Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
ariyo
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 13:19

Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door ariyo »

Wij zijn Arianne en Yoast en na een aantal jaar met een kleine VW t5, en Ford transit custom gereisd te hebben zijn we klaar voor wat groters en permanenters. Wegens de bekende redenen kijken we naar Jumpers, Ducato's en Boxers en wel in formaat L3H2 of L4H2 om uiteindelijk zelf om te bouwen. Veel zin in.

De vraag is, even uitgaande van een L3H2, welk aantal pk's voldoende is en of motorinhoud ook nog een factor van belang is. Is bijvoorbeeld een 2.0 130 pk combinatie voldoende voor met een volgeladen bus de berg op en af en toe stoffige heuvels in Zuid-Europa. Of moeten we het dan richting de 150 pK of hoger gaan zoeken. En, hoe moeten we de motorinhoud zien in relatie tot pk's. Een 2.0 met 150 pk, versus een 2,2 of 2.3 met 150 pk bijvoorbeeld. Grotere motorinhoud is meer verbruik, dat is bekend, maar betaalt het zich terug in... ja wat?
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Motorinhoud, pk's van Ducato, Boxer en Jumper



Bericht door doov »

Koop als het budget het toelaat de bus met het hoogste vermogen en koppel.

Negeer de opmerkingen (die krijg je geheid) dat je met 80 pk ook overal komt.
Je rijdt dan berg op vooraan in de file.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Motorinhoud, pk's van Ducato, Boxer en Jumper



Bericht door gjvonk »

Voor wat het waard is: wij hebben inmiddels onze 3e buscamper. De 1e was een Fiat Ducato 2007 L3H2 2,3 multijet 120 pk. De 2e een Citroën Jumper Heavy 2012 L4H2 2,2 Hdi 150 pk, onze huidige is ook weer een Citroën Jumper Heavy L4H2 2,2 Blue Hdi met 165 pk. Met alle 3 zijn hoge kruissnelheden (130 km/u op autobanen) goed mogelijk. Ook klimwerk op bergroutes gaat met alle 3 heel goed. Brandstofverbruik verschilt niet heel veel. Ervaren rijgeluid in de cabine wel: de laatste is zonder meer de stilste.

En: eens met wat Doov zegt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 199
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Motorinhoud, pk's van Ducato, Boxer en Jumper



Bericht door Burp »

Grotere motorinhoud is inderdaad meestal meer verbruik maar rijdt wel veel soepeler en je hebt wat over als je het nodig hebt. Maar geen appels en peren vergelijken. Een moderne motor met wat kleinere inhoud kan beter zijn dan een oude slurper met veel inhoud. Het grootste verbruik is hoe je je rechtervoet bedient. En het aantal pk's is niet zaligmakend, je wil een zo hoog mogelijk koppel hebben met een camper, het liefst bij niet al teveel toeren.

Altijd lastig om het verschil goed uit te leggen maar zie het zo: het aantal pk's zegt iets over hoe hard je de muur raakt. Het koppel zegt iets over hoe ver je de muur meeneemt. 8-)
Groet, Martin

Hymer B614SL
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Motorinhoud, pk's van Ducato, Boxer en Jumper



Bericht door HoK »

Grotere motorinhoud is een motor die vaak minder op z'n turbo vertrouwt om PK's en koppel te maken. Daarom zijn ze zoals hier ook aangegeven soepeler lopende motoren en daardoor iets vergevingsgezinder.

Onderstaande is meer gevoel als ervaring maar een motor die op z'n turbo vertrouwt om vermogen te maken zijn vaak blokken die het vaak niet lang volhouden, puur omdat de motor fysiek kleiner is (dus minder staal) dus minder capaciteit heeft om de warmte van de verbranding goed te verdelen wat extra slijtage geeft.
ariyo
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 13:19

Re: Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door ariyo »

Dank allen. Is er iets te zeggen over een gewenst minimaal koppel bij, zeg, een 130 pk 2.0 of 2,2 motor van een Boxer of Jumper?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door gjvonk »

Onze Jumper uit 2012 2,2 Hdi 150 pk had een koppel van 320Nm, de huidige Jumper 2,2 blue Hdi 165 pk uit 2020 heeft een koppel van 370Nm. Beide ervaren wij als ruim voldoende.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Veertiger
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mei 2022, 12:49
Locatie: De Meierij

Re: Motorinhoud, pk's van Ducato, Boxer en Jumper



Bericht door Veertiger »

HoK schreef:
do 16 jun 2022, 20:04
Onderstaande is meer gevoel als ervaring maar een motor die op z'n turbo vertrouwt om vermogen te maken zijn vaak blokken die het vaak niet lang volhouden, puur omdat de motor fysiek kleiner is (dus minder staal) dus minder capaciteit heeft om de warmte van de verbranding goed te verdelen wat extra slijtage geeft.
Het zal inderdaad vooral gevoel zijn. Zelfs de 2.0 van Citroen met 160pk staat nog met 3 of 4 ton te koop.
Onderhoud is veel bepalender voor de levensduur.
Pössl Summit 640 2017 163pk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door Kroppie »

en de manier van gebruiken telt ook hard mee.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door gjvonk »

Zeker waar. Ook niet bewezen en een 'gevoel': het nieuwe rijden zorgt met name bij campers juist voor extra vervuiling in de motor met alle ellende van dien. De campers zitten over het algemeen tegen hun maximale gewicht en de motoren moeten dus hard werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door DucatoDolf »

Ook is er verschil van motorinhoud en PK/Nm tussen de verschillende bouwjaren. Bekijk dus ff op Wikipedia bijvoorbeeld welke motoren geleverd zijn bij welke bouwjaren.

Zorg ervoor dat er niet de kleinste motor in zit die geleverd is. Dat is leuk voor bestelbussen die matrassen bezorgen in de stad.

Verder is het wellicht persoonlijk. Maar, je bouwt een toch al grote zware bestelbus om en gaat 'm afladen met betimmering en bagage tot de 3500kg. Dat betekent dat je eigenlijk constant met een tot de maximaal belaste wagen rijdt. Als je de keuze hebt zou ik voor de grootste motor gaan. Maar eerlijk is eerlijk, de meeste wagens hebben een motor uit het midden segment.

Mijn kleintje (L1H1) van het eerste uur heeft de oldschool Iveco 2,3. Die kon je krijgen met verschillende hoeveelheden pk's. Ik heb er met 120 echt niet te kort, maar had graag de 3L motor gehad. Wij rijden dan ook echt bergpassen waar ik wel eens terug moet naar de 1e versnelling. Ook op snelwegen in de bergen mag ik wel eens terug naar de 4e. Allemaal wel prima te doen overigens.
ariyo
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 jun 2022, 13:19

Re: Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door ariyo »

Dank jullie allen voor je inzichten.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door gjvonk »

Wat ik al schreef: onze 1e buscamper was een Ducato L3H2 van 3.300 kg met de 2,3 multijet van 120 pk. Onze huidige is de Jumper L4H2 heavy van 3.500 kg met de 2,2 Blue Hdi van 165 pk. Als "referentie helling" heb ik de Franse A75 tussen Lodeve en Millau. Beide bussen rijden met hetzelfde gemak in de 4e versnelling naar boven; de Ducato deed dat met iets meer toeren. Maakt echt niet zo heel veel verschil. Op hellingen zoals Ducatodolf beschrijft, moet ik met de 165 pk denk ik ook terug naar 1...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Motorinhoud: pk's van Ducato, Boxer en Jumper?



Bericht door pele »

Ariyo

Ik zou in je zoektocht naar een Ducato (Jumper, Boxer) evenzeer kijken naar de Euroscore, neem geen Euro 4, liever ineens Euro 6. Die laatste zijn uiteraard duurder, want recenter (vanaf +/- 2017). Een 2,3 met 130 pk is genoeg, ik kwam er overal mee; Alpen, Pyreneeën, Montenegro, ... .
Maar meer PK's en vooral meer koppel, betekent minder schakelen.
Laatst gewijzigd door pele op za 18 jun 2022, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie