Power stations en zonnepanelen aanbod

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
liesdehe
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 jun 2022, 15:07

Power stations en zonnepanelen aanbod



Bericht door liesdehe »

Hoi allemaal!


Zijn hier mensen die gebruik maken van een powerstation ipv huishoudaccu's?
Als er 1 iets is waar ik helemaal niets vanaf ken is het wel elektriciteit...
Mijn best gedaan afgelopen tijd om veel te lezen en wat bij te leren maar het blijft toch allemaal een beetje chinees. Vooral ook omdat er zoveel verschillende termen gebruikt worden.

Qua power station is mijn keuze (denk ik :D) reeds gemaakt: het zal een Bluetti worden, de EB70 (716Wh) of de EB120 (1200Wh).
Ik zou graag aansluiten op de 220-240V contacten:
-een koelkastje die 80kWh/jaar verbruikt,
-een stekkerverwarming 600W (die maar weinig gebruikt zal worden, is trouwens voor een Mercedes Sprinter L2H2 qua oppervlak mss handig om weten),
-een luchtverkoeler van 6W die denk ik wel geregeld zal draaien want er is geen dakluik of venster,
-een gasmelder die 24/24 in de stekker zit van 1W,
-en eens in 2-3 dagen een smartphone opladen.
Verlichting gaat apart via USB-oplaadbare lampen die overdag ook op zonnecellen bijladen als we stationair blijven en die buiten kunnen laten laden (of indien op tour vooraan kunnen leggen zodat daar toch wat daglicht opvalt).
Geen pomp, daarvoor gebruik ik de zwaartekracht. En kookvuur werkt op butaan en propaan (afhankelijk van de bestemming).

Nu zou ik graag weten

-hoe lang ik zou kunnen putten uit de 716Wh versie of de 1200Wh versie zonder bij te laden met een zonnepaneel. Als ik het zelf allemaal reken toch een paar dagen als die verwarming niet of maar zeer kort gebruikt wordt, indien wel, niet zo lang :D Maar ik hoor hier en daar verschillende verhalen van mensen die 'wat van elektriciteit afweten maar geen kenners zijn'.
-welke zonnepanelen ik kan aansluiten. Die bijhorende panelen van al die power stations zijn draagbaar en niet geschikt om op het dak te leggen. Dus ik moet wat anders zoeken. Liefst flexibele paneeltjes in mono. Flexibel omdat die minder wegen en mijn daklast mag niet te zwaar zijn, komt al wat gedoe op te liggen.
Voorzie ik meer Watt aan zonnepanelen dan de input van het zonnepaneel of is dat nutteloos?
Wat met die Volt en Ampere? Dat moet ook overeenkomen?
Als er meer dan 1 op het dak moet, serie schakelen of parallel? Ik had eens wat gelezen over A verdubbelen in het ene geval en V verdubbelen in het ander geval.

Solar Input voor bv. de EB70 staat er:
input power 200W
open circuit Voltage 12-28V
current 8A
estimated time 4-5h

Als er meer dan een EB70 nodig is, is het slimmer om twee stations van 716Wh te kopen dan (met elk hun eigen paneeltje, en afwisselen) of dan beter een 1200Wh?


Ik heb me rot gezocht maar mijn beperkte kennis over het onderwerp zorgt ervoor dat ik geregeld denk dat ik het licht gevonden heb om dan weer te ontdekken dat ik over een of ander detail niet goed heb nagedacht. Twee dagen later twijfel ik dan weer of dat idee van eergisteren mss toch niet zo slecht was. Of uit onzekerheid wegens gebrek aan kennis, ik de boel niet durf bestellen ookal ben ik er van overtuigd dat het klopt. Al een hoop mails gestuurd naar online verdelers van die Bluetti maar elk zegt weer net wat anders en wil natuurlijk ook gewoon verkopen. Ik heb dus een kleine beetje hoge nood aan een ervaringsdeskunde :D want ik ben een klein beetje frustratie aan het opbouwen door hier te blijven haperen.




Alvast heel erg bedant voor eventuele input, eeuwige dankbaarheid in return !
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Power stations en zonnepanelen aanbod



Bericht door kampo »

Die powerstations zal je heel weinig tegenkomen in campers. Ze zijn gewoon minder geschikt en de prijs is relatief hoog voor wat je krijgt.

Hetzelfde over de soepele solar plakpanelen.
Die zijn tot 4 keer duurder en gaan in de praktijk te snel stuk.

Hier kan je wat lezen over gebruikelijke oplossingen en verhoudingen

viewtopic.php?p=2161411&hilit=Balans#p2161411

PS
716Wh komt ongeveer overeen met een 55Ah LFP accu en 1200Wh is ongeveer 95Ah
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Power stations en zonnepanelen aanbod



Bericht door DJSmiley »

Zoals Kampo al zegt: Ze zijn relatief duur.

Ga je ze ook buiten de camper gebruiken, dan kan het ideaal zijn. In een camper voegt het weinig toe. Je hebt daar liever meerdere aansluitingen kwa stopcontacten, verliching, usb enz.

Ook is een los systeem beter te debuggen: Bij een defect kun je storingszoeken. Zo'n all in one is leuk, maar als ie stuk is heb je ook meteen helemaal niets meer.
Levensduur is ook variabel. Een aantal merken gebruiken cellen met een veel kortere levensduur (800 cycli bv voor een Li-ion set) tov LiFePO4.
Daarnaast zou ik persoonlijk geen li-ion in mijn camper willen ivm de veiligheid, maar alleen LiFePO4.

Flexibele panelen: Idem. Duurder, lagere opbrengst en kortere levensduur.

Blueetti, Jackery en dat soort merken zijn kwa marketing sterk, ze doen alsof het een geniale oplossing is en maken goed gebruik van social media / sponsoring enz.

Kwalitatief is het niet perse slecht, maar voor hetzelfde geld kun je veel betere opties realiseren.

Die stekkerverwarming van 600W zou ik niet doen, zeker niet op een kleine set. Die is in 45min compleet leeggetrokken. Wil je electrisch verwarmen dan alleen aan de paal.
Alternatieven is een dieselkachel, of gas (Al dan niet icm een boilersysteem zoals een Truma)

Een losse 100-120Ah LFP accu (dus meer dan die 1200Wh), 1000W omvormer, 360Wp zonnepaneel (vs 240 aan flexibele) en laders kost aan materiaal zo'n 1400 euro even geschat.

Dan heb je 10-30% meer capaciteit, 1,5x zoveel zonnepanelen (in de praktijk meer want zo'n flexibele heeft een lagere opbrengst) en kun je alles beter monteren/wegwerken dan zo'n groot blok.
Tel daar nog eens 250 ofzo bij voor een DC-DC en je kan ook vlot je accu laden tijdens het rijden als er bv geen of te weinig zon is.

Natuurlijk komt er nog het nodige materiaal bij om aan te sluiten, maar onderaan de streep ben je niet veel meer kwijt voor een, naar mijn mening, veel betere installatie.

Moeilijk? Nee, niets is moeilijk. Je moet je er alleen in (Willen) verdiepen. Maar dat kun je ook prima uitbesteden. Er zijn ook wel bedrijven die je willen helpen een schema te maken en kabeldiameters bepalen.
Dan hoef je zelf alleen maar alles aan te leggen. En dat kun je ook uitbesteden, als je zelf de kabels allemaal voorbereid kun je iemand wel het laten aansluiten. Kost wat meer, maar dan hoef je zelf daar niet mee druk te zijn.

Alles zelf willen doen is prima, maar niet altijd de beste optie. Je weet van jezelf wel het beste wat je wel zelf aandurft, wat je met wat hulp kunt doen, en wat je moet uitbesteden. Zolang je maar bewuste keuze's maakt met de risico's.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Power stations en zonnepanelen aanbod



Bericht door Metor »

Toch wat kanttekeningen.
Bluetti claimt voor de EB120 een "ultra safe lithium battery" te gebruiken met een levensduur van 2500+ cycli. Het gewicht is 12,6 kg. Dat moet toch wel een LifePo4 zijn?
Ook de prijs hiervan is zo gek nog niet (950 euro) dus niet duurder of zelfs goedkoper dan een vergelijkbare LFP van ca. 100Ah met een 1000W omvormer en een 500 Watt MPPT regelaar aan boord. Met 2 stuks 230Vac contacten en 4 stuks usb poorten en nog een 12Vdc sigaretten poort.
Kan me wel voorstellen dat men hiervoor gaat, kun je ook nog buiten de camper gebruiken.
Tijdens de reis heel goed vastzetten, eigenlijk even goed dan dat je een vaste hh accu zou monteren.

Edit: na verdere bestudering van Bluetti FAQ:
What kind of battery cell used in the EB120 power station?
We built-in LG Li-ion battery cell,4S3P.

Dus toch geen Lifepo4, maar 12 stuks (25Ah .... 30Ah) LG li-ion cel in 4S3P configuratie (vier in serie van 3 parallel). Deze cel is mij onbekend. Bij een ander product voor "home battery backup" zegt Bluetti wel lifepo4 cellen te gebruiken en daarvan wordt de levensduur van 6000+ cycli gesteld.
liesdehe
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 jun 2022, 15:07

Re: Power stations en zonnepanelen aanbod



Bericht door liesdehe »

Het leek me net wel handig niet al die draden te moeten leggen, zeker gezien ik geen kennis heb van het vakgebied :D Uitbesteden zou het 'm sowieso worden en dat is dan ook weer een meerkost. De redenering van storingen opzoeken snap ik wel, en ik geef DJSmiley daar zeker geen ongelijk, maar dat is dan ook het enige minpunt voor zover.Bedankt voor het schema Kampo! Dat is wel nuttig.

Ik zit met apparaten die op 220-240V werken die ik reeds in mijn bezit heb. Alleen die gasmelder zou ik nog aankopen. Keuze voor een power station kwam in feite in eerste instantie daaruit voort aangezien het een beetje zonde zou zijn die apparaten niet te gebruiken dan. Als ik een koelkast aanschaf op 12V of gas lig ik bijna aan de prijs van een powerstation. Zonnepanelen moet ik sowieso aankopen en of die nu op een powerstation zijn aangesloten of op een hhaccu, lichtgewichten moeten het sowieso zijn. Daklast mag de 150kg niet overschrijden en ik zit al aan goed 100kg bagage die erop komt (surfplanken, klein buizensysteem voor warm water en tarra van het imperiaal die er al opzit). Het kan misschien net wel nog met vaste panelen maar zou toch liever niet die grens van de 150kg opzoeken/uitdagen...
Daarbovenop haal je zo'n powerstation makkelijk uit de camper en kan dat idd wel handig zijn op verplaatsing, of om volgeladen mee te nemen met een gewone auto als we me een tentje gaan kamperen.

Over een dieselkachel valt dan weer na te denken. Hoewel ik dat dan weer een stevige investering vind voor de weinige keren dat we dat ook zouden gebruiken. Voor deze inbouw altijd gereisd zonder ook maar iets van elektriciteit. Enkel een gasvuurtje op gas, dat ging in feite helemaal prima. Geen luxe gemist, je past je aan naar je mogelijkheden. Misschien laat ik die stekkerverwarmer dan maar gewoon thuis zonder meer :)

Metor: ik heb rondgebeld naar al die (inderdaad straf in hun marketing) bedrijfjes die de gekende merken verkopen. Bluetti zou allemaal met LiFePO4 gaan. Vandaar ook de keuze voor dat merk.

Voor mij persoonlijk komt het totaalplaatje veel goedkoper uit met een powerstation.
Zoniet moet ik de installatie uitbesteden, een nieuwe koelkast kopen,... en dan kies ik denk ik al snel weer voor simpelweg geen elektriciteit :D
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Power stations en zonnepanelen aanbod



Bericht door Atoz »

Als je tot gisteren dit allemaal niet nodig had,
Waarom heb je dat morgen dan nodig?

Vergeet (zo veel mogelijk) alle 230 Volt apparatuur, veel te grote stromen, veel te dikke kabels.
Wat jij beter zou overwegen is een AGM/Loodzuur accu met een mppt regelaar met 1 of 2 huis-zonnepanelen op het dak.
(En koppeling met je autoaccu is zelfs niet nodig bij zonnig weer)

Als je van jezelf weet dat je niet de nodige kennis hebt, maak het jezelf dan niet moeilijk.

Tussen droom en werkelijkheid ....
Is er natuurlijk de vraag of je iemand kent die dit deugdelijk kan/wil aansluiten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
liesdehe
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 jun 2022, 15:07

Re: Power stations en zonnepanelen aanbod



Bericht door liesdehe »

@ Atoz: omdat we toch een dagje ouder worden en een koelkastje wel leuk zou zijn :D, hoewel het geen vereiste is.. en aangezien ik een zuinige mini koelkast heb staan, dacht ik zo'n powerstationnetje aan te kopen. Maar ik ga niet en een ganse installatie EN een nieuwe (pokkedure) koelkast kopen. Voor dat geld kan ik een half jaar op reis :D
Plaats reactie