Oyster Wifi point in de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Oyster Wifi point in de camper



Bericht door Dorsthorst »

http://www.bmsat.nl/pages/camper/oyster%20connect.html

Hallo, ik zit al langere tijd te kijken om een eigen Mifi punt in de camper te maken.
Bovenstaande link verwijst naar het systeem van Oyster. ( ik heb daar ook een schotel systeem van, perfect)

Heeft iemand verstand van de specificatie's? Met andere woorden: is dit een goed systeem? Ik heb er zelf geen verstand van, er is hier op de site veel informatie te vinden, maar ik wil eigenlijk graag 1x goed investeren incl buiten antenne en er dan een flink aantal jaren plezier van hebben.....
Dus als iemand het weet ?
Groet, Louis
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door DJSmiley »

Het zou niet mijn eerste voorkeur zijn

- Een hoop commercieel mooi gepraat, maar weinig technische details (antenne gain, LTE categorie), juist dat soort dingen zijn bepalend voor het resultaat. Persoonlijk ben ik daar nogal alergisch voor: Hoe meer marketing en minder technische specificaties (desnoods op een aparte pagina) hoe meer ik twijfel over de technieken. Vaak is dat een aanduiding voor relatief beperkte techniek / verouderd / budget wat ze camoufleren met goede marketing)
- Simkaart in de buitenunit. Dus je kan niet even makkelijk lokaal een sim met een grotere bundel kopen en die simkaart erin stoppen
- Duur

Als ik de specificaties bekijk, krijg ik het gevoel dat het slechts een LTE CAT6 dingetje is. Ja, er zit een externe antenne bij enzo, maar ik zorg liever voor een goede basis: Een moderne 4G ontvanger.
LTE Categorie is de generatie 4G. Nieuwere generaties gebruiken meerdere frequenties en technieken om hogere snelheden en stabielere verbindingen te maken dan de oudere. Dat is dus heel erg bepalend voor het eindresultaat. Elke LTE Categorie bied hogere snelheden aan. Dat zijn allemaal theoretische getallen, en in de praktijk is dat niet boeiend. Wat wel boeiend is is de bijbehorende verbetering in ontvangsgevoeligheid en het aantal kanalen. Immers, heel brak bereik, een klein beetje snelheid op 1 kanaal = slecht internet. Kun je echter 8x een klein beetje combineren, dan heb je toch nog wel iets wat behoorlijk werkt... En dat verschil is zeker merkbaar. Daarom zou ik anno 2022 zeker geen <LTE CAT12 modem meer kopen.

Dit is een beetje alsof je een oude iPhone 4 koopt, met een slechte accu. Daar kun je natuurlijk een mooie dikke powerbank bij nemen. Dan heb je een 'telefoon met een hele goede accuduur'.
Maar ja, het is logischer als je een recente, snellere telefoon koopt als basis.....

Die buitenantenne is wel vrij fors (Maar dat is een goede antenne zoiezo).

Ik, en vele anderen met mij op het forum, hebben een Huawei B818 router. Die kan ook gewoon op de huishoudaccu en is een LTE CAT19 modem. Dat ding is dus retesnel als er voldoende bereik is. Bedenk wel dat in het buitenland de infra niet altijd zo goed is als hier in NL, dus je bent wel afhankelijk van de capaciteit van de zendmast. Maar de interne antenne's van dat ding, in combinatie met de nieuwere CAT19 technieken, zorgen dat je in veel gevallen, ook op plekken met wat minder bereik, nog prima internet kunt hebben.
Een externe antenne is een nog mooiere optie, tenslotte dempt de camper (=vaak staal) ook nog een hoop, al zal dat bij een polyester ding minder zijn). Maar de meesten hier hebben die externe antenne eigenlijk nooit nodig gehad in de praktijk. Dekking is tegenwoordig behoorlijk goed in Europa.
En je kan makkelijk simkaartje wisselen, als je zelf een klein abbonement hebt kun je eventueel in het land naar keuze een prepaid bundel nemen met een grotere databundel. Dat is veel goedkoper dan je eigen abbonement upgraden.
En makkelijker, want dan blijf je telefonisch bereikbaar. Met die Oyster moet je of een extra abbonement nemen, of een multi-sim. Maar dan is het OF/OF, dus of je telefoon aan, of dat Oyster ding: Er kan maar 1 sim actief zijn. Dat heb je met de huawei uiteraard ook, maar daar is een los prepaid simmetje in het land goedkoper en praktischer.

Ding is goedkoop (100-125 euro gebruikt, 275 euro nieuw ofzo). Icm een externe antenne mimo-3-12 en kabels ben je, compleet nieuw, met 500 euro ook klaar. Dan heb je een oplossing die technisch superieur en sneller is dan dat Oyster ding van 900 euro.
Je mist alleen een mooie marketingbrochure met camperplaatjes.

Voor nog beter resultaat zou je de modem nog kunnen laten modificeren, dan kan er een externe 4x4 mimo antenne op. (Standaard 'maar' 2x2 mimo ipv de 4x4 als je de interne antennes gebruikt) maar in de praktijk is dat verschil minimaal.

Zoals gezegd: Genoeg forumleden die hier dat goedkope Huawei ding hebben, zonder externe antenne ('dat kan altijd nog') en in de praktijk ervaren dat die externe antenne eigenlijk nieteens nodig is op de meeste plekken.
Als je externe antenne's nodig blijkt te hebben: Er is genoeg bagger op de markt. Blijf bij de bekende goede merken: Poynting of Panorama zijn mijn persoonlijke voorkeuren.

Zo'n antenne helpt, maar geen bereik is geen bereik. Alleen een zwak bereik wordt nog iets meer bruikbaar, maar je doet er geen wonderen mee (Ook niet met die Oyster).
Als je zoveel geld uit wilt geven zou ik eerder Starlink overwegen. Dan heb je overal bereik, ongeacht de 4G dekking. Kost wel wat meer als je m gebruikt (die maanden een abbo nodig) maar het is, zeker in het buitenland of afgelegen, beter dan 4G)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door Dorsthorst »

Bedankt DJ voor de duidelijke uitleg, dat gaan we dus niet aanschaffen! Dus dan ook zo’n Huaweij aanschaffen, is ook nog een stuk goedkoper, de antenne laten we eerst maar achterwege.
Zo zie je maar, de folder zag er inderdaad gelikt uit, en de tv installatie plus Oyster de deze jongens hadden ingebouwd is van perfekte kwaliteit en werkt ook goed, dan denk je als leek dat dit ook van dezelfde kwaliteit is 🤷‍♂️ Nogmaals bedankt
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door appellover »

Is het hetzelfde als maxview maar dan dubbele prijs ?
Was vorig jaar zomer 4 maanden onderweg van huis (Alicante) naar Nederland en weer terug ,eerste jaar met onbeperkt data in EU .Wel schotel er nog bij .Mijn Iphone 7 als hotspot ,mi stick en iptv ,had weinig vertrouwen in .Maar het ging perfect ,elke avond prima tv streamen,haalde soms de 10 mbps nog niet maar toch prima beeld .Had niet verwacht dat bereik zo goed was ,en dat met telefoon .Maar 1 keer helemaal geen bereik verder prima.Eigenlijk veel beter dan schotel want dan had ik regelmatig geen tv door bomen of te veel wind of regen.Mijn leidinggevende vindt het dus onzin om router of antenne aan te schaffen,wat kan er nou beter als het goed werkt.Enige nadeel is dat ik elke keer opnieuw verbinding met de stick moet maken ,toppunt van luiheid.Verder ben ik heel blij dat ik van de schotel en Canal Digitaal af ben.Wat een gedoe eigenlijk ,denk ook dat we over paar jaar zeggen :weet je nog dat geklooi met die schotel.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door Dorsthorst »

Hoi DJ, zou je van de Huawei de precieze naam en aanduiding willen geven, want B818 -263 of zoiets met externe antenne, je ziet door alle aanduidingen door de bomen het bos niet meer…… en wel of niet op de HH accu, zonder adapter ;;-) :shock:
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door DJSmiley »

De B818 wordt standaard met een adapter geleverd, voor op 230V.

