BMV 712: hoe shunt aansluiten?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door nitoma »

Besten

Heb een victron BMV 712 geïnstalleerd. zoals beschreven, de shunt aangesloten. Wel gebruik gebruikt gemaakt van een busbar omdat ik een elektrische boiler, omvormer, fanmaxxx, solarcharger victron dr op kwijt moest dus dat werden wel erg veel draden op die shunt aan die ene kant. Nu heb ik 2 HH accu's, staan parallel geschakeld 2x95 amp dus totaal theoretisch 190 amp. Nu heb ik maar 1 plus draad aangesloten van de shunt naar de 1e accu. Vraag, had die andere + draad van de shunt op die andere accu gemoeten of ziet de bmv gewoon de 2 accu's als 1 met 1 plus draad.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door Aloys »

Kort gezegd: de shunt komt als enige aan de MIN van beide accu's, aan de andere kant van de shunt komen de minnen van alle gebruikers.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door nitoma »

Op mn 2e accu, zit alleen de + en - draad die naar de andere accu gaat waar ik de shunt op heb aangesloten. Moet ik toch dan nog een min kabel vd andere accu verbinden met de linker kant van de shunt? ze staan toch parallel, ziet ie ze dan niet als 1 accu, dat was de oa devraag namelijk
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 26 jun 2022, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door Aloys »

Dat ziet 'ie inderdaad als één accu. Het gaat erom dat de shunt in de MIN zit, tussen accu('s) aan de ene kant en gebruikers aan de andere kant. Op die manier moet álle stroom door de shunt en kan er worden gemeten.

(p.s.: een vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks op een bericht reageert zou je dan niet willen quoten? Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Quoten heeft alleen zin als er al een aantal berichten tussen het bericht en jouw reactie staan.
Bij rechtstreeks reageren graag de knop "Plaats Reactie" linksonder gebruiken. Bedankt!)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door nitoma »

sorry :) dank, dan zou ik dus eigenlijk nog een mindraad en de 2e plusdraad van de shunt aan de startaccu kunnen, dan is in de app, startaccu ook gevuld
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door myway »

De andere plusdraad op de shunt is er voor om de spanning te meten van een andere accu-bank.
Dit is meestal de startaccu.
Ik hoop dat de hh-accu’s zo zijn aangesloten dat op de ene accu alle laders en afnemers op de plus zijn aan gesloten en op de andere accu de minnen van de laders en afnemers met daar tussen de shunt.
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door nitoma »

Mmm nee, de alle plussen staan op 1 accu en de min van de shunt op dezelfde accu. Moet toch niet uitmaken? De accu’ staan toch zo aangesloten als 1 accu in parallel stand?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door DJSmiley »

Ja, alleen is de best-practice om de accu's kruislings aan te sluiten. Dan zullen, ook bij grotere stromen, de accu's gelijkmatig ontladen worden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
nitoma
Berichten: 48
Lid geworden op: za 23 okt 2021, 16:28

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door nitoma »

Heb een boiler verbruikt 200 w en een omvormer 1000w piek 2000w. Dus is het dan toch slimmer om een langere minkabel aan te schaffen en deze op shunt aan te sluiten en alle plussen(is nu al) allemaal op de andere accu
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: BMV 712: hoe shunt aansluiten?



Bericht door myway »

Zorg er ook voor dat de verbindingskabels minstens 35 mm2 zijn en even lang.
Plaats reactie