Vraag over vervangen van huishoudaccu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door pietb »

goedemorgen,
van onze huishoudaccus 2x120Ah heeft een het opgegeven [was goed te ruiken]. Vraag: alle 2 eruit en 1 nieuwe van 200ah, zou dat kunnen en scheelt dat veel in gewicht ??? alvast onze dank voor het meedenken . reden elke kilo is er een . lmc 638a dubbellucht
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag huishoud accus



Bericht door Kroppie »

2 van 120Ah parallel er uit en 1 van 200ah erin dat kan, als het past in de ruimte die je hebt heel goed, want 1x nieuw en 1x gebruikt gaat nooit goed, en gezien de capaciteit van 200Ah hoeft er verder niets veranderd te worden aan lader, kabels o.i.d.
wat het aan gewicht scheelt?, geen idee, weet niet wat de oude wegen en ook niet wat de nieuwe weegt, oude kan je zelf wegen , van de nieuwe kan je het gewicht vragen
succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door pietb »

Veel dank voor het advies , maar ik kom nog veel zwaarder uit en met andere maten. nu 2x 24 - 120ah zal ook nog zoeken worden om deze ah en binnen deze kilo,s te blijven. ????? lmc 638a dubbellucht
Jabek
Berichten: 76
Lid geworden op: za 19 jun 2021, 16:22

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door Jabek »

Misschien overstap naar 100 Ah LiFePO4 overwegen?
Afhankelijk van huidige acculader, dynamo auto, etc.

Meerinvestering schat ik ruwweg op €700 (alleen accu). Gewicht van 60 kg naar 15 kg. Levensduur van meer dan 3000 laadcycli (agm 600 x)

Waarschijnlijk heb je er zelf ook al over nagedacht, maar ik dacht ik breng het toch maar even in.

Gr
Jan
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door Camperic »

Voor een 120Ah accu is 24kg niet veel en het zal dan inderdaad weinig tot geen gewichtsbesparing opleveren.
Een Varta LFD 180Ah weegt bijvoorbeeld 45kg en een Beaut 200Ah weegt 60kg.

Ik had een Varta LFD180 en heb die vervangen door een 125Ah LifePO wat een gewichtsbesparing van 30kg opleverde.
Meer zelfs, want ook de geldbuidel werd lichter :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door pietb »

hallo huidige accus zijn nog duitsers van de bayeren batterie als ik het goed zie van 2008 . lood met slangetje naar buiten . ga maar googelen naar 2 van 100 ah kunnen wij het wel mee doen hoop ik. die lifepo 4 is lekker licht maar om het laad gebeuren ook nog te veranderen zie ik niet zitten .draait al zo lang goed . dus maar wat in de ronte zoeken en het liefst wat lichter .groet lmc 638a dubbellucht
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

maar met loodaccu,s, hoe lichter hoe minder lood erin zit, en lood is de actieve massa, en de hoeveelheid lood bepaald buiten het gewicht ook de levensduur en bestendigheid tegen ontladen, en levensduur, tractie batterijen zijn b.v. veel zwaarder dan startaccu,s, niet dat je geen lichtere accu,s moet gaan zoeken , maar weet de samenhang met gewichten
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door pietb »

hallo ik zou het liefst dezelfde kopen 24 kg120ah maar ik wil beslist niet boven de 24 kg per stuk komen zoeken maar anders maar 1 140ah of 2 x 100ah staan als de gelegenheid zich voordoet altijd aan de stroom . groet lmc 638a dubbellucht
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door hathi »

Als er maar een kapot is kun je er ook een andere bij plaatsen,met dit artikel.
06FAC679-BECA-46EA-80D1-590389432EF6.png
06FAC679-BECA-46EA-80D1-590389432EF6.png (137.74 KiB) 559 keer bekeken
….
A18A2F99-4468-44C5-B2CB-5DE8684CAD44.png
A18A2F99-4468-44C5-B2CB-5DE8684CAD44.png (149.96 KiB) 559 keer bekeken
Hans
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door pietb »

dank voor het advies maar ik ga voor alle 2 aangezien de andere ook al bejaard is ,het is alleen vervelend dat 120ah allemaal zwaarder zijn dan de ouwe lood accus die ik er nu wil vervangen . tot ver over de 30kg . morgen moet hij voor een beurt dan ook maar even met de garage overleggen wat te doen. groet lmc 638a dubbellucht
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door pietb »

Goedenavond kan ik in plaats van 2x 120ah naar 2x105 ah ????? winst 2 kg wij gebruiken niet veel stroom tv waterpomp en nooit meer als een lampje . veel dank voor een goed antwoord. lmc 638a dubbellucht
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

ja hoor als je er genoeg aan hebt kan je zelfs naar 2x 100ah of 90Ah, maak je over minder Ah,s geen zorgen , ALS je er genoeg aan hebt, dat is voor minder Ah,s het enige kriterium, kabel diktes , lader, ebl hebben geen enkele last van minder

het enige waar je rekening mee moet houden met minder capaciteit[Ah,s] is dat ze eerder leeg zijn dan grotere, succes met de zoek naar kg,s besparing :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Vraag over vervangen van huishoudaccu's



Bericht door pietb »

:cheers: dank ik wil zowiezo niet zwaarder ander kan ik niet mee ;accudienst 2x vmf vdc31 m in de aanbieding? denk niet dat ze minder zijn dan de oude loodaccus . lmc638a dubbellucht
Plaats reactie