Dinette tafel ook buiten gebruiken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door jan- »

Ik wil van een Possl Rodcamp R uit 2012 de dinette tafel ook buiten kunnen gebruiken. Dan moet ik dus een buisje hebben achter het keukenblok (zie foto) om de tafel aan te hangen.
Ik zie 3 kleine probleempjes:
1) Je kan dan de hor niet meer dicht doen. (edit: als de tafel er aan hangt)
2) Zonder tafel zit de hordeur tegen de buis aan, maar is flexibel.
3) De tafelpoot hoogte is niet verstelbaar.

Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt, maar als het niet praktisch is, zit ik met een rare buis of met schroefgaten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Om niet afhankelijk van de hoogte van de grond te zijn zou een stok tussen de tafel en de onderste schuifrail nog een optie zijn?
Bijlagen
DSC02645 (Aangepast).JPG
DSC02645 (Aangepast).JPG (127.75 KiB) 1426 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jan- op wo 15 jun 2022, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door veetee »

Hoe ziet het aan de kant van de tafel uit? Een omgekeerd U p-profiel ( П ) ? Dan kun je overwegen om inplaats van een ronde buis, twee korte stukjes U-profiel ( ⊔ ) aan het kastje te schroeven.
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door isoplus »

Dat de hordeur niet dicht kan is eigenlijk een groot nadeel, wij hebben ook zoiets in ons busje maar het profiel hebben wij nooit geplaatst.
Goedkoop licht vouwtafeltje, dat past achter de rugleuning van de trein zit, kan ook nog waterpas gesteld worden en zelfs de schuifdeur kan dicht :thumbup:
Dat verhaal dat je tafel naar buiten kan is typisch zo'n verkoopargument wat in de praktijk slechts op mooie plaatjes in folders werkt :wink:
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door jan- »

Ik had het niet duidelijk omschreven. Ik bedoelde dat als de tafel er aanhang, de hordeur niet dicht kan. Zonder tafel zal het wel gaan.

Die ronde buis had ik toevallig liggen. En die schroef je met een paar afstand ringen er zo tegen aan. Dat is het probleem niet. Aan de tafel zitten 2 klemmen bedoeld voor een ronde buis zodat je de tafel naar voren en na achteren kan schuiven. Ik denk dat het deze is: https://www.4campers.nl/interieur/670-t ... 06197.html

Misschien deze tafel: https://www.action.com/nl-nl/p/klaptafel-/ moet je wel iedere keer 4 poten indraaien.
Ik heb op zolder 2 ouderwetse erg zware campingtafels.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door AadenAnke »

In mijn fabriekscamper zit aan het keukenblok standaard zo’n rail de camper is nu 4 jaar oud we hebben het nog nooit gedaan. Gebruiken buiten altijd de Action tafel toen 10€ nu 15 zag ik pas geleden :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door jan- »

Maar wat is dan het nadeel? Tafel op de verkeerde plek? Is het geen gedoe om steeds die 4 poten er onder te schroeven bij die tafel van de Action?
Ik wist niet dat de inflatie ondertussen was opgelopen naar 50% :(
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door AadenAnke »

Ja die zelfde tafel koop je bij de Hema voor 25€ :lol:
Het is meer werk om de dinette tafel er uit te halen dan om de 4 pootjes in dat Action ding te draaien. Die gebruiken we trouwens ook steeds minder de laatste paar jaar zo’n krukje met daarop een aluminium blad +/- 40x40cm

Gr Aad
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door jan- »

Rails heb ik toch maar geplaatst. Kan ik altijd kijken of ik hem in de praktijk ga gebruiken. Ik heb verder geen last van de rails.
Ik heb ook nog een klein bijzettafeltje.
Bijlagen
DSC02650 (Groot) (Aangepast).JPG
DSC02650 (Groot) (Aangepast).JPG (182 KiB) 1172 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22882
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door PaulBng »

AadenAnke schreef:In mijn fabriekscamper zit aan het keukenblok standaard zo’n rail de camper is nu 4 jaar oud we hebben het nog nooit gedaan. Gebruiken buiten altijd de Action tafel toen 10€ nu 15 zag ik pas geleden :lol:

Gr Aad
Hier dito. Maar lager zit er nog één. De tafelpoot kan half ingeklapt worden, en de tafel kan ik dan op dezelfde hoogte als het bankje hangen. Met de bedoeling als bed natuurlijk. Hoe dat dan met een halve dinette moet Afbeelding mss voor een kind?

Ik heb die onderste dus achter het keukenblok geschroefd. Ik gebruik dat wel, maar sporadisch.


Paul
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door AadenAnke »

Die 2e rail zit er bij niet onder de tafel. Daar zit een ondiep klepkastje waar je de tafel op kan leggen bij gebruik als bedje. Die rail zit dus aan het keukenblok :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door jan- »

Dat ik daar niet aan had gedacht!

Maar deze constructie was ook simpel. Tijdje terug thuis aan het opruimen geweest en dit waren onderdelen die ik zelf had liggen en nu makkelijk kon vinden. Aluminium buisje op lengte gezaagd, 4 grote en 4 kleine gaatjes geboord, 4 schroeven en 4 moertjes als afstandhouders.

Kan ik in de camper nog steeds een extra bed maken. Dan heb je wel een hulpstuk nodig tussen de dinette en de schuifdeur.

@PauBng: Kan je de hoogte van de tafelpoot instellen voor als de grond niet waterpas is?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Veertiger
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mei 2022, 12:49
Locatie: De Meierij

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door Veertiger »

Weet iemand of die hulpstukken voor een dinette bed universeel verkrijgbaar zijn ergens?
Pössl Summit 640 2017 163pk
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door jan- »

Ik heb het wel eens gezien en het is bij een nieuwe (soms) als extra te koop. Je kan het ook zelf maken. Houten kruis als poot, plank er over en extra kussen(s).
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2642
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Dinette tafel ook buiten gebruiken



Bericht door jan- »

Tafel buiten bij de schuifdeur hangen is mij na een trip van zo'n 4000 KM prima bevallen. Geen last van gehad dat de tafelpoot niet in hoogte verstelbaar was.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie