Ex taxibus naar camper: hoe zit het met BPM?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Crafter2022
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 15 jun 2022, 19:49

Ex taxibus naar camper: hoe zit het met BPM?



Bericht door Crafter2022 »

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier dus zal me in het kort voorstellen, mijn naam is mark en woonachtig uit het zuiden.
Ik ga de stap maken om een ex taxi bus te kopen en om te bouwen naar een buscamper.
Het is een 9 persoons volkswagen crafter van augustus 2012.
Stahoogte en verlengd en de taxi inrichting met rolstoel lift zit er nog in.
Op zich ideaal om deze om te bouwen nadeel hij heeft geen schuifdeur en de passagiers stoel zit er niet in omdat dit een verlaagde instap is voor de 8 passagiers.
De 8 stoelen staan in een rail systeem en zijn weg klapbaar, waarom ik dit vermeld is dat ik met de vraag zit als dit voordelen heeft voor de keuring om deze bus bv 4 of 6 personen te laten omkeuren, uiteraard zitten er gordels in en is de voorziening origineel.
Ik had wat gevonden namelijk zijdelings een zitbank monteren mocht mits voor juni 2012 en dit ook uiterraard met gordels en goed bevestigd.
Ik zie door het bos de bomen niet meer met 2 dingen, dit betreft aantal zitplaatsen hoe intresant is dit voor mij om hem met meerdere stoelen te laten omkeuren en hoe zit het met de bpm.
Met de bpm wordt vermeld taxi ouder dan 5jr is bpm vrij maar niet bij omkeuren tot buscamper, de ander vermeld een taxi heeft de bpm al afgedragen dus vrij.
Weer een ander zegt het bedrijf kan de bpm destijds hebben terug gevraagd dus moet na de hand van dagwaarde weer worden betaald.
Ook las ik van bedrijf naar particulier dus eerste prive ternaamstelling en dan 2de particulieren ternaamstelling dan is de bus bpm vrij.
Even voor de duidelijkheid de bus is nu door een particulier gekocht van een taxi bedrijf en gelijk geschorst ook de blauwe platen zitten nog op de bus. Ik zou dan de 2de particuliere bezitter worden dan deze gaat ombouwen tot buscamper met kwart tarief.
Wie weet hier het fijne van en kan mij informeren, als je gaat zoeken wordt je van alles verteld zoals ik het hier een beetje omschrijf.

Verder ga ik hem inrichten met victron omvormer solar en automatisch satelliet en toch redelijk wat elektronica omdat dit wel mijn passie is.
Ik ben van plan om hier een logboek te maken met foto's tot het eind resultaat.
Waar ik me wat zorgen over maak is de bpm zodat ik niet voor verrassingen kom te staan dus advies en raad is zeer welkom.
Mvg. Mark
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ex taxi bus naar camper hoe zit het met bpm



Bericht door Bas vd laar »

De bpm zal al betaald zijn, mits hij als personenwagen op kenteken staat.

Bij jonge taxibussen kan dit wel eens anders zijn, deze is al 10 jaar oud.
Stel dat dit in het uitzonderlijke geval niet gebeurd is dan praat je over een paar honderd euro BPM voor een bus van die leeftijd.

Verder ben ik geen fan van taxibussen met veel kms, het is het niet waard om veel geld in een bus te investeren met tonnen op de klok.
Je ziet wel eens ex taxibussen omgebouwd tot camper te koop staan, met veel kms.
Die wil niemand.

Jouw bus heeft misschien weinig gelopen als rolstoel vervoer bus?
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Ex taxibus naar camper: hoe zit het met bpm?



Bericht door Camperbassie »

Een zijdelingse bank mag geen gordels hebben.
Laat 4 van je stoelen staan bij omkeuren dan heb je inclusief de bestuurders stoel 5 zitplaatsen als je dan nog wel aan alle andere regels voldoet.
Geen zijdeur lijkt mij onhandig maar er zijn genoeg voorbeelden met een achterdeur om in te stappen. Kwestie van je indeling goed bedenken.

Als de bus nu door een particulier is gekocht krijgt hij de bpm afrekening als die er al is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk



Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ex taxibus naar camper: hoe zit het met bpm?



Bericht door marjasjaak »

Als je een bedrijfsauto koopt ouder dan 5 jaar, dan hoef je als particulier geen BPM te betalen.
Je betaalt wel een hoger tarief Houderschapsbelasting.

Echter als je de bus gaat ombouwen naar camper, dan mag je wel BPM gaan betalen.
Of de bus moet ouder zijn dan 17,5 jaar.
Of één van de vorige particuliere verkopers heeft al BPM betaald.

Wil je het zeker weten, gewoon even de Belastingdienst bellen.
Die belastingmensen bijten niet en kunnen je zo vertellen of er al BPM betaald is.
Zeg er wel bij dat je er een camper van gaat maken.

BelastingTelefoonAuto 0800 - 0749 (tussen 08.00 - 17.00 uur op weekdagen)


Het juiste BPM antwoord kunnen de forumleden niet aan je geven.
Sjaak
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ex taxibus naar camper: hoe zit het met bpm?



Bericht door ducati 900 »

Dit gaat over een taxibus dus voor personenvervoer en geen grijs kenteken auto.
Er zal dus l Bpm betaald zijn anders mochten er geen mensen mee vervoerd worden.
En volgens mij is dat met een taxibus net wel de bedoeling.
Maar het is wel een goed idee om de belastingdienst hier mee lastig te vallen. :-B :-B

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ex taxibus naar camper: hoe zit het met bpm?



Bericht door tranny »

Het kan zijn dat dat voor een taxibus wel de bpm is teruggevraagd, maar in dat geval moet de oude eigenaar (de verkoper dus) bij verkoop alsnog de rest bpm afdragen of de doorschuifregeling toepassen... het laatste kan de verkoper alleen doen als de nieuwe eigenaar ook een WP-vergunning heeft.
Bij aankoop als particulier moet je even duidelijk de totaalprijs (dus incl. belastingen bpm/btw) afspreken.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ex taxibus naar camper: hoe zit het met bpm?



Bericht door Dafluc »

Camperbassie schreef:
do 16 jun 2022, 8:32
Een zijdelingse bank mag geen gordels hebben.
Volgens mij mag dat wel. Of het slim is (ze doen bij een aanrijding meer kwaad dan goed) is een ander verhaal. Maar ik kan nergens vinden dat dit verboden zou zijn. Dus als je een link hebt die deze stelling onderbouwd zou dat fijn zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ex taxibus naar camper: hoe zit het met BPM?



Bericht door DucatoDolf »

Zorg eerst voor een passagiersstoel en ga dan pas keuren, dan kun je 9 zitplaatsen op kenteken krijgen. Voordeel is dat je dan ook alle plaatsen kunt blijven gebruiken, mocht je een keer een familie uitje willen maken. Wel moet in de configuratie met alle zitplaatsen óók de 'camper inrichting' aanwezig zijn. (bed, tafel, keuken).

Verder kun je de stoelen meekeuren, maar ga je daarna de boel verbouwen dan zijn nieuwe zelfgemaakte stoelen officieel niet geschikt om personen op te vervoeren.

Wat BPM betreft, vergeet alle verhalen over bedrijfswagens, dat is het niet. Het is al een personenwagen, je kenteken zal daarom ook niet meer veranderen. (woon je in een gebied met parkeervergunning, vraag die dan eerst aan op dit kenteken, voor de omkeuring naar camper om eventueel afwijzing te voorkomen). Kanttekening is een blauwe plaat. Dan gaat je kenteken wel veranderen.

Verder is al gezegd, taxi ondernemingen kunnen de BPM mogelijk niet hebben betaald. Maar dan moet de bus ook blauwe platen hebben. Hoogstwaarschijnlijk heeft de eerste eigenaar na de taxi onderneming dat dan al in orde gemaakt. Maar veel handelaren weten het ook niet en hebben geen zin om moeite te steken in het achterhalen van de juiste informatie.

Je hebt denk ik een ex OV bus te pakken met zo'n glazen draaideur?

Foto’s :D
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ex taxibus naar camper: hoe zit het met bpm?



Bericht door marjasjaak »

ducati 900 schreef:
vr 17 jun 2022, 0:04
Dit gaat over een taxibus dus voor personenvervoer en geen grijs kenteken auto.
Er zal dus l Bpm betaald zijn anders mochten er geen mensen mee vervoerd worden.
En volgens mij is dat met een taxibus net wel de bedoeling.
Maar het is wel een goed idee om de belastingdienst hier mee lastig te vallen. :-B :-B

Ben.
Ben, via deze link kan je lezen dat taxi's of openbaar vervoer BPM konden terugvragen. (regeling is vanaf 1 januari 2020 vervallen)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... f_van_bpm/

Gewoon ff bellen dan weet je het zeker.
Sjaak.
Plaats reactie