Twee laders in de camper: welke lader doet wat?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Twee laders in de camper: welke lader doet wat?



Bericht door Snarfsel »

Ik heb 2 laders in mijn camper zitten, volgens mij beide van 220v naar 12v.
Kan van de ene geen duidelijke handleiding vinden en vind hem ook vrij licht.

20220626_171554.jpg
20220626_171554.jpg (48.27 KiB) 539 keer bekeken
Daarbij zit er nog deze lader/omvormer van Mastervolt.

20220502_130352.jpg
20220502_130352.jpg (91.58 KiB) 539 keer bekeken
Ik wil sowieso overstappen naar lithium, dus beide kan ik straks niet meer gebruiken, maar ben gewoon benieuwd waarom 2 laders.

Mvg
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: 2 laders in camper, welke lader doet wat?



Bericht door DJSmiley »

Gokje? De mastervolt is later geinstalleerd en men heeft niet de moeite genomen om die originele CBE lader te verwijderen

Overigens zou je die Mastervolt wel kunnen gebruiken voor Lithium. De absorbtiespanning is 14.25V en dat is prima om een lithiumaccu op te laden.

De float is 13.25V. Dat is relatief laag, de lader zal dan niet als voeding functioneren en pas relatief laat weer aanspringen, maar als je zonnepanelen hebt kunnen die dat grotendeels wel dekken.
Ik zou dan eerder een kleine (10-20A) lader ernaast zetten die als voeding werkt. Die houd de accu dan prima op pijl. En als je de camper aan de paal prikt gaat ie meteen in bulk. Dat is ideaal, want dan jankt ie meteen de accu vol met een stevige stroom.
Nieuwere Mastervolts kun je via hun Masterbus systeem configureren maar dat kent dit ding volgens mij nog niet.

Een multiplus of vergelijkbaar kost je ook snel 800 euro en dat lijkt mij niet nodig als die Mastervolt nog goed werkt. Mastervolt is kwalitatief vergelijkbaar dus zou ik niet zomaar vervangen.
Als je dat wel zou doen dan is een Multiplus 1600 oid vergelijkbaar (zelfs iets krachiger) en kleiner.

Die andere lader heeft een te hoge float en zou ik gewoon afkoppelen/verwijderen, iig de koppeling met de huishoudaccu als je overgaat naar lithium.

Budgetoptie is dus een lithiumaccu en losse kleine lader en de Mastervolt erin laten voor het bulkladen. Dan ben je met 1000-1500 euro een heel eind (even uitgaand van een normale 120 of 200Ah lithiumaccu en een simpele Victron 20A acculader). En omdat je de Mastervolt laat zitten scheelt dat ook nog wel wat werk.

Mooiste is de mastervolt vervangen voor een multiplus, maar dan ben je toch 600-700 euro meer kwijt excl installatiewerk als je het laat doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: 2 laders in camper, welke lader doet wat?



Bericht door Snarfsel »

Dat is dan weer een mooie (€800,-) meevaller :-B

Ik wil dan naar minimaal 400A lithium, dan beter om een wat zwaardere lader erbij te plaatsen?

Ik heb zonnepanelen, ik gok 400 watt (4x100), heb nog niet geprobeerd om te kijken wat ze zijn.

De ombouw zal in augustus plaatsvinden, ik zal tzt een nieuw topic starten.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: 2 laders in camper, welke lader doet wat?



Bericht door DJSmiley »

400Ah lithium is wel een stevige set en een redelijke investering (2500 euro ofzo)

400W, als ze prima werken, is zelfs aan de lage kant in verhouding. Je moet die dingen ook weer vol zien te krijgen. Een goede configuratie en rekening houdend met zonnepanelen is wel essentieel, idem voor een goede MPPT.

Vergeet niet dat je ook via de dynamo kan laden, maar je afhankelijk van de dynamo niet ineens met 100A kunt laden. De meeste gangbare boosters zijn 30-40A. Nu kun je er ook 2 parallel zetten (2x victron om bv 60A te krijgen) maar je dynamo moet dat wel aankunnen. En je moet mogelijk wat bekabeling aanpassen als er ook nog een absorbtiekoelbox met AES in het spel is. Daar hangen natuurlijk ook nog de nodige kosten aan.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de WCS laadbooster. Die is prijzig, maar die trekt alles uit de dynamo wat kan omdat ie de temperatuur van de dynamo ook bewaakt, en dus bij (dreigende) overbelasting terugregelt. Dan kun je ook met 60A laden. Je dynamo moet dat ook dan kunnen, maar je marge mag kleiner zijn omdat ie zelf de dynamo bewaakt.

Met 400Ah lithium zou ik voor een 30A lader gaan. De Mastervolt doet wel het bulkladen en met 30A heb je meer dan zat om het laatste beetje aan te vullen indien nodig en het eigen verbruik te voeden. Die mastervolt gaat zodra ie aan de paal gaat meteen de accu volladen dus je begint vrij snel al met een volledig volle accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: 2 laders in camper, welke lader doet wat?



Bericht door Snarfsel »

Ik ben nog aan het kijken welke accu(of accu's) ik neem.
Weet nog niet of ik 1 van 400 of 2 van 200 neem, geen idee wat het beste is.

Heb gedacht dit ik c.a €4500,- kwijt voor de ombouw.
Nu ik de Mastervolt kan behouden scheelt dat weer.

Heb nieuwe mppt lader(s) nodig en een dc-dc lader.

Wil eventueel nog +/- 400 watt aan zonnepanelen bijleggen
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: 2 laders in camper, welke lader doet wat?



Bericht door Snarfsel »

Heb nu een absorptie kk, maar ga mischien over naar een compressor
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: 2 laders in camper, welke lader doet wat?



Bericht door DJSmiley »

Ik zou voor 2x200 gaan. Dan heb je ook wat redundancy als er 1 stuk zou gaan (dan heb je nog stroom), en afhankelijk van hoe/waar je het gaat plaatsen is dat kwa afmetingen misschien ook makkelijker.

Kwa accu's zijn er een hoop keuzes. Mijn persoonlijke voorkeur zou eentje zijn die je ook kunt demonteren, dan kun je, als t nodig is, ook buiten een eventuele garantietermijn nog bv een BMS vervangen (dat is meestal hetgene wat kapot gaat). Maar tenzij je een 'schone' ruimte hebt kunnen de afmetingen ook wel bepalend zijn voor de accuopties.

Met dat budget kun je zeker een goede oplossing maken, ook met een stevige booster en zelfs uitbreiding van de zonnepanelen lukt dat wel. Maar ook met de panelen zal het puzzelen worden wat de beste configuratie is op het dak om zoveel mogelijk eruit te krijgen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: 2 laders in camper, welke lader doet wat?



Bericht door Snarfsel »

Ik heb nog ruimte genoeg op dak, 155cmx220cm over, ook voor accu's heb ik ruimte genoeg.

De reden van je om voor 2 accu's te gaan vind ik slim.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19101
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?



Bericht door Aloys »

Eh... die Mastervolt is tevens een omvormer (inverter) van 12V/150A (1800W) naar 230V, was dat jullie al opgevallen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?



Bericht door DJSmiley »

Ja, daarom had ik ook een Multiplus als alternatief benoemd als ie toch die Mastervolt zou willen vervangen.

Die Mastervolt is idd een (stevige!) lader en omvormer.

Geen 1800W, maar iets van 1200VA continue
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?



Bericht door Snarfsel »

Staat die 1500 niet voor het wattage van de omvormer?

Ik had in mijn plan om een omvormer van 2000 watt te installeren, dit omdat er het e.e.a op 220v in de camper zit en ik ook graag zaken op 220v wil gebruiken.

Mocht het beter/verstandiger zijn om een specifieke lithium lader/omvormer te plaatsen is dat zeker een optie.

Ik ga in mijn camper wonen en wil het graag in 1 keer goed doen.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?



Bericht door DJSmiley »

Ja, kortstondig
Mastervolt specificeert/noemt zijn modellen op het P30 vermogen (volgens mij 30min)

Continuevermogen is 1200VA

https://images.mastervolt.nl/files/Manu ... 0800NL.pdf

Als je m toch overweegt te vervangen dan zou ik voor een Multiplus 2000 gaan. Die Mastervolt is wel kwalitatief goed, maar wel wat ouder. Zou me niets verbazen als je daar nog prima 250-300 euro voor kan vangen op Marktplaats.

Voordeel van de Multiplus is dat je, icm het bedienpaneel, ook powerassist hebt. Da's handig als je op plekken staat met maar 4 of 6A stroom en meer nodig hebt (vooral in de winter - want dan is de opbrengst van je zonnepanelen ook laag dus ontkom je niet aan de paal)

Je kan ook een goedkopere omvormer nemen zoals een Ective CSI maar die hebben een veel lagere laadstroom, geen powerassist, niet in te stellen. Heel andere prijs/kwaliteit dan een Victron. Zou ik, bij fulltime gebruik, niet aanraden. Voor een camper waar je niet continue in zit is dat een mooie optie.

Als je er fulltime in gaat wonen kun je ook nog een laadpas + kabel overwegen, dan hang je m gewoon een paar uurtjes aan een laadpaal en is je accu weer vol :)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?



Bericht door Snarfsel »

Was vergeten te vermelden dat er een ingebouwde generator(electrolux t2500h) in mijn camper staat die via de Mastervolt de accu's laad en ook direct 220v levert aan de stopcontacten.
Hij start volgens mij niet automatisch op, maar ik kan hem vanuit de camper starten.

Als je het goed vind neem ik tzt contact met je op om door te nemen wat ik het beste aan kan schaffen.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee laders in de camper: welke lader doet wat?



Bericht door myway »

De gegevens op de Mastervolt zijn iets anders dan die in het pdf bestand.
Op de foto zie je 12/1500/65
Plaats reactie