Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit



Bericht door Hemmo »

Na een week stilstand en druppelladen via zonnepanelen, bleek de accu toch leeggetrokken te zijn. Normaal kan ik weken lang zo staan. Ook de motoraccu was leeggetrokken. Demonteren accu's en thuis opladen, motoraccu weer aangesloten om camper in de achtertuin aan 230 te zetten. Daarbij was er een tikkend geluid te horen vanachter de koelkast. Dit terwijl deze geheel is uitgeschakeld.
Bij aansluiten huishoudaccu, hield dit gelijk op. Computer startte weer op, maar gaf een heel veel lager voltage dan multimeter. 12,25 v in plaats van 12,92 van multimeter.

Bij aansluiten op 230, leek alles weer langzaam normaal te werken, maar...
De koelkast die nog steeds uit stond, vormde ijs in het vriesvak en het koelsysteem achterzijde is warm. Ze lijkt een eigen leven te hebben.

Waar kan dit aan liggen. We hebben al vaker het idee gehad, dat de koelkast de accuus leeg trekt tijdens het rijden en op de 12v stand gaat. Nu zetten we hem op gas, dat ook tijdens het rijden best goed gaat, maar uiteraard niet veilig.
De dinamo levert voldoende stroom, dat hebben we al laten checken.

Het gaat om een Dometic RM 7605L in een Rimor Sailor 645. Van 2006.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit.



Bericht door pwhooftman »

Er lijkt van alles anders te zijn in jullie camper dan hoe het hoort.

Maar eerst, dat de koelkast op 12V koelt als je rijdt is normaal, en de dynamo levert genoeg stroom om de koelkast van 12V te voorzien én de accu's op te laden. De koelkast hoort te stoppen met stroom uit de 12V voorziening op te nemen zodra de motor stopt met lopen. Je hebt aan het typenummer te zien bovendien een koelkast die automatisch omschakelt naar andere energiebronnen. Tenzij iemand dat aangepast heeft...

Als de motor uit is, en de koelkast zou onbedoeld nog op 12 V verder gaan, dan zou alleen de huishoudaccu leeg moeten gaan (en wel binnen een aantal uren), en niet ook de startaccu. Dus de startaccu en huishoudaccu lijken bij stilstand (dus met motor uit en niet aan de 230V) onbedoeld toch aan elkaar verbonden te blijven, bijv. door een kapot relais die beide alleen hoort te verbinden bij draaiende motor. Of omdat iemand aan de bedrading gerommeld heeft....

Ook als de koelkast niet koelt maar het bedieningspaneel wel aan staat wordt er een kleine hoeveelheid stroom van de 12V voorziening gebruikt, wellicht trekt dat de huishoudaccu leeg.

Edit: weet je zeker dat de drukknop naast de linker draaiknop niet ingeschakeld staat (voor de afdichtrubberverwarming van het vriesvak)?
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit.



Bericht door Hemmo »

Dank oor snelle reactie. Het is inderdaad een AES systeem. Schakeld ook uit of om naar gas, bij uitschakelen motor.
Maar dit tikken van de koelkast gebeurde bij uitgeschakelde koelkast. Stand 0 en termostaat op medium, maar er branden geen lampjes. Logisch natuurlijk, want hij staat uit. Toch koelt hij, nu ik de 230 heb aangesloten. Op de boordcomputer zijn geen instellingen mogelijk die verband hebben met de koelkast.

Oh ja. De defrost knop voor de rubbers, staat niet aan. Heb de knop wel op functioneren getest, maar staat altijd uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit.



Bericht door Marinus »

Aan de achterzijde van de koelkast zit een 12 volt relais.
Zie gele cirkel in onderstaand plaatje.
Als je nu van de kroonsteen die daar vlak boven zit de MIN draad die naar het relais loopt los maakt, blijft de koelkast dan nog koelen?
.
Relais.JPG
Relais.JPG (50.84 KiB) 859 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit



Bericht door Hemmo »

Heb net de mindraad losgekoppeld. Echter niet in het kroonsteentje, maar op het relais zelf. Daar zat ook nog een draad aan die naar boven loopt, die nu ook los ligt.
Nu de camper twee volle dagen aan de lader staat, is de batterij slechts 1 streepje hoger gekomen. Dit is normaalgesproken gewoon vol na 1 dag. Lijkt er dus op dat de koelkast nu zij uit staat, 12 volt pakt.

Weet dus morgen pas of er nog gekoeld word. Zal later even checken of koelsysteem achter nog warm is.

Nu 10 minuten later. Systeem aan achterzijde koelkast is reeds afgekoeld tot omgevingstemperatuur (Coimbra Portugal 22graden). Lijkt er dus op dat de koelkast uit is geslagen. Maar weet pas zeker later op de dag. Heb alvast maar een van de koude biertjes gepakt. Zeer koud, dus lijkt er ook op dat hij gewoon koelde, zonder grenzen. Termostaat stond op zijn laagst.

Dank voor de hulp alvast.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit



Bericht door Marinus »

Eigenlijk moet je wel de twee witte draden die je losgemaakt hebt aan elkaar maken.
Dus niet aan het relais maar wel aan elkaar.

De draad die naar boven gaat is de min voor de ontstekingsautomaat.
Als deze draad los is kan de koelkast niet op gas werken.
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit



Bericht door Hemmo »

Dat is ook het geval. De draad naar boven, zit nog aan de minpool.
Maar betekend dit dat het relaisblokje niet goed werkt? Tijdens het rijden zou hij gewoon op 12 volt moeten koelen en tevens beide accu's opladen. Zo heeft het altijd gewerkt naar volle tevredenheid.

Tijdens het rijden op gas is bij onze camper niet veilig. We hebben geen crash detector, die het gas afsluit bij een ongeval.

Bij het afnemen van de minpool, stopte wel de koelkast met koelen, maar stopte ook het laden van de batterijen. Ik heb hem er voor de nacht weer op gezet, omdat het laden wel gewoon door moet gaan.



Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit



Bericht door pwhooftman »

"Bij het afnemen van de minpool, stopte wel de koelkast met koelen, maar stopte ook het laden van de batterijen. Ik heb hem er voor de nacht weer op gezet, omdat het laden wel gewoon door moet gaan."

Dat is heel bijzonder. Het lijkt wel of de min van de huishoudaccu via de koelkast naar massa loopt. Laden van de huishoudaccu moet toch niets te maken hebben met deze min aansluiting bij de koelkast. Is de min aansluiting van de huishoudaccu nog in orde?
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit



Bericht door Hemmo »

Geen idee hoe ik dit moet testen. Kabels lopen naar achter een schot in de bodem. Openen is niet mogelijk.
Maar als ik op het schakelblok, zie foto. De stekker naar de koelkast er uit trek, is de koelkast uit. Maar dan stopt de lader er ook mee, na enkele seconde.

De Arcilicii boordcomputer heeft standaard, na reset, het paralel opladen van huishoudaccu en motoraccu aan staan. Dit zet ik meestal uit, omdat het voor het opladen van de zonnecellen te veel gevraagd is. Duurd te lang voor huishoudaccu weer op 80% staat.
Als ik deze nu weer uit zet, en fast opladen aan zet, dan lijkt het langzaam op te lopen.

Geen idee wat er nu fout gaat. Er zijn geen reparaties of aanpassingen aan de kabels geweest. Alleen plaatsen zonnecel op schakelblok en nieuwe accu.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Gebruikersavatar
Hemmo
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 17:29
Locatie: Coimbra, Portugal

Re: Dometic absorptie koelkast gaat NIET uit



Bericht door Hemmo »

Even ter informatie....

Na enig onderzoek in garages, het openschroeven van de switch unit en surfen op het web naar info, ben ik achter het probleem.
Het gaat om een Rimor sailor uit 2006. Blijkbaar waren de accubanken destijds nog niet zo zwaar. Het blijkt dat de power unit die hier is geplaatst, de al320, maar 140 Ah maximaal aan kan.

Sinds ik er een zwaardere baterij in heb gezet (100Ah) en daarnaast een 75Ah motoraccu, is de boel overbelast geraakt. Deze accus worden gezamenlijk geladen.

Dit kwam dus vooral doordat de accu,s op het regelpanneel op paralel en fast laden waren gezet.
Je kunt er voor een paar honderd euro een upgrate setje voor krijgen. Dus nieuwe regelunit, upgradesetje, verzendkosten, installatie samen 1000 tot 1200 euro, plus een levertijd van 3 weken.

Er is gekozen voor een nieuw systeem. Dat wel niet alle functies als de huidige computer heeft, maar daar was toch al meer dan de helft niet functioneel.

Verder mag deze discusie gesloten worden. Dank voor de hulp. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Groet Hemmo

Nog steeds zoekende naar de ideale Camper... als deze al bestaat....
Plaats reactie