wel of geen (zuivere sinus) omvormer?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Kleine Camper »

Hoi,

We willen onze renault trafic simpel en eenvoudig houden.
We zullen hooguit 2 a 3 dagen vrij staan. In deze 2 a 3 dagen zullen we ook rijden (voeden hh accu via cyrix).
Qua accucapaciteit is dat voor ons prima te doen.
Daarna zullen we een camping op gaan zoeken en aan de walstroom gaan.
We hebben geen zonnenplaneel op ons (slaap)hefdak.

We doen veel via onze mobiele telefoons.
We nemen geen laptop mee.
Voor de camera hebben we reserve batterijen bij ons.
We overwegen om twee opvouwbare e-bikes mee te gaan nemen (maar dat is nog niet zeker).
Dit zouden ook zomaar 2 (gewone) opvouwbare fietsjes kunnen worden (of helemaal geen...). We zijn nog aan het afwegen hoe vaak we deze gaan gebruiken. Neemt ook veel ruimte in.....

Is er voor aansluiting op de walstroom een omvormer nodig?
Tijdens de 2 a 3 dagen vrij staan hebben we geen 230 nodig.

Ik overweeg om de 12 V en 230 gescheiden aan te leggen.
De 230 voorziening net zoals in de tent. Via een aardlek naar een met aardlek voorziene stekkerdoos.

:bow:
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Will »

Voor een omvormer zou ik altijd een zuivere sinus nemen of eigenlijk helemaal geen omvormer maar een goed accu pakket.
Wij hebben er een maar ik vraag mij steeds af waarom ik dan ding heb gekocht en telefoons kun je met een autolader opladen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door AadenAnke »

Als je geen 230 volt gebruikt tijdens het vrij staan heb je geen omvormer (12>230volt) nodig sta je aan de walstroom dan komt daar de 230volt rechtstreeks binnen toch.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Kleine Camper »

Zo denk ik er ook over?

Maar als je aan het lezen slaat, doen er zoveel verschillende verhalen de ronde....
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door DucatoDolf »

Het recente topic over mijn koelkast gelezen?

Mijn laders van elektrische steps worden gloeiend heet bij gebruik via omvormer zonder zuivere sinus. Schijnt op termijn toch niet heel fris te zijn. Dus ALS je een omvormer nog moet aanschaffen, dan een zuivere sinus.

Om alleen laders aan te sluiten heb je ook geen hele grote nodig. Wellicht gebruik je toch een goedkope (niet zuivere sinus) kleine omvormer en neem je de gok dat die paar keer dat je onderweg wil laden je laders aan gort gaan.

Geen idee of je laders van laptops, elektrische fietsen etc ook direct op 12V kan aansluiten. Vaak hebben ze toch een hogere uitgangsspanning op de trafo/lader. Dus ik gok dat dit niet gaat.

Geen idee hoe je koelt, maar onze camper is net zo eenvoudig als jullie omschrijving denk ik. Tot ik besloot om van het gas af te willen voor de kk. En nu hebben we dus ook e-steps. Ik ga met name voor de koelkast een hele energietransitie creëren. Verder heb je nauwelijks stroom nodig. Telefoons laden wij onderweg via de sigarettenaansluiting. Lampjes op batterijtjes en thats it.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Johan de Jongh »

Als je geen 220v gebruikt tijdens vrij staan heb je hem niet nodig.
Als je elec. fietsen tijdens vrij staan wil opladen uiteraard wel.
Als je toch een omvormer aanschaft neem er ALTIJD één met zuivere sinus.
Wat je nu niet hebt of gebruikt kan met de tijd veranderen en apparaten aansluiten op een omvormer zonder zuivere sinus is vragen om problemen....
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door MarceldeHoog »

Samengevat: een omvormer heb je enkel nodig als je 220 verbruikers hebt. Wij gebruiken hem voornamelijk voor de boiler, en de accu’s van fietsen. Die we wellicht volgende trip thuislaten, en stapjes kopen, zoveel hebben we tot nu toe niet gefietst.

Neem je een omvormer, altijd een zuivere sinus. En pas hem aan op je verwachte afname.

Voor jouw scenario zou je wellicht vooruit kunnen met een goede accu lader: sta je aan de paal, laadt ook je accu op.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door DJSmiley »

Een omvormer zou ik alleen aanraden als het 'niet anders kan', of praktischer is.

