Koelkast via huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door anneh »

Het probleem bij mij is voornamelijk dat ik de accu verhuisd heb naar de garage omdat er geen goede locatie aanwezig was voor een omvormer.
Ik heb gekozen voor 25mm kabel omdat ik gebruik ging maken van mijn 12/12 18 Amp orion.
Dikkere kabels kreeg ik ook niet door een goot over het opberg luik in de dubbele bodem.
Het probleem voor mij nu is dat die eigenlijk niks bijlaad.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

als de orion van 18 amp de lader is en ook de kk bij houd en het is een adsorberkk die op 12 volt +-12 ampere vraagt dan blijft er 18 - 12 =6 ampere over voor andere dingen waaronder het laden van de hh accu.
die 25mm2 kabel is prachtig voor de accu op geschat 4 meter afstand zie:http://www.polz.info/leitungsrechner/, daar zal het niet aan liggen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door anneh »

Beste Kroppie
De kabel is helaas 8 tot 9 meter lang.
Maar dit had ik via de zelfde site bekeken dat dan 18amp via 25mm kabel nog groen is.
De booster die er in zat was minimaal 45amp en dat is gewoon te zwaar door 25MM kabel op zo afstand.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door kampo »

Metor schreef:
za 18 jun 2022, 9:50
Zou het kunnen dat door de aanwezigheid van een slimme dynamo, dat de startaccu-spanning te veel varieert om de koelkast goed op te laten werken?
Bij voertuigen met "domme" dynamo is de spanning redelijk constant zo'n 14V.
Bij een "slimme" dynamo varieert de spanning tussen 12 en 15V.
In theorie kan dit maar Ik denk ook dat een kk stroomverbruiker van 15A die intelligente dynamo wel zal wakker houden. Je zou het over een langere periode moeten monitoren om het te bevestigen.

Niet slecht de Charm oplossing.
Zeker goedkoop om te realiseren.
Maar misschien toch eerder iets voor vak mensen.
Je leest hoe moeilijk het al is om iets te. bekabelen....en over size relais.

Daarom zou ik zelf de eenvoud van een zwaardere bv 30 of 50A Booster blijven aanbevelen.
Dat werkt gewoon altijd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

maar als de lader max 18 amp is en de kk vraagt al minstens 12, en dan nog de andere gebruikers die er ongetwijfeld zijn dan laad de accu weinig bij, laad ie wel goed [redelijke amps] bij met de kk losgekoppeld?
en indien zwaardere booster en daardoor dikkere kabel nodig, dan andere weg voor de kabel maken met b.v. pvc afvoerpijp onder de camper door
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 18 jun 2022, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door anneh »

Beste Kroppie.
Ja koelkast uit gaat die gewoon naar 16/17 amp
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door Metor »

Die Thetford koelkast vraagt ruim 17A op 12V.
Dus er blijft nagenoeg niets over om te laden.
Sterkere booster of koelkast rechtstreeks op startaccu.
Wel even vragen aan Thetford of dit laatste mag bij voertuigen met een slimme dynamo.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

nou dan is het dus duidelijk dat er een zwaardere lader moet komen, wil je gelijk met de kk de hh accu goed opladen.

en zeker weten dat jouw camper een "" slimme"" dynamo heeft?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door anneh »

beste Metor
Sterkere booster zie ik niet als optie.
Straks een keer de koelkast uit en dan zit ik met een te dunne kabel.
Ik zal het maar moeten accepteren dat die gewoon niet bijlaad onder het rijden als Boonstra niet een goede oplossing heeft.
Maar er komen nog zonnepanelen op deze zullen overdag natuurlijk wel wat mee kunnen helpen.
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door anneh »

Beste Kroppie.
Ja euro6
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

anneh schreef:
za 18 jun 2022, 16:37

Sterkere booster zie ik niet als optie.
Straks een keer de koelkast uit en dan zit ik met een te dunne kabel.
een dikkere teveel problemen ?, tja, het is vaak het een of het ander, je wilt dit en het kost dat, maar een kabel ergens langs een plek geven zou ik geen probleem vinden om een zwaardere booster te kunnen plaatsen en daardoor je accu,s goed te kunnen laden, 1x extra moeite, 1x extrawerk en 1x extra geld , en jaren lang plezier van iets wat goed voldoet
succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door anneh »

Beste Kroppie er simpelweg geen ruimte voor dikkere kabel door de goot heen.
Ik zou voor een tussen weg kunnen gaan van bijvoorbeeld een 30 Amp versie.
Deze is nog groen via de site.
Zit er alleen mee dat het eerste stuk kabel van ebl naar oude locatie accu nog 16mm is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door Kroppie »

maar waarom geen andere weg voor die kabel?, ja ik ben erg simpel hoor, wil ik iets dan komt het er ook, en zoals IK het wil
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelkast via huishoudaccu?



Bericht door DJSmiley »

De orion tr 30A kan max 16mm2 aan op zn ingangen en dat is ook zat. De orion zo dicht mogelijk bij de huishoudaccu. Eventueel spanningsverlies op de ingangskabel is geen probleem, daarom is het ook een booster. Zolang de kabel maar voldoende is, en dat is met 16mm2 zeker het geval, ook al zou die kabel 10m zijn.

De kabel naar de EBL hoeft ook niet dik te zijn, 10mm2 is al voldoende. Is de afstand wat langer dan is 16mm2 wel handig, dat is ook daar het maximale wat past.

Maar in dit geval zou ik de koelkast buiten de EBL omzetten met een relais, dat is veruit het makkelijkst. Hoe het nu zit aangesloten? Geen idee. Blijkbaar heel vreemd, want in de normale situatie zou de koelkast zoiezo zn spanning buiten de normale ingang om halen via een aparte zekering (Zie schema van de EBL).
De koelkast zit nu dus niet aangesloten zoals het normale schema/EBL ooit bedacht is, anders zou de booster onafhankelijk van de EBL fungeren. (En had je dus 18A laadstroom, en haalde de koelkast het separaat uit de startaccu)

Mijn eerste idee zou dan niet zijn om met zwaardere boosters en andere kabels aan de haal te gaan, maar de koelkast correct aan te sluiten. (tenzij daar dus met een bewuste keuze van afgeweken is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie