Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu?



Bericht door filides »

Graag zou ik de fietsaccu van mijn echtgenote opladen via de hhbatterij die enkel hiervoor dient ( en in de winter voor mijn planar verwarming)
Het is een 36 volt 13 ah uur batterij, ik besef dan ook dat ik mijn agm gel batterij hiermee maximaal gebruik voor 1lading. Welke omvormer koop ik best? Ik dacht een victron 375 watt?
Zou een zonnepaneel achter de ruit enige zin hebben, en zo ja, welk type?
Thx
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke omvormer op 95 Ah batterij



Bericht door DJSmiley »

Zonnepaneel achter de ruit zal weinig opleveren.

Die fietsaccu is, als ie leeg is, 39Ah bij 12V

Tel daarbij de verliezen van de lader en omvormer op en je trekt netto 45-50Ah uit de accu. Dat is helemaal leeg tot nog verder leeg, en dan gaan we ervan uit dat de accu in topstaat is. (Wat in de praktijk niet zo is)

Nu zal die fietsaccu niet helemaal leeg zijn maar toch. Conclusie is dat je het niet moet willen omdat je accucapaciteit gewoon te krap is.

Tijdens het rijden of aan de paal laden kan wel. Maar dan nog heb je de verliezen van de omvormer. Een 12V fietsacculader is goedkoper en efficienter

Die omvormer is prima als je ook andere verbruikers hebt maar alleen voor de fietsaccu zou ik dat niet doen.

Er is hier ook iemand die die fietsacculaders maakt.

Wel zou ik een batteryprotect (laten) installeren, de kans is anders te groot dat je de accu tever leegtrekt en sloopt.

Wil je die accu normaal / offgrid laden dan moet je minstens je accucapaciteit verdubbelen of over naar lithium. Maar dat is wel even een investering (alleen een 100-120Ah accu kost snel 600-750 euro).

Paal en/of alleen tijdens het rijden is de goedkoopste manier als je huidige accucapaciteit verder nog voldoet
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Welke omvormer op 95 Ah batterij



Bericht door dedruivenplukker »

DJSmiley schreef:
zo 26 jun 2022, 23:28
Zonnepaneel achter de ruit zal weinig opleveren.

Paal en/of alleen tijdens het rijden is de goedkoopste manier als je huidige accucapaciteit verder nog voldoet
Een andere oplossing is nog een gewoon zonnepaneel op je dak en laden bij zon of als de accu voldoende vol is.
Een paneel 5-10 Ah gratis stroom genoeg om e.e.a. te laden.

Zo doe ik het, bij aankomst 's middags laden en de rest de volgende dag als de accu weer gevuld is aan het eind v.d. ochtend.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke omvormer op 95 Ah gel agm batterij



Bericht door kampo »

Als vuistregel kunt u aanhouden dat bij een 12 V installatie voor de omvormer een accu­capaciteit nodig is van ongeveer 20 % van het omvormervermogen. Bij 24 V omvormers is dat ongeveer 10 %.
Dus in theorie zal een 375 VA Phoenix werken op een 90Ah GEL accu.
De spanning zal jammer genoeg instorten voor dat die helemaal leeg is en dat zal de bepalende factor zijn.

Uit ervaring weten we dat je de meeste fiets accus kan laden met een 375 en als het 2 fietsen tegelijk zijn dan met de 500VA inverter.
Men doet het in de praktijk enkel al rijdende om de accu te sparen.

Met een 90Ah accu kan je de kleinste Planar ongeveer 8h gebruiken in de winter. Ook dat kan je berekenen of vanuit de praktijk gaan benaderen.

Met een gemiddeld stroomverbruik van 30W zou je in theorie zelfs aan 18h kunnen geraken. 45Ah/30W/12V
Groeten Kampo
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Welke omvormer op 95 Ah gel agm batterij



Bericht door filides »

Batterij staat er nog maar een jaartje in, zal wel nog in zeer goede staat zojn. Mijn planar verbruikt na de opstartfase slechts 5 watt na de opstartfase, verlies van zo n 5 ah over 10 uur, maar die heb ik nu niet nodig. Ik sta altijd offgrid, dus een paal is geen optie, ik rij de meeste dagen wel een 2 tal uren. Ik heb een victron lader ingebouwd van 20 ah, doch heb die tijdens het rijden nog nooit boven 5 amp zien gaan, mss moet ik iets aan de instellingen wijzigen?
Wat is de kost van een 12 volt oplader ongeveer, iemand enig idee? Ik ga dit jaar naar Schotland, dus zonnepaneel zal niet veel opleveren vrees ik ☔️
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu



Bericht door kampo »

Een Planar die gemiddeld 5 Watt verbruikt ben ik nog niet tegen gekomen. Is het een nieuw model uit Rusland ?
Groeten Kampo
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu



Bericht door filides »

Het is gewoon een autotherm 2D planar, vorig jaar geinstalleerd. Na het pieken tijdens voorverwarmen, heel kort tot 11 ah om te zakken naar 1,5 ah en uiteindelijk in min stand rond de 0,5 ah te schommelen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu



Bericht door DJSmiley »

Het is wat verwarrend doordat je de eenheden door elkaar haalt.

Je hebt denk ik een Victron 20A lader, maar je bedoeld denk ik een Orion 18A?
Een 20A lader van Victron is er wel, maar die gebruik je niet tijdens het rijden want dat is een normale 230V lader.

De 20A haalt die lader ook wel, maar bij een loodaccu neemt de stroom vlot af naarmate die voller is. Een volle accu zal niet tot nauwelijks laden.

De leeftijd van een accu zegt weinig. De aanname dat die nog in zeer goede staat is zou ik niet zomaar nemen. Een accu die een paar keer te diep ontladen is zal hard achteruit gaan in capaciteit. Ook al is ie net nieuw. Het probleem is dat in de meeste campers daar geen beveiliging voor is. Omvormers schakelen wel uit maar alle andere dingen niet, een batteryprotect installeren is voor een camperbouwer te duur (al is dat zeker aan te raden)

Die kachel zal idd niet zoveel vebruiken als ie rustig draait, al betwijfel ik idd ook hoe nauwkeurig die 0.5A is (Geen Ah, dat is een tijdsaanduiding)
Ik denk dat je metertjes bij kleinere stromen niet zo heel nauwkeurig zijn. Maar als ie op zn laagste stand draait is het verbruik idd niet zo hoog, als de fan harder blaast uiteraard wel.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu



Bericht door filides »

Het is idd een orion 18 A🫢. Dus het is normaal dat die op het laatst met slechts enkele A laadt…
Maar als ik nu tijdens het rijden de fietsaccessoires laadt, terwijl de orion de batterij laadt, zou die waarschijnlijk vol vermogen geven? Ongeveer voldoende om de fietsbatterij te laden, of zie ik het verkeerd en neem ik eerst de stroom uit de batterij weg die dan wordt bijgevuld aan lager tempo?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu?



Bericht door kampo »

De Planar 2D verbruikt die 5W enkel als de brander uit staat en hij aan het waken is.
Bij normaal gebruik zal het stroomverbruik 20 tot 30W zijn. Reken je niet rijk want de koelkast en andere stroom verbruikers moeten ook mee op verlof.

30W/12V= 2,5A x 24h= 60Ah per dag
Oeps dat is veel...
Want je hebt maar maximaal 45Ah ter beschikking.
Groeten Kampo
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu?



Bericht door filides »

Nee hoor, ik reis licht. Frigo is supergeisoleerde koelbox waar ik bevroren flesjes water of ijszakken inzet, geen stroom nodig. Planar dient enkel in de winter en nu misschien in Schotland wanneer vochtig. Ik nodig je uit om zelf het verbruik eens te komen meten: deze winter in Oostenrijk bij -10 verbruik van 5 A per nacht, in een gewone multivan zonder extra isolatie. Kan zijn dat mijn metertje van aliexpress niet erg nauwkeurig is, maar als ik de batterij vollaad en zie hoeveel ik geladen heb, klopt dat ongeveer wel.
Rest nog de vraag: welke omvormer om mijn fietsbatterij te laden, wetende dat ik dan meestal aan het rijden zal zijn. Ik denk een victron Phoenix 12/375.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu?



Bericht door kampo »

Ik heb genoeg kachels gemeten....
Maar goed, doe maar, met een goede accumonitor zal je de verbruikswaardes mooi kunnen vastleggen.

Koelkast uitzetten en ijs blokken, dat waren technieken die we gebruikten toen we nog met de tent gingen. Dat was een leuke tijd...

De 375 omvormer gaat prima om 1 fiets te laden tijdens het rijden.
Als je 2 fietsen tegelijk wil dan moet je een 500 nemen.
Uit eigen ervaring werkt dit op de meeste fietsaccu´s,
maar vroeg of laat komt er iemand met een giga accupack en bij behorende snel lader ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu?



Bericht door hathi »

Ja Ja Kampo,je moet hier wat aan kunnen :-B
Hans
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Welke omvormer op 95Ah gel AGM-accu?



Bericht door filides »

6DD584EE-AB28-409B-A848-2E6CFDEACF64.jpeg
6DD584EE-AB28-409B-A848-2E6CFDEACF64.jpeg (175.54 KiB) 653 keer bekeken
Vandaag maar eens in gang gezet: ik had ongelijk, het is 0,5 A en geen 5 watt...
Wel tijdens het verwarmen.
De omvormer is besteld👍, bedankt voor de raad allemaal.
PS frigo kan er niet in, het is maar een gewone multivan die ook gebruikt wordt voor familieuitstappen met 7 zitplaatsen. Heel rudimentair dus, maar mijn gerief
Plaats reactie