(Huis)zonnepaneel op dak van Fiat Ducato

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Roy + Mirthe
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 13:24

(Huis)zonnepaneel op dak van Fiat Ducato



Bericht door Roy + Mirthe »

Beste lezer

Zou het kunnen om het volgende zonnepaneel op de bus te monteren in combinatie met een MPPT lader?:

https://pricebusters.nl/product/suntech-305-full-black/

https://www.amazon.de/dp/B07VS5N7JJ/ref ... cef28&th=1

De vragen die ik voornamelijk heb zijn over het zonnepaneel:
- Is het paneel sterk genoeg? Kan het tegen de trillingen van het rijden?
- is full black een probleem?
- Ik ga ook naar zuid Europa met de bus en het kan daar erg warm worden. Vermindering van de Efficiëntie vind ik niet echt een probleem maar als het paneel maar heel blijft na extreme hitte.
- Klopt het dat een 30A lader genoeg is (300watt/12V = 25A)

Ik hoor graag jullie mening/ervaring!

Groetjes Roy & Mirthe
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: (huis)zonnepaneel op dak van Ducato



Bericht door DJSmiley »

Er zijn genoeg mensen die een normaal paneel hebben. In de praktijk gaat dat prima. Flexibele panelen zijn duurder en minder betrouwbaar is de gemiddelde ervaring.

Full black is geen probleem, dat is alleen een optisch iets. Warmte is bij elk paneel een dingetje, maar doordat een vast paneel meestal met een kleine tussenruimte gemonteerd wordt zal die beter presteren in de warmte omdat er lucht onderdoor kan, itt een vastgelijmd paneel.

In alle gevallen is goede montage natuurlijk wel essentieel. Meest gebruikt zijn de ABS montagesetjes. Maar bij grote panelen zou ik zeker de setjes nemen die ook een tussenstuk hebben als extra ondersteuning op de lange zijde. En degelijk monteren met de juiste kit/primer enz

30A lader is meer dan voldoende. Panelen halen, door hun vlakke montage, nagenoeg nooit het opgegeven rendement. In zuid-europa zal dat wat beter zijn maar dan nog. De accuspanning is ook meestal hoger, 12V is alleen als ie nagenoeg leeg is. In de praktijk is 20-22A wel het maximale wat je zo'n paneeltje ziet doen.

Een 40A regelaar is dan ook helemaal niet nodig (die je gelinkt hebt). Ik zou een 30A regelaar nemen, zelfs een 20A regelaar zou in de praktijk prima kunnen. Wel moet je de regelaar goed configureren. Een Victron is lekker makkelijk met Bluetooth. De Epevers moeten via 2 knopjes (heel geklooi) of via een optioneel bedienpaneel (makkelijker), of via de PC. In alle gevallen is dat natuurlijk eenmalig, dus wel overheen te komen.
Het bedienpaneeltje (MT50) is handig als je in je camper wilt zien wat je panelen doen, de regelaar zelf hangt vaak niet echt in het zicht. Maar nodig is het niet.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: (huis)zonnepaneel op dak van Ducato



Bericht door kampo »

De grote panelen vanaf >200wp en al helemaal vanaf >300Wp moet je echt wel op de 4 zijdes vastmaken.
De glasplaat met zo een grote oppervlakte gaat enorm trillen op het dak van een voertuig. Ik heb er testen op gedaan en dat veerde nogal in en op.
Zelf zou ik altijd voorkeur geven aan meerdere kleine ipv grote panelen. Bij mij max 150 Wp per paneel.
Groeten Kampo
Plaats reactie