Vragen over 230 volt aansluitingen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door TeamLotz »

Mede naar aanleiding van een vraag die ik gesteld had in dit topic open ik hier even een nieuw topic, omdat ik naast de daar gestelde vraag tegen nog wat meer issues aanloop met betrekking tot de 230 volt aansluitingen in onze camper in wording.

Eerst even een situatie schets: onze camper is dus nog in aanbouw en ik heb het aanleggen van het electra gedeelte tot nog toe grotendeels uitbesteed, mede omdat ik zelf dit niet aandurfde en dit liever liet doen door iemand die hier ervaring mee heeft. We hebben een ACES Lithium LiFePO4 100HFA accu en een Victron MultiPlus 12/800/35-16 lader/omvormer. Naast een aantal relatief lichte 230v verbruikers (zoals een mixer, elektrisch dekentje, etc.) hebben we ook oventje (een Tristar OV-1437). Aangezien deze oven meer stroom vraagt dan de accu kan leveren, willen we de oven alleen gebruiken als we aan walstroom staan. Daarom wilden we voor de oven een 230v stopcontact die niet via de multiplus loopt maar die direct aan de walstroom ingang zit. Momenteel is onze elektra installatie nog niet volledig afgerond, maar de multiplus is al wel aangesloten en de 230v kabels zijn ook al wel gelegd. Tussen de walstroom ingang en de multiplus zit een aardklekautomaat, het exacte type ervan weet ik niet, maar hij ziet er zo uit:

aardlekautomaat.jpg
aardlekautomaat.jpg (23.54 KiB) 1042 keer bekeken
Zoals ik ook al in bovengenoemd topic noemde is, voor zover ik kan beoordelen, de 230v kabel die bedoeld is voor de oven echter niet aangesloten op deze aardlekautomaat maar zit deze direct op de walstroom ingang. Er werd me in dat andere topic al gezegd dat dit niet de juiste manier van aansluiten is. Als dat zo is, dan moet dit dus opnieuw aangelegd worden en zal er naar ik aanneem een splitsing vanuit de aardlekautomaat gemaakt moeten worden, waarbij er één kabel naar de multiplus gaat en één naar de kabel die voor de oven is bedoeld. Zou dat dan de juiste manier zijn van aansluiten?

Verder maakte hier iemand nog een opmerking dat, bij het op deze manier aansluiten van een extra 230 v kabel, de multiplus wel eens teveel stroom zou kunnen gaan gebruiken. Echter snap ik die opmerking niet, want volgens mij trekt onze multplus nooit zoveel dat dit een probleem zal zijn. Maar wellicht begrijp ik het niet goed? Ik heb ook verder geen bedieningspaneel voor de multiplus, dus ik ga er ook niks specifieks voor een bepaalde laadpaal op instellen of zo. Is dit verhaal dan verder nog wel relevant?

Wat ik me verder inmiddels ook begin af te vragen: de genoemde oven heeft een vermogen van 800 watt. Ik heb destijds vooraf bij de leverancier van de accu gevraagd of ik een apparaat van 800 watt ook op deze multiplus zou kunnen aansluiten en het antwoord daarop was nee, want dan zou de multiplus overbelast worden (de 12/800 multiplus kan volgens de specs max 700watt continue leveren). Je zou dan een 12/1200 multiplus nodig hebben, maar daar zou dan ook weer een zwaardere (dus duurdere) accu bij moeten, vandaar dat we uiteindelijk hebben besloten te accepteren dat we de oven alleen kunnen gebruiken als we aan de walstroom staan. Maar is die 700watt die de multiplus kan leveren eigenlijk ook nog wel van toepassing op het moment dat we aangesloten staan op walstroom? Of kan hij dan veel meer doorgeven, afhankelijk van wat de walstroom levert? Want in dat geval zou die directe walstroom aansluiting voor de oven wellicht helemaal niet nodig zijn geweest en zou, zolang we de oven maar niet gebruiken als we niet op walstroom staan, alles gewoon op de multplus aangesloten kunnen worden. Of werkt het niet zo?

Dan tot slot nog een vraag over de 230v aansluitingen zelf, ofwel de wandcontactdozen. Ik dacht dat we hiervoor wel gewoon standaard wandcontactdozen van de bouwmarkt zouden kunnen gebruiken. Nu heb ik dus deze dozen bij de Gamma gehaald, echter zitten daar geen schroefaansluitingen op maar iets dat volgens mij alleen maar gaat werken met het soort massieve draad dat je in woonhuizen gebruikt. Het ziet er namelijk zo uit:

stekkerdoos.jpg
stekkerdoos.jpg (24.8 KiB) 1042 keer bekeken
Ik had, om deze aan te kunnen sluiten, ook meteen dit 3 aderige snoer gekocht met flexibele kern, maar bij nader inzien gaat dat dus volgens mij niet werken in deze wandcontactdoos. Bovendien heb ik ook mijn twijfels of dit aansluit systeem, waarbij de draad alleen maar geklemd wordt, wel goed blijft zitten in een camper waar alles tijdens het rijden gaat schudden. Wat ik me dus hierbij afvraag: hoe zit dit bij speciaal voor campers/caravans bedoelde wcd's zoals bijv. zoiets? Hebben die wel gewoon schroefaansluitingen? En zijn deze aan de achterkant ook wat meer afgeschermd dan zo'n Gamma doos?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door DJSmiley »

Powerassist ga je toch nooit gebruiken bij een kleine multiplus, en los daarvan heb je dan idealiter ook nog het bedienpaneeltje nodig om dat goed in te stellen.

Die oven voor de multiplus is dus geen probleem. Logischerwijs wil je m wel ACHTER de aardlek en dus niet direct op de walstroominvoer.

Die oven kan prima op een accu. Of je dat moet willen is een 2e, maar eigenlijk elke accu kan wel 100A leveren, dat is dus zo'n 1200W.
Een beetje lithiumaccu kan tegenwoordig wel 150A leveren. Persoonlijk had ik liever voor een iets krachtige accu gegaan, ik vind ze voor een 100Ah wel wat duur gezien de huidige marktontwikkelingen (maar 100A ontlading, niet demontabel enz). Dat was 2 jaar geleden een nette deal voor 800-900 euro, maar is naar huidige maatstaven wel wat prijzig.

Alleen die omvormer niet in dit geval, dan had je idd de 1200 moeten hebben. Maar zoveel duurder was die niet en die had ook prima gekund ondanks de beperkte specificaties van die accu.
Maar gezien de kleine capaciteit zou dat niet perse ideaal zijn (technisch geen probleem, maar je vraagt toch wel wat capaciteit)

Wat betreft die stopcontacten: Adereindhulsjes erop en je kan ze er zo inklemmen.
De achterkant is normaliter beschermd door een lasdoos. t is wat laat maar persoonlijk zou ik liever fatsoenlijk spul installeren in een hollewanddoos. Dat is steviger en betere kwaliteit dan bouwmarktspul en ook nog eens goedkoper.
Zeker bij een camper zou ik hollewanddozen gebruiken. Je hebt in het lichte hout amper vlees en grote kans dat je het stopcontact in zn geheel er zo uittrekt met de stekker.
Met een goede hollewanddoos zit het als een huis
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door TeamLotz »

Tja, ik heb me destijds (medio maart dit jaar) mede door Bluepowershop laten adviseren en toen leek me deze accu een redelijke keuze qua prijs/prestatie vergeleken met wat er verder verkrijgbaar was... En het prijsverschil tussen de 800 en 1200 multiplus is toch wel een paar honderd euro. Al met al kwam ik toen in mijn berekeningen voor een zwaardere accu met een zwaardere multiplus zo'n 700 euro hoger uit dan met wat we nu hebben aangeschaft en dat vonden we alleen voor de mogelijkheid om ook 'off grid' af en toe het oventje te kunnen gebruiken toch wat teveel van het goede.

Maar goed, het is dus geen goed idee om de oven via de multiplus te laten lopen (ook al zouden we hem alleen gebruiken als we walstroom hebben), maar hij moet wel op de aardlekschakelaar komen. Dan ga ik dat aan laten passen.