Vanuit kosten/efficientie is het niet de slimste keuze.
Voor dingen die je incidenteel gebruikt kun je m gebruiken. Maar de omvormer heeft ook een eigen verbruik en omzettingsverlies.

Dingen die je regelmatig gebruikt zeker op 12V zetten. Dat is veel efficienter (10-15%).
De meeste laptops kunnen anno 2022 op USB-C. Koop een 12V USB-C adapter (die wel voldoende vermogen kan leveren) en als je een oudere laptop hebt is er meestal ook wel een autolader beschikbaar.

Voor de accu's van een e-bike idem. Je kan zoiets zelf maken, maar hier op t forum is ook iemand die dat kan doen. Dan kun je ze ook zonder omvormer opladen.
Fietsaccus vragen wel redelijk wat energie. Je moet dus voldoende capaciteit hebben in je accu's en/of zonnepanelen, of aan de paal.
Zonder zonnepanelen 2-3 dagen vrij staan en e-bikes kan, maar dan moet je wel een paar uur per dag rijden of weinig fietsen, die accu's zijn een redelijke energieverbruiker. Met een kleine loodaccu wordt dat lastiger. Zonder die fietsen geen probleem, maar met de fietsen heb je toch wel wat capaciteit nodig. Als je ook nog een koelkast op electra hebt tikt dat nog redelijk aan en dan moet je toch snel aan 100-150Ah bruikbaar gaan denken. T scheelt natuurlijk wel of je dagelijks einden fietst, of af en toe een klein stukje.

Als je besluit een omvormer te nemen
- Niet overdimensioneren: Standby-verbruik van een grote omvormer is aanzienlijk hoger dan een kleintje. Een kleintje is ook effectiever.
- Altijd een zuivere sinus. Beter voor je apparatuur en efficienter.

De omvormer hoeft niet perse een Victron te zijn. Er zijn ook goedkopere alternatieven die voor de meeste mensen ook meer dan voldoende zijn
Betaalbare alternatieven zijn de Xenteq en Ective omvormers. Een 300W omvormer kost rond de 100 euro en dat is gewoon een fatsoenlijke zuivere sinusomvormer.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Klass »

Geen omvormer nemen is mijn advies.
Ik doe al 2 jaar alles met alleen 12v en heb het nog nooit gemist. Als je een keer 230V nodig hebt ga je naar een camping en dat doen jullie sws al
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door dedruivenplukker »

Wel een omvormer nemen is mijn advies....
Ik gebruik al lang een goedkope zuivere sinus omvormer.
Staat nu weer in de volgende camper.
Geen gezeur om veel verschillende apparaten op 12V te zetten maar gewoon alles in het stopcontact op 230V.
Wel i.c.m. met zonnepalen en h.h. accu's, in gebruik voor el. fiets, 500W waterkoker, boormachine en ander gereedschap opladen laptop gebruik luchtpompje etc. etc.

Ik heb nu deze in gebruik:

https://www.ebay.de/itm/352497712606?_t ... 4031285293

Bij mij een prima en goedkope oplossing, maar ik sta ook altijd vrij en nooit aan de "paal".
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door CaradoT135 »

Die heb ik in de 1000 watt uitvoering, op doorreis smorgens een broodje afbakken en onder het rijden de fietsaccus laden. Ik zou hem niet willen missen.
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door limos07 »

Wij hebben een zuivere sinus van Vicrtron.
Gisteren grote problemen >> er piepte iets en bleef maar piepen, mijn ega dacht muizen
Dus ik moest op jacht>> dader gevonden, :bang: ondanks dat mijn oren en gehoor niet meer optimaal zijn.
Stond de victron in de ecostand terwijl er ook helemaal geen prik werd afgenomen. :bang:
Schakelaartje omgezet naar vol bedrijf en zie daar piepen was voorbij.
Weer een ervaring erbij, je leert nog elke dag :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Camperic »

Dat kun je Victron of de omvormer niet verwijten :wink:
Klass schreef:
vr 24 jun 2022, 11:46
Geen omvormer nemen is mijn advies.
Ik doe al 2 jaar alles met alleen 12v en heb het nog nooit gemist.
Ja, als jij het niet mist dan een ander ook niet natuurlijk :lol:

Ik ben blij met de omvormer en mijn advies is ..... :angel:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: wel of geen (zuivere sinus) omvormer?



Bericht door Klass »

Gelukkig weten we nu ook hoe jij erover denkt @camperic
Plaats reactie