Iets vreemds in het zonnepaneel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door kampo »

Ja maar zo gaat dat niet...
80 watt en welk bouwjaar, welke versie enz...
Kabels volgen en mc4 stekkers zoeken.
Je kan geen juiste informatie verwachten.
Belang van juiste imputgegevens.
Sorry.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

Ik schreef ook al dat ik op dit vlak echt niet over de juiste kennis, vaardigheden en instrumenten beschik, vandaar ook mijn aanname. Ik twijfel zeker niet aan de bedoeling van de fabrikant. Ondanks hun drukte heb ik toch al een antwoord op mijn mailvraag.

Ik ben me nu aan het beraden hoe ik hier verder mee zal gaan: ik wil op termijn toch én 2 grotere panelen (In ieder geval zou 2x 125Wp van dezelfde fabrikant passen op de huidige plek en dan hoeven er maar 4 van de 8 hoek montage spoilers verplaatst te worden) én een ander type huishoud accu.

Om dan nu heel veel tijd en moeite te gaan steken om een paneel met een fabricage fout vervangen te krijgen, vind ik ook weer zo wat: dan moet ik nu op zoek naar iemand die me kan helpen met het doormeten van de panelen, de meetwaarden doorgeven aan de fabrikant, wachten op hun conclusie, een ander paneel opgestuurd krijgen, wat ik daarna toch moet laten monteren...om het vervolgens een jaar later voor een paar tientjes te moeten verpatsen, omdat het over is? Nee zo steek ik niet in elkaar.

Ik denk dat ik nu eerst de zomerreis even afwacht en kijk wat er gebeurd...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door PaulBng »

Geert Jan,

Je zou die procedure natuurlijk kunnen doorlopen om daarna twee goede panelen te kunnen doorverkopen..

Zit er een Victron Smart Solar regelaar in je camper? Zo ja, kun je de input voltage aflezen, waaruit je kunt bepalen of ze in serie of parallel staan.
Alternatief is met een multimeter de spanning meten op de connectors waar de bekabeling van de panelen op zit.

Dit alles als de zon schijnt.


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door kampo »

gjvonk schreef:
do 23 jun 2022, 14:49
...
Ik ben me nu aan het beraden hoe ik hier verder mee zal gaan: ik wil op termijn toch én 2 grotere panelen (In ieder geval zou 2x 125Wp van dezelfde fabrikant passen op de huidige plek en dan hoeven er maar 4 van de 8 hoek montage spoilers verplaatst te worden) én een ander type huishoud accu.

Om dan nu heel veel tijd en moeite te gaan steken om een paneel met een fabricage fout vervangen te krijgen, vind ik ook weer zo wat: dan moet ik nu op zoek naar iemand die me kan helpen met het doormeten van de panelen, de meetwaarden doorgeven aan de fabrikant, wachten op hun conclusie, een ander paneel opgestuurd krijgen, wat ik daarna toch moet laten monteren...om het vervolgens een jaar later voor een paar tientjes te moeten verpatsen, omdat het over is? Nee zo steek ik niet in elkaar.

Ik denk dat ik nu eerst de zomerreis even afwacht en kijk wat er gebeurd...
Dat begrijp ik zeer zeker. Dringend is het al helemaal niet.
Ga eerst maar eens op verlof en geniet ervan.
Maar op termijn zou ik het ombouwen zoals het hoort. Alles eraf en meteen het grootst mogelijke systeem erop. Tussen oplossingen zullen er enkel voor zorgen dat je na verloop van tijd nog een keer opnieuw zal beginnen.
Alle dat is mijn voorspelling...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

Ben ik ook met je eens.

@Paul: nee, de hele elektrische basis installatie bestaat uit de Schaudt 119 ebl, als solar regelaar zit er een Schaudt LR1218 en een Laadbooster 121525 van Schaudt.

Van de solarregelaar kan ik dus niets aflezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

Dubbele update: na de zomerreis bij ons vaste onderhoudsbedrijf langs geweest. Conclusies: dubbele huishoud accu's (2× 105 Ah AGM) niet kruislings aangesloten. Meteen gecorrigeerd. Zonnepaneel 2 (met de fabrieksfout) wekt niets op. Paneel losgekoppeld.

Vandaag bij de dealer waar we kochten. Garantie officieel al over de datum (6 maanden). Panelen opnieuw gemeten. Paneel 2 1 volt lager dan paneel 1, verder wel opbrengst. Dealer gaat nog te rade bij Wattstunde. Als het zonnepaneel nog vervangen moet worden, gebeurt dat alsnog.

Schaudt LR1218 niet helemaal jofel. Vervangen door Vechline LM intelligent PV controller. Verder bekabeling verlegd: rechtstreeks van PV controller naar huishoud accu's. Dus buiten de EBL langs.

En nog keurig als garantieAfbeelding.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Netjes opgelost tot nu toe.

Persoonlijk vind ik het alleen een klein beetje jammer dat ze anno 2022 nog altijd PWM regelaars durven te verkopen. Als ze straks de panelen in serie zetten en een fatsoenlijke MPPT aanbieden ben je een stuk toekomstvaster als je bv wilt upgaden naar lithium.

Zo'n 20-30 euro PWM ding zou ik persoonlijk anno 2022 niet meer durven aanbieden. Gewoon een Victron.. Die kosten ook nieteens gek veel en dan heb je gewoon goed spul. Eventueel een modelletje zwaarder als je tzt panelen wilt upgraden, dat scheelt je weer een desinvestering.

(ik krijg dan altijd een eng onderbuikgevoel als ik zulke PWM dingen zie van hele beperkte kennis en het doorschuiven van een groothandelhuismerkje)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 23 sep 2022, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

wil je iets knaps voor een normale prijs, zoek dan niet maar neem victron, klaar
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

De dealer pakt zijn verantwoordelijkheid goed: de LR1218 was ook een PWM regelaar toch? En hij heeft ook extra werk uitgevoerd door kabels erbij te leggen rechtstreeks naar de huishoud accu's. Dan vind ik niet dat ik moet gaan stechelen over "liever een Victron mppt"... De panelen zijn al parallel aangesloten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door kampo »

Allemaal juist maar volgens mijn voorspelling gaat alles er binnenkort toch terug uit voor beter en vooral voor groter....
Ik ben niet geschoold als toekomstvoorspeller :lol:
Je kan het ook: evalueer gedragspatronen van camperbezitters.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door myway »

Of ff zelf 100 euro uitgegeven
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

Ik ga eerst even verder uitproberen met de huidige configuratie; ook dat is "consuminderen" en kijken of de energie balans klopt. Ik heb nu 2x 80 Wp parallel aangesloten zonnepanelen, 1x 10 Amp pwm solar regelaar rechtstreeks aangesloten op 2x 105 Ah AGM kruislings parallel aangesloten huishoud accu's.

Moeten we niet meer leren tevreden te zijn met wat goed genoeg is?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8863
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door kampo »

Tuurlijk consuminderen of trechteren :lol: modewoord.
@GJ je energiebalans is niet in orde. 2x80Wp is echt onvoldoende voor zo een camper. Mag gerust 300 a 400Wp zijn. Dat hadden we toch al vastgesteld. Dus wedden dat ik op termijn toch gelijk krijg.
Waar ik het mee eens ben dat is dat er hier geen haast is. Behalve met het monteren van een BMV.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Iets vreemds in het zonnepaneel



Bericht door gjvonk »

als het zover is, meld ik mij weer

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie