vragen over ervaringen C1-rijders
- Sandor Gora
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
- Locatie: Vlaardingen
vragen over ervaringen C1-rijders
Om misschien nog eens de allermooiste droomcamper te kunnen kopen, waar echt alles op en aan zit, ben ik voor de aardigheid begonnen met het C1-rijbewijs. Theorie & gezondheid heb ik inmiddels gehaald. Helaas 2 weken geleden gezakt voor het praktijkexamen. In september ga ik het nog een keer proberen.
Als ik met m’n huidige B-rijbewijs-camper rij en ik beeld me in dat het een C1-camper zou zijn, dan valt me op dat ik toch heel regelmatig een bord “gesloten voor vrachtauto’s” of “gesloten voor >3½ ton” zie. Daar kan ik nu gewoon doorrijden, maar dan kom ik soms toch op echt heel smalle weggetjes terecht. Dat lijkt me straks als C1-rijder niet alleen verboden, maar ook heel onhandig.
Nu zou ik het fijn vinden wat ervaringen te horen van C1-rijders.
Vragen van mijn kant zijn:
- hebben jullie last van de beperking “gesloten voor vrachtauto’s”?
- hebben jullie last van de beperking “gesloten voor >3½ ton”?
- welke navigatie gebruiken jullie om toch op je bestemming te komen?
- zijn er meer beperkingen voor C1 rijders?
- wellicht heb je andere tips of adviezen waar ik nu nog helemaal niet aan denk?
Dank alvast!
Als ik met m’n huidige B-rijbewijs-camper rij en ik beeld me in dat het een C1-camper zou zijn, dan valt me op dat ik toch heel regelmatig een bord “gesloten voor vrachtauto’s” of “gesloten voor >3½ ton” zie. Daar kan ik nu gewoon doorrijden, maar dan kom ik soms toch op echt heel smalle weggetjes terecht. Dat lijkt me straks als C1-rijder niet alleen verboden, maar ook heel onhandig.
Nu zou ik het fijn vinden wat ervaringen te horen van C1-rijders.
Vragen van mijn kant zijn:
- hebben jullie last van de beperking “gesloten voor vrachtauto’s”?
- hebben jullie last van de beperking “gesloten voor >3½ ton”?
- welke navigatie gebruiken jullie om toch op je bestemming te komen?
- zijn er meer beperkingen voor C1 rijders?
- wellicht heb je andere tips of adviezen waar ik nu nog helemaal niet aan denk?
Dank alvast!
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. In de mei vakantie in Frankrijk heel wat bordjes Max 3,5 gezien. Daarna volgde dan een mooie route. Nog ok te doen. Maar bepaalde passagiers vonden het al Niet super leuk meer.
- Bob Diesel
- Berichten: 31997
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
- DiffRental
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Zit zelf ook met deze vragen, dus ben benieuwd naar de ervaringen.
En dan ook de extra tol kosten? Kastje Oostenrijk etc etc
De verplichte dodehoek sticker Frankrijk maakt het ook nog eens heel gemakkelijk voor de handhavers om te zien wie een C camper heeft.
En dan ook de extra tol kosten? Kastje Oostenrijk etc etc
De verplichte dodehoek sticker Frankrijk maakt het ook nog eens heel gemakkelijk voor de handhavers om te zien wie een C camper heeft.
Groeten Peter
- VTECMaster
- Berichten: 625
- Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 22:58
- Locatie: Oakly Hill
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Ik vind het niet nadelen, maar wel zaken waar je rekening mee moet houden.
Elke 5 jaar een medischekeuring, die ook wat strenger t.o.v een B- rijbewijs. Dat kan je goed of slecht vinden.
Duitsland:
Inhaalverbod voor vrachtwagens, geldt ook Storsands camping campers >3500kg. Ondanks dat je max. 100km/u mag rijden op snelwegen.
Ook op de B-wegen, waar je vaak 100km/u mag rijden <3500kg, is het dan 80km/u
Maar ook in andere landen gelden beperkingen als een camper>3500kg weegt.
Vaak ook de neiging te veel mee te nemen of te monteren.
Elke 5 jaar een medischekeuring, die ook wat strenger t.o.v een B- rijbewijs. Dat kan je goed of slecht vinden.
Duitsland:
Inhaalverbod voor vrachtwagens, geldt ook Storsands camping campers >3500kg. Ondanks dat je max. 100km/u mag rijden op snelwegen.
Ook op de B-wegen, waar je vaak 100km/u mag rijden <3500kg, is het dan 80km/u
Maar ook in andere landen gelden beperkingen als een camper>3500kg weegt.
Vaak ook de neiging te veel mee te nemen of te monteren.
Grietings, Frans
Binnen :P
Binnen :P
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Hier mag je met de touringcar of camper (personenauto) gewoon doorrijden.
Geen wonder dat je gezakt bent.....
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op wo 15 jun 2022, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
- Marco Polo
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Beter dan een prent krijgen
Bijvoorbeeld in Duitsland waar dit bord wel degelijk voor alle motorvoertuigen >3500kg geld
Maar goed, dit terzijde.
Verschilt per land dus.
Medische keuring is misschien het lastigste.
We hebben een lijstje in de wagen met maximum snelheden van Europa.
Verder geen issue dat je met een grote camper wat minder snel mag rijden dan met een 3500kg wagen.
Zeker op bergwegen gooi ik de 7m niet met 100 de bocht door
Waar een vrachtwagen niet mag komen (en ook geen uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer) wil je met een hoge camper ook niet komen eigenlijk.
Idem geld voor gesloten voor 3500kg werkelijk gewicht.
“20.000” verschillende tolkastjes, indien je toch haast hebt.
Maar eigenlijk alleen voor Slovenië en Oostenrijk.
(Eventueel Noorwegen).
En daar mag je op de snelweg niet harder dan op de binnenwegen.
Scheelt alleen een hoop bochten
Bijvoorbeeld in Duitsland waar dit bord wel degelijk voor alle motorvoertuigen >3500kg geld
Maar goed, dit terzijde.
Verschilt per land dus.
Medische keuring is misschien het lastigste.
We hebben een lijstje in de wagen met maximum snelheden van Europa.
Verder geen issue dat je met een grote camper wat minder snel mag rijden dan met een 3500kg wagen.
Zeker op bergwegen gooi ik de 7m niet met 100 de bocht door
Waar een vrachtwagen niet mag komen (en ook geen uitzondering wordt gemaakt voor bestemmingsverkeer) wil je met een hoge camper ook niet komen eigenlijk.
Idem geld voor gesloten voor 3500kg werkelijk gewicht.
“20.000” verschillende tolkastjes, indien je toch haast hebt.
Maar eigenlijk alleen voor Slovenië en Oostenrijk.
(Eventueel Noorwegen).
En daar mag je op de snelweg niet harder dan op de binnenwegen.
Scheelt alleen een hoop bochten
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Van vele campers is aan de buitenkant niet te zien dat er een C rijbewijs voor nodig is. Het is en blijft natuurlijk altijd opletten op de weg. Een verkeersbord meer of minder zowat? Bij het verlengen van het rijbewijs (groot rijbewijs) vond ik de medische keuring een lachertje, in tegenstelling bij de keuring voor mijn vrouw (BE). Maar het was wel een andere keurings arts. Overigens wij zijn beiden ouder dan 70, en gelukkig geen problemen.
- Marco Polo
- Berichten: 27491
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Bedoelde ook de kosten elke 5 jaar.
Maar na je 75e maakt het eigenlijk qua kosten niet meer uit
Maar na je 75e maakt het eigenlijk qua kosten niet meer uit
-
- Berichten: 2602
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Wij hebben een camper 3850 kg, en van de Franse stickers trek ik me niets aan, nog nooit naar gevraagd zover.
