Renault Master III/Rimor: hoe loopt de kabel tussen start- en huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Camperrer
Berichten: 152
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Renault Master III/Rimor: hoe loopt de kabel tussen start- en huishoudaccu?



Bericht door Camperrer »

Vraag : heeft iemand ervaringen over hoe de laadkabel tussen startaccu en huishoudaccu loopt.? Omwille van laadproblemen van de huishoudaccu tijdens het rijden deze vraag. Betreffend voertuig is Rimor op Renault master III basis.
De oorzaak van het probleem heb ik gevonden. De kabel in die van het Renault voertuig aangesloten is , is maar 6 carré. de gemeten spanningsval bij 30 ampère was +/- 2V. Dit heeft als gevolg dat batterij niet altijd goed oplaad. De absorptie Koelkast trekt ook 15 A, hierbij ook al 1volt spanningsval over de kabels, bij het laden gaat stroom soms rond 50ampere, dus nog meer spanningverlies. Ik heb gevonden dat de huishoud installatie via een stekker verbonden achter de kunststof kappen in de stijl achter de rechter cabinedeur. Hier gaat de stekker over van 10 carré naar 6 carré zowel voor + als - kabel. . De kabel verdwijnt in de kabelboom van het voertuig. En komt niet afzonderlijk aan bij de startaccu. Ik dacht dikkere kabels te trekken maar tijd ontbreekt me met vakantie in vooruitzicht. Een groot demontage wer van het interieur is nodig. Als ik zou weten hoe en naar waar de kabel loopt zou dit het werk vergemakkelijken.
Voorlopig heb ik het probleem opgelost met een victron Orion smart module van 12v18A laadstroom en een stroommeting (DC stroomdetectie) van de laadstroom naar huishoudaccu.
Indien de huishoudaccu aan het opladen is en de stroom boven 5 ampère is, word met een relais contact, de D+ van de koelkast onderbroken ( zodat deze op gas overschakelt) eens batterij stroom onder 5 ampère schakelt koelkast terug in. Hierdoor beperk ik enigzins de stroom.
Camperrer
Berichten: 152
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: Renault Master III/Rimor: hoe loopt de kabel tussen start- en huishoudaccu?



Bericht door Camperrer »

Aanpassing is uitgetest, en goed bevonden. Stroomschakelwaarde is ingesteld op 6.5A. met een tijdsvertraging van 2 minuten. 5 A was een kritische waarde. Stroom daalt tamelijk lineair tot 5 A, maar bij 5A stagneerd het een beetje, de stroom fluctueert in dit gebied tussen 0A en 5.5A. niet ideaal om in dit gebied een setpunt te kiezen, vandaar 6.5A.
Tijdens het rijden laad de huishoudaccu netjes op, stroom beperkt door de victron Orion. Als nadien laadstroom onder setpunt daalt schakelt de koelkast over naar 12V boordspanning.
Plaats reactie