LPG-vulplug in een Citroen Jumper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Vockingvan
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 15:10
Contacteer:

LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door Vockingvan »

Goedenavond,

Onder mijn Citroen Jumper heb ik een lpg tank gemonteerd, hierop gaan we alleen koken. Ik moet alleen nog een plek vinden voor de vulplug. Dat is best lastig te bepalen. Omdat ik niet enorme gaten in het chassis wil maken en de plug ook weer niet te ver van de tank wil hebben. En ik moet de slang ook nog fatsoenlijk aan kunnen sluiten. Wellicht is de kunststof achterbumper een optie.

Iemand tips of ervaringen?

alvast dank Peter

https://www.youtube.com/channel/UCLT5p4 ... AkgNO4MJow

IMG_2311.jpg
Tank onder de bus
IMG_2311.jpg (80.62 KiB) 930 keer bekeken
IMG_2310.jpg
Tank onder de bus 2
IMG_2310.jpg (78.05 KiB) 930 keer bekeken
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Vulkplug in een Citroen Jumper



Bericht door dedruivenplukker »

Ik heb er eentje achter het achterwiel in de wielkast zitten. Vastgemaakt aan een stevig stuk hoekijzer.

https://www.obelink.nl/bade-inbouw-rech ... zYQAvD_BwE
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door rijschoollucassen »

Waarom niet met een een ijzeren plaatje vlak naast de tank? Hoef je helemaal niet door je plaatwerk te boren. Wel goed afdekken andere vervuild de boel door de wervelingen achter de bus.

Wel zorgen dat het niet het laagste punt wordt.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Vockingvan
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 15:10
Contacteer:

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door Vockingvan »

Ha Jaap,

Dank je, dat is iid een optie waar ik nog niet aan gedacht heb, en relatief eenvoudig uit te voeren. Zijn er nog restricties wat betreft vullen of wordt dat gewoon hetzelfde beoordeeld als een plug in de carosserie?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door marjasjaak »

Houd rekening met de verschillende formaten vulpistolen, als je de vulplug plaatst.
Zou eerst de diverse adapters kopen, dan weet je ongeveer wat voor een ruimte je nodig hebt.
Voor de plek is belangrijk, kan je er gemakkelijk bij. In veel landen is er een pompbediende verplicht.
Die zal niet snel onder de wagen gaan liggen om te tanken.
Misschien in de kunststof delen naast de deur??

Waar nu de tank hangt, moet je wel oppassen met hoge stoepranden, als je achteruit inparkeert.
Hangt best wel laag de tank.
Heb je het reservewiel verwijderd?

Als je alleen gaat koken, dan hoef je met zo'n grote tank een paar jaar niet te tanken.
Met koken gebruik je circa 50 gram gas per dag.

Wij hebben een 27 liter staande LPG dampgasfles, ons verbruik is met grote koelkast op gas circa 800 gram per dag.
Daarmee kunnen we ongeveer 25 dagen vrij staan.

Tip, zet de ijzeren koppelingen in de blanke tectyl, dan blijft het een beetje roestvrij.
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op ma 27 jun 2022, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door tonic »

Als er een LPG installatie wordt aangebracht voor aandrijving dan worden er veel eisen gesteld en wordt er ingebouwd door een gecertificeerd monteur. Of er dient een keuring bij de RDW plaats te vinden.
Voor deze installatie onder een camper zijn er geen eisen. Terwijl de krachten op bijvoorbeeld de tank hetzelfde zijn. Bij deze hangende tank zouden 3 tankbanden verplicht zijn als de tank voor aandrijving zijn. Ik zie er nu 2. Let ook op het merkteken op de tank zodat hij in de juiste positie gemonteerd wordt. Dit is belangrijk voor de juiste werking.
De vrije ruimte tussen de onderkant tank en de weg moet minimaal 20cm zijn. Gebruik ringen of onderleg platen bij montage aan de carrosserie van minimaal 30x1,5 of 25×2,5
Vockingvan
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 15:10
Contacteer:

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door Vockingvan »

Dank voor de berichten.

Reservewiel heb ik idd verwijderd, die ga ik waarschijnlijk achterop hangen. En kwa hoeveelheid idd een beetje over de top, maar we zullen in elk geval niet snel zonder zitten. Denk dat de kunststof delen ook wel een optie zijn nog, moet even gaan passen met de vulpot.
De tank is voor mijn gevoel wel laag, 22cm van de grond, is wel iets om over na te denken met parkeren.

Ik denk dat de ringen 25 x 1,5 zijn maar zal dat voor de zekerheid nog even checken, dank. Het kruis wel zit in de juiste richting.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door AadenAnke »

Ik kan het niet goed zien op de foto maar is dit wel een dampgastank?

Gr Aad
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Is die tank daar achterop niet errig laag of is dat vertekend beeld op de 1e foto.

Groet Jaap van Duijn.
Vockingvan
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 22 jun 2022, 15:10
Contacteer:

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door Vockingvan »

Het is zeker een dampgastank, heb em wel even zwart gespoten.

Denk dat de foto wel beetje vertekend, afstand tot de vloer is 22cm. De verbinding tussen de achterwielen zit op 17cm van de vloer, dus die rijdt ik eerst kapot:)
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door AadenAnke »

Kon/kan je de tank niet beter naar voren verplaatsen? Ik heb 2 jaar terug naar 1 gekeken daar zat de tank en cm of 60 achter de voorwielen ook beter voor je gewichtsverdeling

Gr Aad
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door marjasjaak »

Met welke energie bron ga je de koeling, verwarming en waterverwarming doen?
Als de LPG tank zo oversized is, zou je om gewicht te besparen meer met gas kunnen werken.

Met een compressor koelkast op 12 volt heb je ook meer gewicht nodig. Zoals zonnepanelen en accu's.

Wat voor een bus is het? L3 L4? Light versie of Heavy chassis.
Wij hebben met onze bouw de gebruikte bouwmaterialen zo licht mogelijk gehouden om onder de 3500kg te blijven.
En dat viel niet mee.
Zie ons zelfbouw verhaal.
viewtopic.php?p=1761235#p1761235
Sjaak.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door tranny »

De tank zit daar nu nog wel redelijk beschermd achter de as en tussen de bladveren, dit blijft hopelijk ook nog zo bij volle belading?

Indien ja dan zou ik zeggen plaats een trekhaakbalk: daaraan heb je een goede plek waar je de vulpot aan kunt bevestigen en tevens een stevige parkeerbescherming voor die lage appendagekast.
En inderdaad, ook nog even de 3e tankband erom i.v.m. de hangende constructie.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: LPG-vulplug in een Citroen Jumper



Bericht door ducati 900 »

3e spanband moet vanaf 100 liter.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie