het dat mijn remklauw bleef hangen. Vandaar dat hij niet vlot meer reed en de verhoogde temperatuur vermoed ik.
Ik heb dan ook direct aan de radiatorslangen gevoeld en die stonden ook terug iets meer op spanning. Dus ik was al bang dat hij het opnieuw had.
Daarna heb ik alles van de remmen vervangen zodat ik daar in de toekomst al vanaf ben.
Remmen klaar en tijdens het testen had ik terug prijs, het druk opbouwen is terug begonnen
Het was de eerste keer dat ik van deze motor de koppakking vervangen had. Zijn er dingen die ik verkeerd heb gedaan of waar ik op moest letten? Of zijn deze motoren echt zo gevoelig voor een lekke koppakking en komt het door de blokkerende remklauw die bleef hangen waardoor hij hard moest werken?
De kop zag er nog heel goed uit en had geen scheuren.
De voorkamers in de kop staken er wel allemaal een klein beetje uit, dit moest volgens het bedrijf die de kop gevlakt heeft. Zouden ze er misschien teveel uitsteken waardoor de pakking niet deftig kon afsluiten?
Ik hoop dat ik iets kan leren van jullie!
Mvg Seppe
Wij hadden een lekke koppakking en na deze te vervangen hebben we na 100km opnieuw een lekke koppakking.
Het verhaal gaat als volgt:
Onze camper bouwde druk op in het koelcircuit, maar hij bleef wel mooi op 90 graden. Na ongeveer 20min rijden wordt de druk precies te groot en komt er volgens mij een luchtbel bij de pomp,dan schoot de temperatuur meter de lucht in.
Wat vervangen is:
-nieuwe radiator
-nieuwe thermostaat
-nieuwe waterpomp
Ik dacht misschien ontlucht ik hem niet goed maar zeker 10x opnieuw geprobeerd en altijd het zelfde verhaal, na 20min rijden schiet de temperatuur in de lucht en staan de koelslangen goed op spanning.
Dus heb ik de kop erafgehaald en zag ik al snel dat het probleem: links bovenaan aan de cilinder, het dichts bij de distributieriem, zat een lek. Het lek liep ook langs een rekbout van de kop en deze was ook de enige bout die vol met vuilte/roest/roet zat dus hij zal al een tijdje last gehad hebben van een lekke koppakking.
Dus hierna heb ik het volgende ondernomen:
-kop laten vlakken
-verstuivers ondertussen getest
-nieuwe koppakking
-nieuwe rekbouten
-nieuwe gloeikaarsen
Daarna alles terug in elkaar gezet.
De kop aangetrokken naar 40Nm daarna 100 graden aangetrokken, dan nog eens allemaal 100 graden. Laten warm draaien en daarna zou het nog eens 45 graden moeten aangetrokken worden maar dat lukte me niet overal, sommige lukten maar 20 graden en begonnen daarna te tikken. Dat lijkt mij dan het enige wat minder gegaan is...
Alles was klaar, dus gaan testen, het probleem leek opgelost geen overdreven druk meer hij bleef perfect op zijn temperatuur ook na langer rijden dan 20min. Ik kon zonder zorgen de dop van het expansievat draaien. Ervoor spoot er altijd 1l water uit, dus ik was blij. We konden naar de keuring voor verkoop zodat we onze camper eindelijk zouden kunnen inschrijven (BE).
Toen ik naar het keuringsstation reed merkte ik opeens dat hij het moeilijk kreeg om 105 te rijden.
De temperatuur meter ging net voorbij het streepje van 90 graden. Ik dacht hmm dit klopt niet dus ik deed nog even verder om te bekijken of het erger zou worden, maar het werd niet erger hij werd niet warmer. Toen ik van de snelweg kwam, voelde ik het dat mijn remklauw bleef hangen. Vandaar dat hij niet vlot meer reed en de verhoogde temperatuur vermoed ik.
Ik heb dan ook direct aan de radiatorslangen gevoeld en die stonden ook terug iets meer op spanning. Dus ik was al bang dat hij het opnieuw had.
Daarna heb ik alles van de remmen vervangen zodat ik daar in de toekomst al vanaf ben.
Remmen klaar en tijdens het testen had ik terug prijs, het druk opbouwen is terug begonnen
Het was de eerste keer dat ik van deze motor de koppakking vervangen had. Zijn er dingen die ik verkeerd heb gedaan of waar ik op moest letten? Of zijn deze motoren echt zo gevoelig voor een lekke koppakking en komt het door de blokkerende remklauw die bleef hangen waardoor hij hard moest werken?
De kop zag er nog heel goed uit en had geen scheuren.
De voorkamers in de kop staken er wel allemaal een klein beetje uit, dit moest volgens het bedrijf die de kop gevlakt heeft. Zouden ze er misschien teveel uitsteken waardoor de pakking niet deftig kon afsluiten?
Ik hoop dat ik iets kan leren van jullie!
Mvg Seppe
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Koppakking lek Peugeot j5 2.5TD (1989)
is de kop zelf ook getest? vaak dat deze ook gescheurd zijn na 1 dag in bad te liggen.
en de werking van watersysteem/ventilatoren in orde?
en de werking van watersysteem/ventilatoren in orde?
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Een kop moet alleen gevlakt worden als hij te heet is geweest. Bij een Diesel hoort als je laat vlakken ook een dikkere koppakking omdat door het vlakken de compressie hoger wordt.
