Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door discovisi »

Goedemorgen,

Momenteel ben ik bezig om een bakwagen (met Euro 5 motor) te converteren naar camper. Als basis accu-systeem heb ik een Ecoflow Delta Pro aangeschaft (3600Wh). Het Ecoflow accupakket heeft 1 AC ingang voor max 3000W input.

Naast zonnepanelen zou ik dit accupakket ook zowel via landstroom (standaard CEE camper-invoer) en via de motor/ relais willen opladen, dit laatste liefst rond de 1000W. Deze twee inputs zullen niet tegelijkertijd actief zijn (als ik aangesloten ben aan de laadpaal, staat de motor niet aan en vice versa). Beide stroombronnen moeten via de enkele AC ingang van het accupakket lopen.

Ik was aan het kijken naar de Victron MultiPlus 12/1200/50 als oplossing en vroeg me af of het volgende klopt.
- De CEE connector invoerstroom kan via stroomkabels naar de AC input van de MultiPlus worden geleid.
- De stroom die de motor genereert kan naar de DC input van de MultiPlus, welke het apparaat kan omvormen naar AC.
- De AC output van de MultiPlus geeft de elektriciteit aan de AC input poort in het accupakket
- Als de CEE invoer is ingeplugd, werkt de MultiPlus als 'passthrough' voor deze stroom. Maar als de motor loopt (ook idle / niet rijdend) kan de DC stroom worden omgevormd naar AC en kan het accupakket met 1000W laden.

Klopt dit als correct gebruik van de Victron MultiPlus?
Of moet er eerst nog een DC/DC kastje tussen om de stroom voor de autobatterij af te splitsen voordat het naar de DC input van de MultiPlus gaat?

Alvast bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door discovisi op za 18 jun 2022, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door DJSmiley »

Dat is wel een heel dure / overdreven optie.

Normaliter installeer je een multiplus in combinatie met een eigen accu en laders. Op die manier bouw je een goede electrasetup.

een Ecoflow oid koop je over het algemeen als je ook mobiel stroom nodig hebt en m makkelijk wilt kunnen meenemen. In een camperbouw is dat een minder logische keuze, omdat die dingen relatief duur zijn en als er iets stuk is, je meteen niets hebt. Voor de kosten van zo'n ding kun je ook een hele nette vaste setup maken met A-merk spullen.

Los daarvan: Kun je de laadstroom van dat ding regelen op 1000W? Volgens mij is dat ding gewoon 2900W of niets, en niet instelbaar.

Ten 2e: Heb je een beest van een dynamo? Ik zou liever voor 24V gaan. 1000W is ruim 80A. Incl conversieverliezen enz zit je eerder richting de 90+A. Dat betekend dus dat je een aparte dynamo gaat installeren? Dan kun je beter een 24V nemen. Maar zo'n dynamo, regelaar en multiplus kost je ook zo 3000 euro.
Je kan niet zomaar 1000W extra uit een standaard dynamo trekken. Dat gaat niet lang goed, als ie al krachtig genoeg is.

Tenzij je een hele specifieke reden hebt voor die Ecoflow (en nee, niet het 'ziet er handig uit' want dat is wat hun marketing regelt) zou ik gewoon voor een goede accusetup gaan met een multiplus, dcdc en mppt en alles vast inbouwen. Zeker op de lange termijn veel betrouwbaarder en makkelijker te debuggen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door JTG »

Om je vraag te beantwoorden: Ja, ik heb ervaring met een Victron Multiplus.

Nee je veronderstellingen kloppen mijns inziens niet, de DC 'input' op een Multiplus is ontworpen voor een batterij niet een dynamo. Wil je veilig houden met LifePO4 dan zit je snel tegen de limieten aan qua voltage ten opzichte van de 'laad' instellingen van de Multiplus. Bovendien heeft deze kleine Multiplus geen relais INgangen om een en ander op alternatieve wijze te beveiligen.

De Ecoflow Delta pro 3600 heeft een aansluiting voor een 12/24V spanningsbron zoals in een auto (8A) waarom zou je die niet willen gebruiken?
Meer stroom kan de interne accu of de BMS misschien niet aan (kan er geen gedetailleerde specificaties van vinden).
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door discovisi »

Dank voor de reactie DJSmiley.

De Ecoflow is al in bezit, wel een beetje met het idee dat het makkelijk is. En voor wat je krijgt (3600Wh, 3600W pure sine omvormer, verschillende laadmogelijkheden, mogelijkheid om extra batterij aan te sluiten, compact, etc) leek het me wel een goed systeem met een eerlijke prijs. En ja, je kan hierop inderdaad de AC ingang stroomtoevoer custom instellen/beperken tussen 100W-2900W. Wel is dit accusysteem meer gebouwd voor stationair gebruik: als huis-backup of een off-grid cabin/ tiny house voorzien van stroom - al is mobiel gebruik in een camper als use case ook op de website te vinden met videos op YouTube van verschillende mensen.

Een custom DIY electra-setup met losse accu's, omvormer, etc heeft zeker z'n voordelen. Vooral als er plotseling iets niet werkt en het is meer te customizen, etc. Ik kan in potentie nog afwijken van het gebruik van de Ecoflow, en voor losse Lithium accu's gaan, maar dit heeft niet mijn voorkeur omdat ik de Ecoflow niet meer kan retourneren.

Ik weet niet zo wat voor dynamo er in mijn bakwagen zit, maar zit er niet perse op te wachten om het te vervangen. Wat zijn meer gangbare wattages voor een standaard accu dan? De Victron Orion DC/DC laders gaan tot 400W, dus is dat gangbaarder zonder een zwaardere dynamo te hoeven installeren?

@JTG
Ik had al zo'n vermoeden dat mijn aannames / gelimiteerde kennis niet klopten, vandaar mijn post. Dank voor de opheldering!
Dus het idee achter de MultiPlus is dat de typische 12V huishoud accu daarop wordt aangesloten en een omvormer biedt voor 220V, en tegelijkertijd walstroom als input kan hebben om beide bronnen vervolgens via de output naar het 220V circuit kan leiden..?

De 8A sigarettenstekker levert met 12V dus slechts max 100W, wat niet echt opschiet met de accu-capaciteit van 3600Wh.. Vandaar dat ik aan het nadenken ben over alternatieven om sneller te kunnen laden via de dynamo, maar dan via de AC poort.
Laatst gewijzigd door discovisi op za 18 jun 2022, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door kampo »

Kort antwoord
Je vragen zijn te lang
Splits ze op.
Normaal gebruik je een multiplus 1600 voor een klein systeem en een 3000 voor een camper om in te leven. (1300 of 2400 watt continu bij 25grC)

Booster neem je max 1/3 van de dynamo capaciteit.

Laden op EV palen ben je gek geworden :-B , waar ga je die onderweg tegenkomen in de busch misschien ?

Die veredelde accupack van Clayton of Ecoflow zou ik enkel gebruiken bij mobielere toepassingen. Bij mij niet in een camper. BV wel in een pick-up met daktent.
Groeten Kampo
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door discovisi »

Dank voor de reacties.

Mijn lange posts zijn ook een beetje voor mezelf om mn gedachten te ordenen. Maar ik begrijp je feedback dat een muur aan text wat afschrikt en onduidelijk kan zijn. Zal er aan denken om kortere vragen te stellen.

Voor nu heb ik besloten om af te zien van DC/DC laden icm de Ecoflow, het wordt te complex en te duur. Een DIY systeem biedt wat dat betreft meer opties.

Als alternatief denk ik nu aan een draagbaar+vouwbaar 400W zonnepaneel die ik extra in de serie-schakeling kan zetten mocht de 900W op het dak niet voldoen in een situatie zonder walstroom en slechter weer.

De EV type 2 poort is bijvoorbeeld een optie bij boodschappen doen bij een grote supermarkt, daar staan tegenwoordig veelal laadpalen - ook steeds meer in Zuid Europa. Het is meer een gimmick en ik ga het waarschijnlijk nooit gebruiken, want standaard dubbelparkeren in de lengte met het voertuig maakt het zeer lastig/ onpraktisch.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door Arie55 »

mij komt het over alsof de TS, twee systemen in wil zetten. Het waarom is mij duister. Ik zou kijken naar het idee om de Ecoflow als centrale unit in te zetten. Temeer omdat de TS die al heeft. En omdat dit systeem alle in- en uitgangen heeft die nodig zijn

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
discovisi
Berichten: 56
Lid geworden op: di 22 mar 2022, 3:07

Re: Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door discovisi »

Hoi Arie,

Dank voor je reactie, klopt dat het eigenlijk twee systemen wordt. Het enige wat ik mis bij de Ecoflow is het kunnen (snel)laden via de dynamo van het voertuig. Zoals boven beschreven wordt dat dus lastig en complex en moet ik eigenlijk een los systeem hebben daarvoor, naast een sterkere dynamo.

Momenteel laat ik deze wens dan ook los en probeer ik het zo in te richten dat ik de Ecoflow kan inwisselen voor een DIY accupakket in de toekomst.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Iemand ervaring met een Victron MultiPlus?



Bericht door rvpost »

Hoe vaak denk je dat je de Huishoudaccus moet laden via de dynamo?

Laden via dynamo is bij ons alleen in hartje winter na week vrijstaan met bewolkt weer nog nodig. Heb daarom, manueel aan te schakelen, alleen een 60A output 24v/12v omvormer (overblijfsel van lood accus periode) om stroom vanaf de dynamo (MB Atego) de 2 DIY LiFePo4 pack (2x 280Ah) te laden. LiFePo4 BMSen "bewaken", bij die incidentele gebeurtenis, de cellen. Rest van de tijd geven de zonnepanelen voldoen stoom, met victron mppt, om onze stroom behoefte te dekken.
Victron multi plus gebruik ik niet meer om LiFePo4 pack te laden (vanuit paal stroom), al kan dat wel. De Multi plus gebruik ik alleen als er een behoefte aan 230V is.
Plaats reactie