Omnistep werkt ineens niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Peter Bach
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 20:11

Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Peter Bach »

Hallo mede camper techneuten,

Ik heb sinds kort een probleem met de omnistep (dubbel trede). Zonder duidelijke reden wil het trapje niet mee uitklappen. Het eerste waar ik aan dacht was: Zekering?

Lang verhaal kort: Geen zekering te vinden, maar dat kan het ook niet zijn, want bij het indrukken van de schakelaar staat er keurig +12 of -12V (omgekeerde polariteit) op de motor.
Echter, wanneer er spanning op de motor komt hoor of zie ik helemaal niets gebeuren. De motorspoel heb ik doorgemeten en komt op een Ohm of 5 uit hetgeen me niet echt vreemd lijkt.
Welk model omnistep ik exact heb weet ik niet. Nergens is nog iets te vinden van een modelnummer. Onze camper is uit 98 en het trapje is, vermoed ik, een paar jaar later ingebouwd.
Sowieso was de vorige eigenaar of zelf een knutselaar of had de eigenaar een knutselvriend(in). Hoe dan ook veel elektriciteit in de camper is (was) een behoorlijke chaos. Zo ook bij de bedrading van de omnistep. (Rood is massa, zwart is +12V; kroonsteentjes, verschillende kleuren draad aan elkaar gezet, slechte krimpverbindingen, etc etc.)
Maar goed even terug naar mijn probleem. De motor krijg dus wel de juiste spanning op de juiste (oranje en paars) draden, maar doet helemaal niets. Ik overweeg om de motor te demonteren, maar voor zover ik nu kan zien, moet dan het gehele trapje onder de camper gehaald worden. Echter, in ingeklapte toestand kom ik met moeite bij 2 van de 4 bouten. Weet iemand of en zo ja hoe je het trapje handmatig uit zou kunnen klappen?

Verder zijn suggesties rond dit probleem uiteraard van hart welkom.

Zoals gezegd, de juiste spanningen lijken wel op de motor te komen. Maar de aansluitingen naar de motor zijn ook erg vreemd:
Onder de camper, bij de motor zitten 4 draden, paars, oranje, grijs en bruin (volgens ‘het boekje’ dus) echter alleen paars en oranje zijn aangesloten. De bruine massa en grijze draad zijn los. Nu zijn er 2 extra (rode) draden getrokken naar de eindschakelaar. Dit zou de ongebruikte grijze draad verklaren. Geen (bruine) massa draad ….. tja alles is van metaal en zit dus aan massa.
Om het verhaal nog smeuïger te maken, komt uit de motor kabelboom in de camper (bij de schakelaar en relais voor het automatisch inklappen) ook nog een witte draad naar buiten. Deze lijkt aan massa te liggen.
De schakelaar, relais en condensator zijn overigens goed. Deze heb ik getest/doorgemeten.

Eventuele foto’s en schema’s kan ik delen.

Wie o wie kan mij helpen met goede ideeen?

Peter
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Pienmajer »

Handmatig uitklappen : bij mijn dubbele trap zit een borgpen/veer die je er uit moet trekken. Anders: misschien handleiding van het trapje ergens online ?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Peter LMC »

Welkom Peter.
Plaats de foto's hier op dit forum dan komen we er echt wel achter
welk model en type het is.
Peter Bach
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 20:11

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Peter Bach »

Dank voor jullie snelle reactie.

Ik heb net de camper weggebracht ivm APK en helaas moet hij 'een nachtje' blijven ivm wat reparaties. Foto's van het trapje zelf moet ik nog maken, maar zal ik zeker met jullie delen zodra de camper terug is.
Een handleiding heb ik tot dusver nog niet echt gevonden. Hij lijkt erg op de double 500 alleen zit de motor niet aan de zijkant maar min of meer in het midden. De afdekkap is (was :wink:) wit.

Groet Peter
Peter Bach
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 20:11

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Peter Bach »

Zo, ben ik weer. APK duurde 'even' iets langer dan verwacht :(

Ik heb inmiddels wat foto's kunnen maken. Het gaat om een LB omnistep. De motor is een Unus Macri-PM32-40-S. Een motor voor een raamopener voor een Maserati of Ferrari. Tja, de prijs is er ook naar 320 euro. :DD

Ik heb mij suf gezocht naar iets dat op een borgpen lijkt zodat ik het trapje handmatig kan uitklappen en zo bij de montage bouten kan komen. Tevergeefs. Weet iemand hier meer over?

NB: Ik heb even geen idee hoe ik foto's kan uploaden.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6349
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door rongreven »

Even van de foto een screenshot maken en de screenshot plaatsen.
Bij de bestanden toevoegen, screenshot selecteren en plaatsen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Bob Diesel »

Werkt het schakelaartje onder aan de trap nog wel :idea:
Gewoon zo,n stiftje wat in en uit gaat
Dit wil door vervuiling nog wel eens vast gaan zitten
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Peter Bach
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 20:11

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Peter Bach »

Dank voor de reakties. Voor zover ik heb kunnen meten werkt de schakelaar nog wel.

Bij het indrukken van de bedieningsschakelaar komt er netjes + 12V of - 12 V op de draden naar de motor te staan. Daarom vrees ik dat de motor defect is. Ik heb inmiddels gelezen dat er mogelijk een thermisch beveiliging op de motor zit. Ik heb deze echter niet gezien.

Uploaden van foto's is mij helaas nog niet duidelijk. Ik zie wel een pictogram voor invoegen van foto's, maar dit verwijst naar en web pagina :-?
Peter Bach
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 20:11

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Peter Bach »

Nog even een update.

Ik heb gisteren de accu direct op de motor (dus op de draden onder de camper) aangesloten. Helaas geen enkele reaktie. Geen geluid, beweging of opwarmen van de motor. Ook heb ik de weerstand direkt op de motor gemeten: 1.6 kOhm. Hetgeen veel te veel is.

Kortom, mijn conclusie is dat de motor echt defect is. :bang:

Blijft nu de vraag over: Hoe kom ik bij de montagebouten van het trapje? In ingeklapte toestand kan ik met moeite bij 2 bouten komen. De andere 2 kan ik wel zien, maar bijkomen....... Daar komt bij dat er borgmoeren zijn gebruikt die inmiddels zwaar verroest zijn (WD40?? :think: )

Weet iemand hoe ik het trapje handmatig uit kan klappen? Een borgpen o.i.d. heb ik niet gevonden.

Dan nog een 2e vraag. Stel ik krijg het trapje onbeschadigd onder de camper vandaan, wat is dan wijsheid? Een nieuwe motor (320 euro) of een geheel nieuw trapje (500 euro) kopen? Mijn camper is van 1998, dus eigenlijk wil ik er niet teveel geld meer aan uitgeven.
De motor is een Macri-PM32-40-S motor voor de raambediening van een Maserati of Ferrari. Zou een (veel) goedkopere motor van een ander automerk wellicht ook kunnen passen?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Bob Diesel »

Koop een gewoon opstapje :idea: kost weinig ,
Zie je ook bij campers vaak genoeg

https://www.google.com/search?q=opstapj ... e&ie=UTF-8
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Zijspan »

Gewoon naar de sloop voor een andere ruitenwisser motor, kijk eerst eens bij de Italiaanse auto’s .
Ooit een complete mechaniek van een Ferarri voor de wisser helpen vervangen, was gewoon spul van magnetite marreli.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Campergeluk »

peter, waar de strip om het vierkante staafje zit is normaal gesproken een splitveer door de vierkante as gestoken ( hier niet want ik heb er zelf aan gewerkt) om te voorkomen dat de metaal strip eruit zou kunnen vallen.
als je die eruit haalt en het metaalplaatje van de as schuift óf eventueel aan de rechterkant de moer met bout loshaalt, vouwt het trapje gewoon uit elkaar: let op hou het trapje tegen als je de bouten lost want je kunt je flink zeer doen als het trapje ongecontroleerd omlaag valt!

gr chrit
Trapje.jpg
Trapje.jpg (308.35 KiB) 367 keer bekeken
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Peter Bach
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 20:11

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Peter Bach »

Hallo Chrit,

Bbedankt voor de tip. Ik ga vanmiddag weer onder mijn camper liggen :-? om te kijken of dit gaat lukken.


Beste 'zijspan',

Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels een autosloperij benaderd. Overigens heb je het over een ruitenwisser motor. Ik ben dit ook al tegengekomen tijdens mijn speurtochten op internet. Maar is (in dit geval) een ruitenwisser motor vergelijkbaar met een raam motor? Immers, een ruitenwisser motor is ontworpen voor continu gebruik. Bij een raam motor verwacht ik dat niet.
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Omnistep werkt ineens niet meer



Bericht door Zijspan »

Een raam motor is minder in vermogen dacht ik?
Ziet de motor er uit als die van een ruitenwisser motor?
Ooit bij eens een omnistep er af gehad en die leek erg veel op de ruitenwisser motor!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie