Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door willemzon »

Hallo beste forumleden.
Onze camper heeft een toestaan gewicht op de achteras van 2500 kg, op de vooras een toegestaan gewicht van 2100 kg, volgens de c.o.c.
De lmvelgen hebben elk een toegestaan gewicht van 1350 kg.
De wettelijke en technische toegestane max massa is 4250 kg, volgens de c.o.c en het kent. bewijs.

Hoe moet is nu zo iets lezen, zou ik bijv. zonder aanpassingen de max massa kunnen laten verhogen naar 4500 kg.



Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: As lasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door Dafluc »

Als de technische massa max 4250 kilo is dan kan hij niet zwaarder. Dus is ook niet te verhogen zonder aanpassingen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: As lasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door Sandor Gora »

Als je de aslasten bij elkaar optelt, zou je misschien denken dat je kunt verhogen, maar het gaat daar volgens mij om een veiligheidsmarge.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door de Jonckheer »

Bij mijn touringcar was het totaal toegestane gewicht de som van de aslasten. Het kan dus wel, waarom dat bij bestelwagens niet wordt toegepast weet ik niet want het lijkt mij volkomen logisch dat wanneer je beide aslasten bij elkaar optelt je uitkomt op het maximale gewicht.
Zijspan
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door Zijspan »

Als ik de as lasten op tel dan kom ik gewoon aan het totaal gewicht.
Een belletje naar de rdw kan veel opheldering geven!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door Marco Polo »

Was het niet zo dat het RDW dan vraagt naar een bewijs van de camperfabrikant dat dit kan?
En die heeft in principe al het rekenwerk verwerkt in het CVO/CoC.
Vaak kan er wel meer - dan waarvoor de fabrikant typegoedkeuring heeft aangevraagd - maar dan kom je op bepaalde bedrijven uit die dit dan weer voor je regelen.
In Duitsland volgens mij vaak makkelijker (grotere markt/meer vraag) dan in NL.
Simpelweg optellen is leuk (zou bij ons 4800kg zijn - CoC max 4250kg - voor een 7 meter camper :thumbup: :cheers: ) maar RDW wil dan wel bewijzen zien.
En dan wordt het een duur en interessant traject waar hier op het forum ook al diverse topics zijn geweest.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door Dafluc »

En in een aantal van die topics kom je dan uit bij WDT als het bedrijf dat je verder kan helpen.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door AadenAnke »

De aslasten op kenteken stellen zeker bij oudere voertuigen niet zo heel veel voor. Onze oude Tok (MB307D uit 1985) had een maximum aflast voor van 3500kg een maximum aflast achter van 3500kg en het maximum totaal was ? ja je raad het goed 3500kg zal vast te maken hebben gehad met de gemakzucht bij import of ombouw van de rdw medewerker

Gr Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door Marco Polo »

Nou lijkt me dat een gevalletje B rijbewijs door de importerende partij :mrgreen:
Feitelijk geeft het laatste kenplaatje op de wagen aan wat de maximale technische massa is.
En verder hoeft een RDW medewerker niet te kijken.
Bewijslast ligt bij de partij die een wagen ter keuring aanbied.

Carthago - waarvan Willem volgens mij ook een exemplaar heeft - is volgens mij wel zorgvuldig met het bij de wagen leveren van het CoC.
Maar goed, als je verder wilt dan waarvoor Carthago typegoedkeuring heeft aangevraagd dan zal er meer moeten gebeuren dan de bekende documentatie aflezen :wink:

Bij een light chassis kan ik me nog een beetje voorstellen dat een fabrikant geen moeite doet voor de laatste 350kg.
Als 3,5 ton toch de norm is zal de vraag daarna laag zijn.

Bij de grotere wagens zou je zeggen dat dan ook gelijk voor het constructietechnisch maximale gewicht gegaan zou worden bij de typegoedkeuring.
Maar blijkbaar wordt er dan toch ergens in de constructie op bespaard.
Valentijndag 1945

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door Valentijndag 1945 »

Sorry mijn camper heeft een voor as van 2100 kg en een achteras van 2400 kg het type plaatje van allo geeft aan 4000kg
Mijn kenteken geeft aan technisch en toegestaan 4500 kg
Groetjes
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door Dafluc »

Waarom sorry? Het is niet zo dat je de aslasten bij elkaar kunt optellen en dat je dan altijd de max hebt. Maar dat kan wel het geval zijn. Hangt van meerdere zaken af. Het chassis, het aantal bladveren en de remmen om maar iets te noemen. De optelsom kan dus kloppen, maar doet dat niet altijd. Zoals aangehaald zijn er bedrijven die hiermee helpen. En ook de RDW kan uitsluitsel geven. Op het forum staan ook verhalen van leden die dit gedaan hebben en hoe dat uitpakte.
Afbeelding
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door willemzon »

Ik heb net de vraag online gesteld bij de rdw. Zodra ik wat hoor koppel ik het terug.

Vr groet willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door tonic »

Ik zal u het antwoord alvast geven.😁

Geachte Willem,
Uw voertuig is door de camperfabrikanten voorzien van een typegoedkeuring met een maximaal gewicht van 4250kg. Bij deze typegoedkeuring wordt een COC verklaring afgegeven welke reeds in uw bezit is.
Als u de technische maximum massa van uw voertuig wil verhogen dan dient u een nieuwe/andere typegoedkeuring te overleggen. Deze nieuwe/andere typegoedkeuring kunt u proberen aan te vragen bij de fabrikant/importeur. Die kan u een andere COC sturen als die voor uw voertuig van toepassing is.
Met deze nieuwe COC kunt u een keuringsafspraak maken bij een RDW keuringsstation.
De technische maximum massa is geen optelsom der aslasten.

Met vriendelijke groet......😁

Dus u m poet bij de importeur/fabrikant zijn. Zij moeten het verklaren. De kans daarop is nihil er staat niet zomaar 4250kg
De hier vernoemde ombouw bedrijven kunnen je ook alleen maar helpen als op je COC verschillende varianten staan. Zij passen het voertuig dan aan naar een andere variant.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Aslasten gecombineerd met toegestaan gewicht



Bericht door willemzon »

:-B :-B
Wij gaan het meemaken.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Plaats reactie