Luifels indraaien

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
mikeanber
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Luifels indraaien



Bericht door mikeanber »

hallo allen
beste mensen zoals je kunt lezen is men verdeelt ik zou zegen hoeveer gaat je geluk en je rekening neem de juiste keuze en geniet van je camper met luifel
:cheers:
ps ik draai altijd in ook bij goed weer als ik weg of in bed ben.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Luifels indraaien



Bericht door Aloys »

Eer-gisteravond: beetje regen, ik draai de Fiamma-luifel op mijn buscamper 60-70cm uit tegen inregenen, zonder poten. Opeens een windvlaag, luifel zwaait omhoog, poten vallen eruit... :DD

Ik dacht: die is stuk! Maar na het terugplaatsen van de poten kon ik 'm gewoon indraaien, hij heeft het (weer) overleefd. Ik word nu nóg voorzichtiger. En ik laat de luifel NOOIT uitstaan als we naar bed gaan. Ik wil niet 's nachts in bed liggen en denken: zou het goed gaan, of ga ik eruit om de luifel in te draaien?

Die luifel is een duur ding, ik ben er zuinig op.
Hier in Friedrichshafen aan de Bodensee kan het weer zo maar omslaan van heet en blauwe lucht naar zwarte luchten met stormbuien en hagel.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Luifels indraaien



Bericht door Zijspan »

Ik draai de luifel zeker in als we gaan slapen, ooit een keer niet gedaan en daar leer je van.
Een hele nacht naar het geklapper vd het luifel doek geluisterd, het was niet veel maar toch indraaien dat geeft een betere nachtrust.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Luifels indraaien



Bericht door Toemke »

Wij zullen dan al die jaren geluk gehad hebben zeker.
Een beetje rekening houden met waar je staat (plekje aan de Atlantische Oceaan tegen een afgeschermd plekje aan de Adriatische kust bijvoorbeeld) en op de meteo app(s) kijk ik bijna dagelijks.
Wij maakten hem wel altijd vast dmv 2 spanriemen met ratel op de hoeken.
Dat klapperen hebben we uiteraard ook wel gehad maar daar lig ik niet wakker van, net als van regen ook niet echt.
Laatst gewijzigd door Toemke op zo 26 jun 2022, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 405
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Re: Luifels indraaien



Bericht door freekvo »

Gisteravond was het raak bij onze Franse buurman met een vaste luifel aan zijn caravan: vanuit het niets begon het opeens heel hard te waaien. Buurman zat verderop de camping aan de apero en zijn (niet vastgezette luifel) ging de lucht in. Wij waren er erg snel bij (onze voortent + luifel gaven geen krimp) maar konden de luifel met moeite met zn 2-en tegenhouden. Gelukkig lag de stang buiten en kon een andere buurman de luifel indraaien.
Er is wel wat verbogen maar daar maakte de Franse buurman zich niet erg druk over.
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Luifels indraaien



Bericht door Sandor Gora »

Wij zitten alleen onder de luifel bij felle zonneschijn. Na gebruik draai ik 'm weer in. Net zoals we de satelietschotel na gebruik altijd neerklappen.

Ik vermoed dat het geen kwestie van geluk is, als het zomaar goed gaat, maar dat het aan de windvlagen ligt, welke kracht, welke richting, op, neer, draai, enz.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Luifels indraaien



Bericht door PE1OPQ Theo »

Wat ik toch lees, poten staan niet vast in de grond en dan is het toch niet raar als zo een zeildoek wil gaan vliegen?
We zijn nu ruim 20 jaar met de bus op pad, en tot nu aan toe win ook nooit loterijen en is de luifel staan gebleven.
En we hebben best wel stormen mee gemaakt, dat de luifel stond te rukken aan de bus en de bus zelf stond te schudden.
Maar nooit iets stuk gehad, zelfs mijn, toen nog, 15 meter mastje aan de luifel poot vastgemaakt bleef alles heel en staan.
Is dat geluk hebben? Nee vind ik niet, gewoon goed vast zetten.
En daar ontbreekt het vaak aan.

Theo
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Luifels indraaien



Bericht door Zonneke »

Ruim altijd alles op bij geen gebruik. Kleine moeite voor een rustig gemoed.
Vorige week keertje vergeten daar deze nog wat moest drogen.
Midden in de nacht opstaan en als een dief in de nacht indraaien om de geburen niet te storen.
Daarna sliep dat toch iets relaxer. :wink:
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Luifels indraaien



Bericht door B1gcheese »

Ik draai hem altijd in bij afwezigheid en 's nachts. En bij aanwezigheid gaan de stormbanden er sowieso aan. Ben één keer verrast door een opkomende wind en dat gaat me niet meer gebeuren. Enkele weken terug in Zuid Frankrijk stonden we op een CP en begon het te waaien, dus ik draaide de boel op mijn gemak in. De buurman keek me wat lacherig aan. Half uur later hing ik aan zijn luifel omdat die de lucht in wilde. hij kreeg hem met veel hulp en moeite ingedraaid. I rest my case.

Week later in het binnenland van Spanje, was bloedheet maar het waaide flink. Wilde geen risico lopen, gelukkig stond er bij ons een vijgenboom die schaduw gaf.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Luifels indraaien



Bericht door Toon »

wij hebben 2 hulpstukjes gemaakt die door de bovenkant van de poot gestoken kunnen worden en waar dan de haak van de spanband door kan
dan een goeie haring (een puntbeitel)in de grond en de luifel staat als een huis
op deze manier trek je de luifel strak en de poot strak naar beneden
wel een klein aluminium T profiel ongeveer 30 cm tussen de spanner en bovenkant van de poot zodat de poot niet in kan schuiven
daar kun je ook een gaatje voor door de poot boren en een stukje rond ijzer er doorheen
er zijn haringen die je met de boormachine in de grond kunt draaien ook daarmee staat de luifel goed vast
maar bij extreem harde wind windkracht 6 of meer gaat hij wel in
we zien vaak dat er in het midden van de luifelbak een touwtje naar beneden en daar een kruik water van 6 of 8 liter
doe dat nooit
de balk kan gewoon krom trekken en de luifel gaat niet meer dicht
ook de stormbanden die in de ronde gleuf van de voorbalk geschoven kunnen worden
doe het niet
ook door deze kan de voorbalk verbuigen en gaat de luifel niet meer dicht
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Luifels indraaien



Bericht door MonRoe »

We zijn net terug van 5 weken rondreis Spanje, in de 5 weken hebben we de luifel niet veel uitgedraaid, wij gaan meestal zo staan dat we in de schaduw van de camper kunnen zitten of dat we schaduw van een boom hebben waar we kunnen zitten.
De deurkant, waar ook de koelkast zit, proberen we altijd naar het noorden gericht te hebben, dan komt de zon niet op de zijkant en heb je er ook schaduw.

Draaien we de luifel wel uit, dan zetten we de luifel vast aan de camper, niet met de poten op de grond en wordt deze alleen gebruikt als we er onder zitten.

In de afgelopen 5 weken ook regelmatig ineens een windvlaag en daardoor toch wel wat luifels de lucht in zien gaan of dat ze aan de luifel moesten hangen.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Koopertje
Berichten: 41
Lid geworden op: do 10 mar 2022, 8:46

Re: Luifels indraaien



Bericht door Koopertje »

Poten vast aan camper zie ik inderdaad vaker. Maar kunt u me uitleggen wat voordeel daarvan is. Lijkt mij juist extra risico dat wind onder de luifel slaat en poten schade aan camper toebrengen? Of maak ik nu denkfout? Ik leer graag dus uitleg zou ik fijn vinden.

Ook wij gebruiken de luifel zelden. Alleen bij heel warm weer en geen natuurlijke schaduw aanwezig is.
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 26 jun 2022, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer je direct op iemand reageert.
Koopertje
Berichten: 41
Lid geworden op: do 10 mar 2022, 8:46

Re: Luifels indraaien



Bericht door Koopertje »

Toon schreef:
zo 26 jun 2022, 12:22
wij hebben 2 hulpstukjes gemaakt die door de bovenkant van de poot gestoken kunnen worden en waar dan de haak van de spanband door kan
dan een goeie haring (een puntbeitel)in de grond en de luifel staat als een huis
op deze manier trek je de luifel strak en de poot strak naar beneden
wel een klein aluminium T profiel ongeveer 30 cm tussen de spanner en bovenkant van de poot zodat de poot niet in kan schuiven
daar kun je ook een gaatje voor door de poot boren en een stukje rond ijzer er doorheen
er zijn haringen die je met de boormachine in de grond kunt draaien ook daarmee staat de luifel goed vast
maar bij extreem harde wind windkracht 6 of meer gaat hij wel in
we zien vaak dat er in het midden van de luifelbak een touwtje naar beneden en daar een kruik water van 6 of 8 liter etc

Onze onmisbare 5200 heeft een speciale opening net boven de poot. Daar kan de speciale omnistore stormband in. ( Verkeerde naam trouwens, want met storm moet je de
Luifel niet toevertrouwen aan deze banden) Band wordt met speciale pennen met veer vastgezet. Over die veer heb ik ook nog zo mijn twijfels. Maar geheel trekt de poot en niet de voorbak naar beneden. Ook in voetje van poot gaan nog 2 rots pennen. Nee aan je voerbak moet je nooit wat hangen ook geen wasbakje oid

Dat T profieltje snap ik niet, ben wel nieuwsgierig....
Maar bij windkracht 6 hebben wij onze luifel allang ingedraaid :-B

Ander vraagje, onze beide knikarm hebben net waar rafter in moet een lichte kromming. Hoort dat nou wel of niet???
Koopertje
Berichten: 41
Lid geworden op: do 10 mar 2022, 8:46

Re: Luifels



Bericht door Koopertje »

PaulBng schreef:
zo 26 jun 2022, 0:53
Als ik de luifel uitdraai, gaan de poten elk met een pen vast.
Rafters er tussen, en stormbanden eraan.
Staat ale een huis!
Draai 'm alleen in wanneer er erg slecht weer op komst is.


Paul
Paul klopt het dat knikarm luifelbter hoogte van de rafter enigzins gebogen is? Of heeft vorige eigenaar problemen met luifel gehad waardoor er iets is verbogen?
Plaats reactie