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Door een kop enkel te laten vlakken weet je nog niet of deze gebarsten is of niet.
Een dikkere koppakking moet je enkel monteren als het onderblok is gevlakt.
Een dikkere koppakking moet je enkel monteren als het onderblok is gevlakt.
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Klopt, ik denk dat er niks anders op zit dan de kop weer te demonteren en kijken wat er aan de hand is.
Maar je kunt nog eens goed ontluchten en weer proberen.
Druktest van een kale kop zegt lang niet alles.
Ben.
Maar je kunt nog eens goed ontluchten en weer proberen.
Druktest van een kale kop zegt lang niet alles.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Cilinderkop laten afpersen , deze scheuren weleens in de voorkamers.
Als de cilinderkop is gevlakt met de voorkamers erin liggen ze vlak met het koppakkingvlak.
Hebben ze hem gevlakt zonder de voorkamers maffen deze 0-0,03 millimeter uitsteken.
Ook kopboutgaten goed schoonmaken zodat er geen roest zit onder in de gaten liefst even opstappen en kijken of de kopbouten diep genoeg komen.bij een diesel motor hoef je geen dikkere pakking te monteren zoals Kareltje al aangaf
Als de cilinderkop is gevlakt met de voorkamers erin liggen ze vlak met het koppakkingvlak.
Hebben ze hem gevlakt zonder de voorkamers maffen deze 0-0,03 millimeter uitsteken.
Ook kopboutgaten goed schoonmaken zodat er geen roest zit onder in de gaten liefst even opstappen en kijken of de kopbouten diep genoeg komen.bij een diesel motor hoef je geen dikkere pakking te monteren zoals Kareltje al aangaf
Theo
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 21 jun 2022, 10:38
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Alvast bedankt voor jullie reacties! De voorkamers zijn eruit geweest voor het vlakken en staken indd een beetje uit. Ik heb de kop inmiddels gedemonteerd en ik merkte dat ik veel minder kracht nodig had om die los te trekken. Ik ga de man van motorenrevisie nog een opbellen of hij daar niks van scheuren gezien heeft en of hij de kop heeft afgeperst.
Als er daar niks mis mee is dan ga ik er vanuit dat ik het juiste aanhaalmoment niet bereikt heb,en zou ik nu aan de kop en schroefdraad ipv olie eerder een beetje grafietvet gebruiken
Als er daar niks mis mee is dan ga ik er vanuit dat ik het juiste aanhaalmoment niet bereikt heb,en zou ik nu aan de kop en schroefdraad ipv olie eerder een beetje grafietvet gebruiken
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Let er bij bouten op dat je NOOIT olie in de boutgaten gooit!
Daarmee is je aantrek koppel volkomen onbetrouwbaar geworden.
Schoon boutgat, schone bouten die hooguit wat olie aangeraakt hebben maar niet druipen oid.
Daarmee is je aantrek koppel volkomen onbetrouwbaar geworden.
Schoon boutgat, schone bouten die hooguit wat olie aangeraakt hebben maar niet druipen oid.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Geen olie op de schrofdraad inderdaad.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Bij deze motoren moet je de kopbouten invetten met bakolie (voorschrift fabrikant)(even opgezocht)de kop van de bout en de schroefdraad dus ,de onderlegringen moeten droog op de kop.
Vergeet niet om de boutgaten te reinigen cq schoon te blazen met perslucht met een laagje koelvloeistof/olie onderin de boutgaten gaat het al fout.
Invetten is geen dopen in olie.
Vergeet niet om de boutgaten te reinigen cq schoon te blazen met perslucht met een laagje koelvloeistof/olie onderin de boutgaten gaat het al fout.
Invetten is geen dopen in olie.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 21 jun 2022, 10:38
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Ik heb de kop laten afpersen en die is oke. Nu zit hij terug inelkaar en ik had na 10 km rijden terug druk opbouw en het ging terug mis. Dit keer heb ik wel allebouten goed kunnen aantrekken naar het juiste aantal graden. Dus ik zit nu tedenken aan een andere motor... weet iemand een adres waar ik een 2.5dt motor kan kopen?
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Heb je nog wat kunnen zien aan de koppakking, een lekspoor oid?
Afpersen zegt zoals ik al eerder schreef niet altijd alles.
Je kunt ook op zoek naar een andere kop of evt. een ruilkop als de motor geen olie nam.
Ben.
Afpersen zegt zoals ik al eerder schreef niet altijd alles.
Je kunt ook op zoek naar een andere kop of evt. een ruilkop als de motor geen olie nam.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
opties 1: verwijder de thermostaat. Het is weliswaar een nieuwe maar dat is geen garantie op juiste werking.
of 2: (of al lang gedaan natuurlijk) testen op CO2 in water.. testkit. voorbeeld: https://www.trailerandtools.nl/Cilinder ... -koelwater
vraag.. is de kop warm of koud afgeperst?
of 2: (of al lang gedaan natuurlijk) testen op CO2 in water.. testkit. voorbeeld: https://www.trailerandtools.nl/Cilinder ... -koelwater
vraag.. is de kop warm of koud afgeperst?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Koppakking lek Peugeot J5 2.5TD (1989)
Informeer eens bij
Reints te kampen.
Kareltje cola te Herentals.
Succes .
Gr. Toon.
Reints te kampen.
Kareltje cola te Herentals.
Succes .
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de