Soms een verbod voor vrachtwagens, onze camper heeft de afmeting van een normale camper.
Je ziet dan aan de buitenkant niet wat voor gewichts klasse je rijdt bij ons.
Staat er een maat bij op de verkeersborden dan hou ik me daar wel aan, dus weet je afmetingen van je camper.
Onze camper zit nog onder de 7 meter lang en 3 meter hoog en 2.30 breed.
Een grote camper op een zwaar chassis van 5 ton of meer valt meer op natuurlijk, een gewone Ducato/ alco chassis kan soms wel tot 4500 kg en je ziet niet of nauwelijks het verschil.
Het zijn afwegingen die je maakt, of je rijdt altijd tussen de dikke vrachtauto’s in de omleiding mee.
En de medische keuring valt reuze mee vind ik.
Soms een verbod voor vrachtwagens, onze camper heeft de afmeting van een normale camper.
Je ziet dan aan de buitenkant niet wat voor gewichts klasse je rijdt bij ons.
Staat er een maat bij op de verkeersborden dan hou ik me daar wel aan, dus weet je afmetingen van je camper.
Onze camper zit nog onder de 7 meter lang en 3 meter hoog en 2.30 breed.
Een grote camper op een zwaar chassis van 5 ton of meer valt meer op natuurlijk, een gewone Ducato/ alco chassis kan soms wel tot 4500 kg en je ziet niet of nauwelijks het verschil.
Het zijn afwegingen die je maakt, of je rijdt altijd tussen de dikke vrachtauto’s in de omleiding mee.
En de medische keuring valt reuze mee vind ik.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Best wat forse nadelen aan C1 dus..
Of je moet al die beperkingen inderdaad negeren.
Maar dat is in geval van C1 ook de heilige koe of het paard achter de wagen spannen.
Dan maar dan liever een paar procent te zwaar op BE (of een aanhangertje).
Kun je tenminste de mooie routes rijden, want dat is toch waar je het voor doet?
()
Of je moet al die beperkingen inderdaad negeren.
Maar dat is in geval van C1 ook de heilige koe of het paard achter de wagen spannen.
Dan maar dan liever een paar procent te zwaar op BE (of een aanhangertje).
Kun je tenminste de mooie routes rijden, want dat is toch waar je het voor doet?
()
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
Marco Polo schreef: ↑wo 15 jun 2022, 18:33Beter dan een prent krijgen
Bijvoorbeeld in Duitsland waar dit bord wel degelijk voor alle motorvoertuigen >3500kg geld
Maar goed, dit terzijde.
Verschilt per land dus.
Dan moet je wel de juiste info voor Duitsland geven:
Dit bord geld niet voor alle motorvoertuigen maar voor LKW (vrachtwagens) en campers.
Bussen en PKW's ( personenvoertuigen) boven de 3,5 Ton mogen hier wel door.
Maar om nu alle Europese wetgeving aan te halen......
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
- laika kreos 3009
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
- Locatie: Twente
Re: vragen over ervaringen C1-rijders
In onze praktijk met het rijden van een camper boven de 3500 kg kom ik niet zo gek veel verboden tegen. De trucknavigatie vangt dit al op (als we hier gebruik van maken). Voor mij in ieder geval geen reden geforceerd onder de 3500kg te willen rijden met alle beperkingen die daar bij horen. Onze camper heeft 1000 kg ruimte voor onze eigen spullen. Heerlijk toch? Dat weegt ruim op tegen de wettelijke beperkingen. In de praktijk rijd ik toch zuinig. Snelwegen gemiddeld niet harder dan 90 km (GPS) en binnenwegen max 80. Rijd ik op binnenwegen vooraan in de file dan ga ik op enig moment een keer aan de kant en sluit ik achteraan. Bevalt heel goed. We hebben op reis alle tijd. Dus ook van snelheidsbeperkingen heb ik weinig last. Ik zou zeggen laat je niet tegenhouden maar gewoon doen.
Groeten,
Andre
Groeten,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL