Luifels indraaien

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6048
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Luifels indraaien



Bericht door TestCase »

Ik ben nog voorzichtiger geworden. Luifel ging altijd al in bij nacht, afwezigheid, of wanneer schaduw niet meer nodig was. Toch op windstille dag komt er een windhoos precies over de camper en de luifel kon ik met een geleend trapje van het dak plukken, ik stond binnen eten te koken dus zag niet wat er gebeurde. Stond vast maar niet goed genoeg dus!
Bevestigingspunten waren nog prima, alleen luifel ontzet en getordeerd, en ik kon later thuis met mijn zoon zo een nieuwe monteren maar toch zonde geld.
Heb nu nog meer spullen mee en gebruik ze, ik negeer de meewarige lachjes van andere camperaars.

//Kees
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
leven
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 20:24
Locatie: in de buurt van Roermond

Re: Luifels indraaien



Bericht door leven »

Als beginnende camperaars jaren geleden de luifel uitgedraaid en een boottocht gemaakt in Well, Limburg. Bij terugkomst de luifel achter de camper teruggevonden, aan de voorkant van de camper zaten 2 vuistgrote gaten. Je kunt dus wel raden wat ik met de luifel nu doe als ik een rondje ga lopen......
Die is ingedraaid!!!
leven en laten leven
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Luifels indraaien



Bericht door PE1OPQ Theo »

maar zaten de poten dan niet vast in de grond?
een luifel gaat niet zomaar omhoog, ja als je hem uitdraait en verder niets doet dan gaat het bij een zuchtje weg.

Ik zie het hier op de camping nu ook gebeuren, uitdraaien poten op de grond en dat is het.
niets vast zetten en savonds de luifel weer in draaien.

Theo
Lonewolf
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Luifels indraaien



Bericht door Lonewolf »

's Nachts geen zon. Dus geen luifel.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Luifels indraaien



Bericht door Zonneke »

Denk niet dat een uitbater van een camperplaats blij gaat zijn wanneer je gaten gaat boren in zijn klinkers.
Das soms de enige manier om een luifel aan de grond te verankeren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Luifels indraaien



Bericht door Mickel Moen »

Veel verschillende reacties. Net zo veranderlijk als het weer.

Bij ons staat de luifel altijd uit. Tentkamperen zit in onze genen. Met het hefdak, de luifel uit en 1of 2 zijluifels, hebben we dat gevoel ook.

Altijd helemaal indraaien is het veiligst, maar ja dat is zo’n gedoe hè.

Afbeelding

Ik doe het altijd zo.

Ik zet de poten altijd schuin naar de bus toe vast met haringen. Dan is dus het uiteinde van de luifel verder van de bus, dan het punt waar de haringen vastzitten. Gaan we bij de bus weg en ‘s nachts draai ik de luifel zover in, dat je het omgekeerde krijgt. Poten staan schuin van de bus af. Zijn niet verplaatst, maar uiteinde luifel is nu dichter bij de bus, dan de verankeringspunten. Daarbij luifel altijd iets schuin, zodat bij regen het water kan weglopen.

Alleen als er zeer slecht weer op komst is, draai ik de luifel helemaal in.

4A8BE110-7A10-41FF-BF4F-EC2D1F352E15.jpeg
4A8BE110-7A10-41FF-BF4F-EC2D1F352E15.jpeg (267.39 KiB) 449 keer bekeken
Hier op een camping aan zee. Dan zet ik de luifel sowieso wat korter op.

Stormband heb ik niet en wil ik ook niet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Luifels indraaien



Bericht door Toemke »

Lonewolf schreef:
zo 26 jun 2022, 23:19
's Nachts geen zon. Dus geen luifel.
Klopt, maar wat met dauw of regen? Bij ons staan (sorry, stonden) altijd wel stoelen en tafel buiten, meestal grondzeil, de bbq..
Als je 's avonds lekker laat op je "terras" zit, dan nog alles beginnen opruimen?
Wij, maar dat is persoonlijk, vinden het gezelliger met de luifel uit dan voor een kale camper te zitten.
Trouwens, was dat ding niet uitgevonden zodat je een beetje beschermd zit tegen de elementen? Geen storm, hevige regen of wind, dan zit je thuis meestal ook niet buiten.
Een stormband hebben we nooit gehad maar spanriemen met ratel werden wel altijd gebruikt op de hoeken en werden meestal, als de bodem het toeliet, verankerd met een spiraal pin, zo eentje waar je een hondenlijn aan bevestigt. O ja, en 1 poot iets lager dan de andere dat de regen mooi kan aflopen en zeker geen "zak" kan vormen.
Ik spreek wel over als je ergens minstens een paar dagen blijft staan natuurlijk.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Luifels indraaien



Bericht door JAN60 »

Ik/wij draaien de luifel altijd in.(bij stormachtige wind en zware regenval en s,nachts).
S,morgen gaat hij weer uit en staat gespannen met stormbanden,dus geen spanbanden(kracht wordt niet opgevangen.
De spullen die er staan zijn, tafel en twee stoelen zet ik in de aanhanger,zoveel werk is het niet.

Gr Jan
Gr Jan
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Luifels indraaien



Bericht door Toemke »

Wat bedoel je met: "kracht wordt niet opgevangen"?
Mijn luifel(s) zijn nochtans nooit gaan vliegen
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Luifels indraaien



Bericht door JAN60 »

Met stormbanden worden de krachten opgevangen door de veren,bij spanbanden zit er geen rek in.
Gr Jan
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 692
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Luifels indraaien



Bericht door Adfur »

Luifel staat bijna altijd uit en gaat alleen in bij flinke storm en de avond voordat we weer gaan rijden. Altijd een rafter in het midden (kan er bij regen geen zak ontstaan) en stormbanden eraan. Heftige regen is met de midden rafter en 1 poot flink lager geen probleem. De poten staan op Peggy Peg plaatjes, zodat in noodgevallen er niet eerst haringen getrokken moeten worden om hem in te draaien.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Luifels indraaien



Bericht door AadenAnke »

Wij gebruiken de luifel niet vaak maar soms als afdak bij regen of als we geen schaduw kunnen pakken. Pennen in de poten en stormbanden gebruik ik altijd. De veren +/- 5cm uitgerekt bij stevige ruk winden zit er dan wat speling in. Staan we ergens langer op een campings of zo dan gaat het goed vast. Ik heb altijd 50m 4mm gevlochten nylonkoord bij me wat ik dan gebruik om wat extra lijnen te zetten. Luifel altijd 1 kant een cm of 15 hoger dan de andere kant een goede stortbui geeft veel water dat gewicht wil niet op mijn luifel.

Gr Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Luifels indraaien



Bericht door PaulBng »

Meestal luifel uit, één poot iets lager, haring in de pootvoeten en stormbanden met veer.
Gaat alleen in bij extreem weer.
Bij haast: één keer spanklem indrukken en de stormband kan eruit. Poot 1x optillen en de haring is eruit. Duurt bij elkaar een paar seconden.


Paul
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Luifels indraaien



Bericht door AadenAnke »

Haast we zijn met pensioen Paul :cheers:

Gr Aad
Plaats reactie