Over die stopcontacten: ik weet niet wat dan wel fatsoenlijk spul zou zijn of waar je dat zou moeten halen. Is wat ze bij de bekende kampeerwinkels hebben beter dan wat we nu gehaald hebben? Ik had er al wel van dit soort inbouwdozen bij gevonden, maar of dat het nu beter maakt betwijfel ik nog een beetje. In principe zou ik het nu nog terug kunnen brengen naar de bouwmarkt, want niks is nog ingebouwd.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door jansloos »

Zoek even op hollewanddoos, dan heeft u een idee hoe die er uitziet.

Het kan met adereind busjes, mits die lang genoeg zijn.

Ook de bouwmarkt heeft 'goede' stopcontacten.
Jung, berker, nico, busch en jaeger.

Maar kijk naar de schroefaansluiting. Niet de draad direct onder de schroef, maar die met een plaatje.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door TeamLotz »

Wat ik in mijn vorige bericht hierboven linkte is toch een hollewanddoos?

En het is me niet geheel duidelijk wat je bedoelt met 'de schroefaansluiting'. Zijn er dan wel ook dit soort dozen te koop met schroef ipv steekaansluitingen?
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door jansloos »

Nee dat is alleen een inbouwdoos.

Expliciet moet je zoeken op hollewand.
Op Deze dozen zit een rand en lipjes die de doos aan de wand klemmen.

U moet stopc hebben met 'doorvoer' mogelijkheid.
Hier kunnen 2 draden onder een schroefklemmetje.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door DJSmiley »

Bouwmarkten varieeren in kwaliteit.

De huismerken vind ik, net zoals de kampeerwinkelspullen, niet meteen het beste kwa prijs/kwaliteit

Een bouwmarkt heeft ook wel de bekende merken (Jung, Gira, Busch Jaeger enz) maar daar betaal je de hoofdprijs voor.

Zelf bestel ik het meestal online, oa bij https://www.sandervunderink.nl/

Dan ben je voor A-merken ongeveer hetzelfde kwijt als een bouwmarkt huismerk en vaak ook meer keuze (met name mbt kleuren enz)
Idem voor automaten: Een campinghuismerk kost meer dan een A-merk...

Wat betreft de inbouwdozen: Die je linkte zijn normale inbouwdozen, voor in een muur. Hollewanddozen zijn specifiek bedoeld voor, de naam zegt het al, holle wanden, dus in (dun) plaatmateriaal of gipsplaat.

Dat soort dozen klemmen zich netjes vast zodat je een stekker er altijd uit trekt, zonder het halve stopcontact mee te nemen

https://www.sandervunderink.nl/las-inbo ... ewandozen/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door jansloos »

Zoals hiervoor al gezegd; investeer in goed (merk)spul. het kost nu iets meer, maar verdeeld over het jaren gebruik is dat uiteindelijk niet veel.

Let ook nog wel op de diepte van de doos. Er zijn er van 30, 40, en 50mm diep.

De meest gebruikelijke maat is 40mm.

Die van 30mm, worden voor dunne wanden gebruikt.
Die van 50, zijn zg 'verdiepte' dozen. Hierin mag je "lassen" dus met lasdopjes werken.
Dat mag niet bij die andere. Tenminste niet in de gebruikelijke huisinstallaties.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door ducati 900 »

Het is me allemaal teveel text dus misschien is het al geschreven, ik zou
er een extra aardlek naast zetten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door TeamLotz »

Ok, ik ga in ieder geval eens van die hollewanddozen bestellen dan.

Wel nog even voor de zekerheid dan: het is dus ook in campers gebruikelijk om 230v wandcontactdozen te gebruiken waarin de kabels dmv klemaansluitingen zitten en niet vastgeschroefd? En in welk opzicht zijn die merk spullen beter dan zo'n Gamma doos? Het is niet dat ik jullie niet geloof, ik vraag me alleen af waar je de mindere kwaliteit aan kunt merken.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door jansloos »

Tja, dat zie je als ze naast elkaar liggen.

Betere kunststof bv geen 'gewoon' plastic.
Betere contacten. Bv dikker, betere veerkracht, zodat ze niet na een zware belasting lam worden.

Dat uit zich in het professionele circuit, anders zouden die dat goedkope spul wel gebruiken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door Peter LMC »

Het professionelere spul zie je bij de Hornbach liggen.
Die hebben dezelfde merken die de installatie bedrijven ook gebruiken.
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door JanJD »

Je wilt meer vermogen van de multiplus afnemen dan de inverter aan kan, maar dit dan wel weer alleen als de multiplus aan de paal is aangesloten. Victron benoemt dit niet expliciet maar impliciet lijkt de genoemde 16A transfer switch te suggereren dat het kan (zie https://www.victronenergy.com/upload/do ... VA-EN-.pdf)
Maar dit draadje op het victron forum lijkt een iets gecompliceerdere situatie rondom de transfer-switch te beschrijven: https://community.victronenergy.com/que ... ation.html reactie
"Kevin Windrem answered · Jan 20 2022 at 6:27 AM"
Mijn advies is om dit bij Victron (bijvoorbeeld op dit Victron Forum) na te vragen. Ik heb goede ervaringen met vragen op dit forum.
Een flexibele kern kan je met een adereindhuls geschikt maken voor schroef of klem montage.

Ik verbaas mij over de gebruikte beveiligings componenten op de (matige resolutie/kwaliteit) foto:
Links zit een (2 slots breed) 10A installatie automaat met C karakteristiek. Rechts zit een (1 slot breed) 10A/30mA aardlekautomaat met ook een C karakteristiek.
Een merkwaardige, ogenschijnlijk bij elkaar gesprokkelde combi; het kleinste component bevat de meeste functionaliteit!

De gekozen C karakteristiek begrijp ik niet. Deze is trager en minder gevoelig dan de 'normale' (voor huisinstallaties) gebruikte B karakteristiek *1. Dit vergroot de kans dat je geen selectiviteit hebt (oftewel de beveiliging van de camping vliegt er ook uit). Bij een camper is de kortsluitstroom vanwege de lange kabellengte gelimiteerd (verlengsnoer naar paal die vervolgens ook weer via lange kabel aan hoofdverdeler is verbonden etc.). De maximaal toelaatbare kabellengte (lees impedantie) is bij een C karakteristiek de helft vergeleken met een B karakteristiek *2. Ik vraag mij af of de gekozen automaat (tijdig) aanspreekt in deze camper toepassing...

Ik vraag mij dus af waarom er een C karakteristiek in zit? (Ik zou met de kennis die ik van de automaten en deze toepassing heb voor een B karakteristiek zijn gegaan.)
Ben trouwens ook benieuwd hoe dit aangesloten zit: gebruik je de automaat zonder aardlek achter de (multiplus) inverter en de ander ervoor of?

*1: De B karakteristiek kan een kortstondige piekstroom van 3 tot 5 keer de nominale waarde aan, de C karakteristiek kan een kortstondige piekstroom van 5 tot 10 keer de nominale waarde aan. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat, https://installo.nl/b-of-c-karakteristi ... eet-je-het en ook https://123groepenkast.nl/BofCkarakteristiek)
*2: https://www.wezelbv.nl/wp-content/uploa ... dingen.pdf
Laatst gewijzigd door JanJD op wo 29 jun 2022, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Vragen over 230 volt aansluitingen



Bericht door TeamLotz »

Uhm, wat je hier allemaal schrijft JanJD gaat mijn kennis echt ver te boven... Ik heb dit niet zelf aangelegd maar heb dit laten doen door iemand die hier meer ervaring mee heeft. Hoe het aangesloten zit is: vanuit de walstroom aansluiting gaat er één kabel naar deze aardlek automaat en vanuit daar een kabel naar de multiplus. En daarnaast gaat er, voor zover ik dus kan zien, ook nog een tweede kabel vanuit de walstroom aansluiting direct naar de (nog aan te sluiten) wandcontactdoos die ik dan niet via de multiplus wilde laten lopen.

Ik heb nog een hogere resolutie foto van de aardlek bijgevoegd.
Bijlagen
aardlekautomaat_groot.jpg
aardlekautomaat_groot.jpg (88.5 KiB) 518 keer bekeken
Plaats reactie