Vier weken Zweden

Beroepsreiziger

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Mickel Moen schreef:
wo 22 jun 2022, 8:59
'Wel dat kan ik wel uitleggen.

Eind van de middag vertrekt de boot om daarna ik meen rond een uur of 23.00 in Trelleborg aan te komen. Vlakbij de haven is een camperplek. Gedurende de dag hebben we alle tijd om vanuit Friesland in Rostock aan te komen. De avondvaart is een mooi toetje op de dag. Zo zijn we in één dag in Zweden.
Kijk dat snap ik niet.

Stel je zou om 22.00 vanaf Trave varen, heb je nog veel meer tijd om er te komen.

Nu ga je naar Rostock, en dan varen om dezelfde dag in Zweden te zijn.
En wat doe je bij aankomst in Zweden..... Je gaat eerst eens naar bed.

Zou je de nachtboot vanaf Trave nemen, kom je uitgeslapen de volgende morgen aan.

Het enige ''voordeel'' wat ik zie aan jou oversteek, is dat je kan genieten van de boottocht.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Mickel Moen »

Grappig.

Ik denk dat wij een verschillend perspectief hebben over reizen.

Deze overtocht bevalt ons. Bovendien hoeven we geen hut en kunnen mooi in ons eigen busje slapen.

Echter, ook deze toevoeging zal je niet bevallen, want jij hebt blijkbaar het standpunt ingenomen, dat jouw zienswijze In deze de beste is.

:lol3:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beroepsreiziger

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik reis voor me beroep.
Daar komt vandaan, dat als ik van A naar B wil, ik dat op de snelste en beste manier wil.

Je moet om 17.00 in Rostock zijn neem ik aan. (Ik ga de vertrektijden niet bekijken.)
En daar neem je vanuit Friesland de tijd voor. (Waar je gelijk in heb.)
Bij aankomst in Zweden, want daar wil je graag naartoe, ga je gelijk naar bed. (In je busje.)
Aankomst Trelleborg 23.00. In bed om 24.00?
8 uurtjes slapen, en dan met koffie wakker worden.
Rond een uur of 9 zou je dan klaar zijn......

Ja je heb een oversteek gehad, en je heb van de zee kunnen genieten. 5uur lang.........

Dan mijn idee van overtocht.
21.00 op Trave aanwezig zijn. (Wat al 2 uur korter rijden is.)
Je kan dan 6uur later thuis vertrekken, of er 6 uur langer over doen......

Aankomst Trelleborg 07.30. Waar je op de boot al koffie heb gehad.
Je had s'avonds en s'morgens ook van de zee kunnen genieten.
Ja ok, je heb dan in een vreemd bed geslapen. :DD

Maar goed, je kan dan al 1,5uur eerder van Zweden gaan genieten.

Naar mijn idee, kan je vanuit Friesland beter met de pondjes gaan.
Zeker als je later op de dag vaart, is daar weinig drukte meer.
Je heb dan geen druk om een boot te halen, en je kan toch 2x van een oversteek/water genieten.

Maar goed. Ik heb vandaag de oversteek Göteburg - Frederikshavn gehad. (En almeer als 1000x.)
Ik rij de boot op, en blijf in me auto. Slapen. Ja dat mag niet. :silent:
Maar ik heb wel 3,5uur geslapen.

Of ik nou over de Noordzee, Oostzee, of Barentszee kijk, ik zie alleen maar water.
Beroepsreiziger

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik voel het cometaar al komen...

Ik zal je een stukje inzicht geven in mijn werk.
Afgelopen Woensdag was ik op Senja.
30u later maar vertrokken naar Nordkjosbotn.
Daar de Vr Za en Zo verbleven. (Voor de zoveelste keer. Er is geen straat of huis me onbekend in Nordkjosbotn.)
Maandag naar Båtsfjord gereden. Via Finland.
In Båtsfjord heb ik in me leven meer als 1000 dagen doorgebracht.

Dat waren 6 dagen Noorwegen....... Werk? Of ben ik toerist?

Morgen ben ik in NL.
Zaterdagavond ga ik in Trave de boot op naar Helsinki. (Voor de zoveelste keer.)
Waar ik volgende week weer kom weet ik nog niet.

Maar deze week duizenden toeristen gezien, die allemaal op dat rotsblok moeten staan, om naar de zon te kijken midden in de nacht.
Die zon die er 2 maanden geleden al stond, en over 2 maanden nog staat. (Ook al is het iets lager.)

Wat ik een paar maanden eerder al schreef in een ander topic.
Zweden/Finland is 'saai' want daar staan alleen maar bomen.
Zijn ze zo druk om op de Noordkaap te komen, dat ze niet eens de tijd nemen om te kijken waar ze langs rijden.

Ik ben dan geen toerist die alle tijd heb, maar door dagje hier, dagje daar, week in, week, uit, jaar in, jaar uit, heb ik ondertussen al heelveel gezien, en weet ik ook heel veel.

Nog zoiets. Veel toeristen verwachten feesten met midzomer.
Een tent, met veel drank en life muziek????????
Dat val dan tegen. :silent:
Het is uitgestorven.
En toch is heel Scandinavie aan het feestvieren. :mrgreen: :cheers:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vier weken Zweden



Bericht door kampo »

Nou ik denk toch dat het goed is dat beroepsreiziger wat kanttekeningen plaatst.
Inderdaad je kan veel tijd verliezen of winnen door het goed inplannen van de overtocht.
Als het 1malig is dan maakt het misschien wat minder uit.
Persoonlijk opteer ik voornamelijk voor minder moeten rijden. Dat doe je op zo een reizen al te veel.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Mickel Moen »

Oh, maar dat beroepsreiziger kanttekeningen plaatst is ook uitstekend. Dat hij beroepsmatig veel in Scandinavië komt en er daarom ook veel van weet, is ook helemaal OK. Maar dat is wel zijn referentiekader.

Zo heb ik ook mijn referentiekader, inderdaad als toerist (sinds 1981) en met een SweFin als schoonzoon. Dat is niet minder, maar wel anders.

Zo heb je met een omgebouwde truck als camper ook weer een ander referentiekader.

Wij hebben in al die jaren veel verschillende overtochten gemaakt. Van en naar Hirtshals, de vogelvlucht route, over de bruggen. Heen en terug Travemunde - Trelleborg - Rostock. Travemunde - Helsinki - Rostock, Zweden- Aland -Finland via de grote lijnen en met Alandstrafiken (noord- en zuid route), en tenslotte Finland via de Baltische Staten.

De factoren, die bepalen welke keus je maakt zijn meer dan alleen de kilometers. Tijdstip, datum, kosten, persoonlijke omstandigheden, voorkeuren en uitdagingen.

Beroepsreiziger begrijpt een bepaalde keuze niet. Ik geef daar antwoord op met een verklaring van die keuze. Maar omdat die verklaring blijkbaar niet binnen zijn referentiekader past, is hij niet tevreden met die verklaring en hamert op één keuzefactor: kilometers. Zijdelings benoemt hij daarbij nog een aantal negatieve zaken, die ook geheel voortkomen uit zijn referentiekader. Dat is zijn goed recht en op mijn beurt vind ik dat grappig. :lol3: :cheers:

Meelezers moeten hun eigen conclusies maar trekken.

Overigens gaan we dit jaar eerst naar Zwitserland. Onze zoon werkt deze zomer mee aan een onderzoeksprogramma bij CERN (De deeltjesversneller). Mooie gelegenheid om daar ook eens te kijken. Het kan best zijn, dat we van daaruit alsnog voor het eerst sinds 3 jaar weer naar Zweden gaan. Welke overtocht het dan wordt, hangt geheel af van onze reis door Duitsland. Boeken doen we altijd vlak vooraf, dus we zitten nergens aan vast.

Overigens zag ik vandaag dat onze favoriete overtocht nu weer vanuit Travemunde vertrekt. :lol3:
C0FE1AD0-71D6-4169-960E-4B6AFAFF704E.jpeg
C0FE1AD0-71D6-4169-960E-4B6AFAFF704E.jpeg (83.45 KiB) 17044 keer bekeken
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beroepsreiziger

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Overigens zag ik vandaag dat onze favoriete overtocht nu weer vanuit Travemunde vertrekt
Deze snap ik niet.
Het zal waarschijnlijk in de prijs zitten?

TT Line, Travemunde - Trelleborg. Of TT Line, Rostock - Trelleborg, hebben zover ik weet al jaren hetzelfde vaarschema.
Beroepsreiziger begrijpt een bepaalde keuze niet. Ik geef daar antwoord op met een verklaring van die keuze. Maar omdat die verklaring blijkbaar niet binnen zijn referentiekader past, is hij niet tevreden met die verklaring en hamert op één keuzefactor: kilometers. Zijdelings benoemt hij daarbij nog een aantal negatieve zaken, die ook geheel voortkomen uit zijn referentiekader. Dat is zijn goed recht en op mijn beurt vind ik dat grappig.
Kilometers is 1 ding. Ik hoef ze niet te betalen, ik word er voor betaald.
Buiten dat Travemunde minder kilometers is, kan je ook nog een normale nachtrust hebben. (Hebben he...... Moet je wel optijd naar bed. :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Mickel Moen »

Blijkbaar verandert dat vaarschema dus toch nog wel eens. Zoals al eerder gezegd. De eerste keer, dat we deze avond overtocht maakten was vanuit Travemunde. De keer daarop, was de afvaart vanuit Rostock. Die hebben we een aantal keren gemaakt. Nu is hij weer vanuit Travemunde. Dat kan best wel al weer drie jaar zo zijn. In 2019 zijn we naar Ierland geweest. De laatste twee jaar in Nederland gebleven.

Als iemand de nachtboot wil nemen is dat natuurlijk helemaal prima. Het zal mij ook helemaal een worst wezen, welke boot iemand om wat voor reden dan ook neemt. Ik heb gemotiveerd waarom wij voorkeur hebben voor een bepaalde afvaart. Dit naar aanleiding van een opmerking van jou.

Overigens, zoals je in het tabelletje kunt zien, is op de bewuste dag de nachtboot bijna 2,5 keer zo duur als de avond boot en daar zit nog niet een hut bij. Nu zijn het dag/uur prijzen, dus een andere dag kan het weer geheel anders zijn.

Maar stel, dat we op deze dag de nachtboot hadden genomen. Dan waren we denk ik zo’n €300 kwijt geweest. Ik ben in het boekingsproces niet zover doorgegaan naar inclusief hut, dus exact weet ik het niet.

Dan waren we dus zo’n €200 meer kwijt geweest om de motivatie, op de boot te kunnen slapen. Terwijl we in diezelfde uren, ook reeds in ons busje in Zweden een normale nachtrust hadden kunnen hebben.

Kijk ik begrijp heel goed, dat iemand die dit soort overtochten van beroepswege wekelijks maakt de voorkeur geeft aan een nachtboot. In ieder geval er de voorkeur aan geeft, om de overtocht vooral slapend door te brengen. Ik vermoed dat de prijs van de nachtboot in het voorbeeld daarom ook zoveel duurder is. Die zit al vol met beroepsreizigers.

Voor een toerist is dat geheel anders. Ander referentiekader.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beroepsreiziger

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik heb niet meer precies op de hoogte van de div prijzen en overtochten.
Maar de TT Line is een toeristenboot.
Je ziet idd dat 22.00 vertrek de duurste is.
02.30 is al een stuk goedkoper..

Maar door andere.... besproken, er is ook nog de Finnlines naar Malmö.
Zelfde vertrektijden als de TT Line.

Voor een ruim 100€+ varen, ik denk dat je dat nu ook betaal voor de pondjes/pondje brug. Alleen moet je dan nog 250km rijden.

En ja ik wil best geloven dat de boten in het weekend meer kosten.
Weinig toeristen die zullen zeggen, kom schat, laten we op Woensdag eens de oversteek naar Zweden maken.

Een tip, en dan mogen mensen zelf kijken of het klopt.
Ik denk/vermoed, dat Donderdagavond varen het goedkoopste zal zijn.
De Donderdagavond boten zitten nooit vol.

Misschien ter overvloed, kan ik dat nog wel toelichten. Er zullen weinig toeristen de oversteek op Donderdagavond maken.
En ook weinig vrachtverkeer.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Mickel Moen »

Precies.

Vandaar dat dit ook een van onze favoriete overtochten is geworden. Nu zaten wij al niet zo vast aan bepaalde data, we werkten beiden in het onderwijs en dan heb je in de zomervakantie wel enige marge, maar nu we met pensioen zijn is dat helemaal geen probleem meer.

Steeds zo’n overtocht van rond de €100 kunnen boeken. In vergelijking met de bruggen of vogelvlucht route dus een heel mooi alternatief. Nu boeken wij nooit ver vooraf, maar altijd een of een paar dagen van te voren. Beetje afhankelijk van inderdaad ook de prijzen. Ik kan mij herinneren, dat we dan vaak op een dinsdag uitkwamen. Maar ervaringen uit het verleden geven ook hier geen garanties. Het is dus zaak om de actuele afvaarten en prijzen van meedere rederijen te vergelijken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vier weken Zweden



Bericht door Peter+Annie »

Beroepsreiziger schreef:
wo 22 jun 2022, 1:24

is in het weekend gewoon de E4 volgen. In het weekend is er weinig (vracht)verkeer.
Mijn ervaring is dat het vrachtverkeer in Zweden het verkeer niet op houdt.
Dit rijd over het algemeen sneller dan het "vakantie verkeer"
Veel klimmen en dalen doen de wegen in Zweden( en Finland) niet ,en het vrachtverkeer rijdt daar met boven gemiddeld hoge motor vermogens( het minste bakwagentje ,zonder aanhanger ,heeft daar meestal minimum 450 pk)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Vier weken Zweden



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben begin mei Travemünde Malmö met Finnlines gedaan. Met de dagboot, voor een redelijke prijs.
De boot van Finnlines is niet luxe heeft een paar zitmogelijkheden geen lekkere lounge stoelen en op het dek wat banken.

Op de heenweg gratis overnacht bij IKEA (8 km voor de haven) deze staat op Park4night en Campercontact.
Was zeer rustig omdat de parking dmv. slagbomen tussen 22.00u en 6.00u is afgesloten.
Je kan er nog wel af, via een breed voetpad.

Terug Trelleborg Travemünde met TT Lines de Peter Pan. Is inderdaad een toeristenboot met een hogere prijs.
Wij hebben in juni de nachtboot met hut genomen, hut was prima. Maar het ontbijtbuffet stelde niet veel voor, dat was een beetje een aanfluiting...

In Travemünde heb je gelijk na de haven tankstations. Het diesel prijsverschil tussen Zweden en Duitsland is zo'n 50 cent.


Sjaak.
Plaats reactie