Die adapter levert gewoon 12V en de electronics in de B818 is niet heel precies (technisch: Er zit een geschakelde switcher in die ook op 13-14V prima werkt). Je kan de adapter dus vervangen door de huishoudaccu.

Kabeltje afknippen en vast bedraden met een zekering, een los kabeltje halen (t is een standaard stekkertje, dus bv eentje van een oude adapter kan vaak ook prima) of 'm via een USB poortje voeden (mits die voldoende prik kan leveren)
Vanaf een USB-C poortje: https://nl.aliexpress.com/item/1005001664711220.html

Wat andere topics hier:
viewtopic.php?t=8480090

En wat algemenere draadjes waar ook heel veel over de Huawei's langskomt:
viewtopic.php?t=8478972
viewtopic.php?t=8476530

De Huawei 4G routers zijn oa door T-mobile verkocht voor hun buitengebieden. Er zijn nu steeds meer mensen die overstappen naar een andere provider, of glasvezel en deze routers dus te koop aanbieden. De meeste zijn de B618 (iets ouder model) maar er komen ook regelmatig B818 modellen langs.
Niet altijd goed geadverteerd, dus het is op Marktplaats even zoeken en plaatjes kijken. Maar in de praktijk kun je m dan wel voor 100-125 euro vinden.
Soms staat t typenr er niet bij, maar wel weer op de foto's. En je leert ze adhv foto's herkennen.
De B618 heeft het T-mobile logo, de B818 het huawei naampje erop :)

Op Bol of andere platformen zie je ook handelaren dat ding verkopen, alleen dan zit je op 250-300 euro:
https://www.bol.com/nl/nl/p/huawei-b818 ... 000156407/

Marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... 263-router
https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... b-b818-263
https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... router-pro
https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... mlock-vrij


Antenneaansluiting zit er standaard op, maar daar zou ik me pas druk om maken als ie niet voldoende blijkt te zijn (antenne, kabel en verloopkabeltjes nodig - dan zit je ook snel op 200-250 euro voor iets fatsoenlijks)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door Dorsthorst »

Nogmaals bedankt, zo lukt het wel!👍👍
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door appellover »

Heb de router ook aangesloten op usb-c met zo’n booster van Ali.Staat al maanden aan 24/7 .
Als je een xiaomi stick aanschaft zorg dan dat het de nieuwe 4K is want die heeft 2GB intern en buffert veel minder en wordt niet warm,maar bij Ali heel veel keus ook 4GB en 32GB met Android 10 .Afstandbediening bleutooth dus kun je de stick achter de tv plakken.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door Dorsthorst »

toch nog een vraag:

Ik heb inmiddels een Huawei besteld, zou het voor de ontvangst van signaal veel uit maken of ik het ding in een bovenkastje monteer of
in de garage ?
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door jheeck »

Ik heb mijn router expres niet vast ingebouwd, en van een extra lange voedingskabel voorzien. Meestal woont 'ie in een bovenkastje maar als het bereik daar niet genoeg is kan ik 'm ook bij de voorruit of in het dakluik leggen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door appellover »

Bij mij vaste plek ,maar kan router overal plaatsen desnoods buiten ,voeding dan met usb powerbank.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 879
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Oyster Wifi point in de camper



Bericht door FrankdB »

Dorsthorst schreef:
ma 20 jun 2022, 9:24
Ik heb inmiddels een Huawei besteld, zou het voor de ontvangst van signaal veel uit maken of ik het ding in een bovenkastje monteer of
in de garage ?
Via het gebruikersinterface van de Huawei B818 kun je de sterkte van het ontvangen signaal zien. Als jouw Huawei dat ook kan, kun je de router op beide posities tijdelijk installeren om te zien of het (veel) verschil maakt.

Om externe factoren zo veel mogelijk te elimineren, kun je dit op een aantal verschillende locaties doen.

Persoonlijk vind ik het handig om de status LEDs van de router te kunnen zien om eventuele netwerkproblemen te (h)erkennen.

Frank
Plaats reactie