DAB/FM antenne vragen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

DAB/FM antenne vragen



Bericht door gjvonk »

Onze buscamper (Jumper 2020) heeft behalve de standaard FM spriet buiten op de boegplaat boven de voorruit ook nog een DAB plakantenne rechts binnen op de voorruit. Zeker de DAB ontvangst laat erg te wensen over.
1. Kan ik deze 2 losse antennes door 1 gecombineerde antenne vervangen? Bestaat dat En welke heb ik dan nodig?
2. Hoe zit dat dan met de antenne kabels? Is 1 kabel te gebruiken voor zowel DAB als voor FM? Hoe loopt die kabel vanaf de standaard antenne? Als ik er een kabel mij moet leggen, hoe kom ik daar dan bij?
3. Hoe kom ik bij de bevestiging van de standaard antenne?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op zo 26 jun 2022, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door Aloys »

Ik heb analoog en DAB samen aangesloten op de buitenantenne middels een splitter, zie https://www.google.com/search?client=fi ... B+splitter
Het bevalt ons goed.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door PE1OPQ Theo »

Hoe weet je dat het ontvangst te wensen overlaat?

Theo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door gjvonk »

De zenders vallen voortdurend weg als zichtlijnen onderbroken worden. De 'spriet' op de boegplaat 'ziet' meer dan de plak antenne in de rechter bovenhoek van de ruit...

Door een nog iets langer spriet, komt ie nog een groter stukje boven het dak uit dacht ik? Of helpt dat niet?

@Aloys: snap ik het goed? Bedoel je dat die splitter bij de radio zelf in de buurt zit en je hebt de bestaande standaard antenne van de Boxer gehandhaafd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door Aloys »

Ja, klopt. Ik heb dus geen speciale DAB-antenne.
Twee kanten van die splitter rechtstreeks aan de radio, de buitenantenne aan de andere kant van de splitter.
Een en ander zit gewoon achter de radio, onzichtbaar.

Er zullen er hier toch wel meer zijn die hier ervaring mee hebben?

ps 1: de antenne verlengen leidt niet automatisch tot betere ontvangst. Die antenne is afgestemd op de FM-band en heeft een impedantie van 75 Ohm. Wanneer je de antenne langer maakt verandert de impedantie met als gevolg mogelijk zwakkere signalen.
Het kan zijn/je hebt waarschijnlijk een verkorte antenne met een spoel erin, net als de meesten. De beste spriet voor de FM-band is circa 75cm lang, zonder spoel erin. Zoals je die vroeger op het voorspatbord van de auto had staan, of langs de spijl van de voorruit.

ps 2: de ontvangst van DAB laat in vele gebieden in Europa nog steeds erg te wensen over...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door veetee »

Kijk ook even of de huidige DAB plak-antenne goed geaard is. Het koperen stripje moet met blank metaal van de A-stijl verbonden zijn.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door Camper-T »

De DAB plak/raamantennes worden soms meegeleverd bij de autoradio en laten inderdaad vaak te wensen over. Het probleem zit hem meestal in de positie van de antenne en het feit dat deze omringt is met metaal. Persoonlijk zou ik deze antenne vermijden.

Zelf hebben wij een FM antenne in de kunstof koof van de half-integraal, via de A-stijl naar de ruimte boven de zonneflappen. Dit is een soort van slappe spriet, speciaal om weg te werken in een camper. Hierop zit een actieve c.q. 12 volt gevoedde FM/DAB+ splitter zoals deze: https://www.ars24.com/wohnmobil/navigat ... ile-ducato
Ik moet zeggen dat het ontvangst vrijwel goed is in Nederland, soms valt het signaal even weg maar dat is meestal in de minder gedekte gebieden. Maar goed, de DAB+ dekking in Nederaland laat als gezegd te wensen over, laat staan in landen als Frankrijk en Spanje...

In jullie geval steek je de antenneconnector van de FM spriet in de ingang van een FM/DAB splitter. Aan de uitgang van deze splitter zit ook een FM antenneconnector maar ook een kleine DAB+ connector. Deze twee connectors steek je in de juiste antenne-ingangen van de radio, waar FM of DAB bij staat. En als het een 12 volt gevoedde splitter is dan verbind je de rode draad bijv. met de gele geschakelde 12 volt draad van de radio, of indien aanwezig, met de aparte "ANT" draad uit de radio waar 12 volt op komt te staan als de radio wordt aangezet. Het e.e.a. is afhakelijk van het merk en model radio. (zie de manual) Het geheel is klein en wordt altijd achter de radio weggewerkt(gepropt) bij de rest van de bekabeling.

Een betere upgrade is een volwaardige en actieve FM/DAB+ antenne op het dak van de camper, zoals een Hirschmann Hit Auta 16V FM/DAB+ antenne maar dan ben je ca. €120,00 verder en moet je alles ook nog inbouwen. Persoonlijk zou ik het daarom bij een splitter houden, dat werkt meestal al prima.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door jansloos »

Gewoon 1 gecombineerde buitenantenne van Alie, met ingebouwde versterker.
De inbouw staat hier ergens uitgelegd.
Even zoeken met DAB.

Versterker aangesloten op de automatische antennedraad die uit de radio komt.
Zo voorkom je sluipverbruik.

Overigens gebruiken we de radio zelden.
Slecht ontvangst, belabberd geluid tijden rijden, 4 bijna dove oren, enz.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door Zwerfsteen »

Eén van die splitters zoals in de link van Aloys hebben we sinds een jaar of 4 met volle tevredenheid in gebruik.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door Camperic »

Welke?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door Zwerfsteen »

Welke ik precies bij Ali heb gekocht weet ik na 4 jaar niet meer maar hij lijkt erg op deze.
Bijlagen
Screenshot_20220627_160519_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
Screenshot_20220627_160519_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg (20.05 KiB) 729 keer bekeken
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door JoopBrekken »

veetee schreef:
ma 27 jun 2022, 8:43
Kijk ook even of de huidige DAB plak-antenne goed geaard is. Het koperen stripje moet met blank metaal van de A-stijl verbonden zijn.
Bij onze DAB+ plakantenne zat ook een " aardlipje" die GEEN kontakt met blank staal hoeft te maken maar op een geverfd stalen deel geplakt moet worden. Via de condensator werking van de dunne verf en plak laag heeft de antenne dan zijn "aarde".
Het gaat hier om een hoog frequent (HF ) aarde en niet om de 12V aarde.
Uiteraard moet wel het versterkertje + en - voeding krijgen maar dat komt meestal via het kabeltje uit de radio.
Onze plakantenne werkt goed!
Als een aktieve antenne ( dus met versterker zoals bv een plakantenne ), niet goed werkt kan het zijn dat in het radiomenu de voeding voor de betreffende antenne UIT staat.
LET OP: niet die voeding inschakelen als er geen versterker ( aktief deel ) in betreffende antenne zit, omdat een passieve antenne een kortsluiting voor die voeding kan zijn.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op ma 27 jun 2022, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door veetee »

@Joop, ja zoveel weet ik er dan ook weer niet vanaf, behalve dan dat in de gebruiksaanwijzing van mijn plakantenne wel degelijk stond dat het blank staal moest zijn. Ik heb dan ook een stukje verf op de A-stijl weggeschraapt/geschuurd, en zo hadden wij toen prima DAB ontvangst (had toen een Carado T345, Ducato halfintegraal).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: DAB/FM antenne vragen



Bericht door gjvonk »

Dank voor alle tips tot nu toe. En: oh jee, ik zal me dus eerst door de Duitstalige montage- en 1e installatie inclusief erratum moeten akkeren om er achter te komen of de plak antenne bij de radio hoorde, hoe die geïnstalleerd zou moeten zijn en hoe dat zit met de voeding aan of uit...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie