Doordraaien blindklinkmoer voorkomen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door TeamLotz »

Van het weekend ben ik voor het eerst aan de slag geweest met blindklinkmoeren in de spanten van onze Peugeot Boxer. Op zich is het uiteindelijk wel min of meer gelukt om een balk vast te schroeven in de geplaatste moeren, maar sommige moeren gingen bij het inschroeven van de bouten op het einde toch een beetje meedraaien, waardoor ik niet alle moeren zo strak kon aandraaien als ik had gewild. Nu lees ik hier dat iemand suggereert dat je dat kunt voorkomen dmv Loctite. Mijn vraag is: werkt dat inderdaad goed? En zo ja, waar moet je die Loctite dan precies op smeren? Ik neem aan op de buitenkant van de moer voordat je deze gaat plaatsen, maar zeker weten doe ik het niet. En ik zie dat ze 4 soorten Loctite hebben. Welke zou dan het beste geschikt zijn?

En heeft iemand wellicht nog andere suggesties om het doordraaien van een blindklinkmoer te voorkomen?
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 4:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door ducati 900 »

Dat moet niet nodig zijn, hoe heb je ze aangebracht, met een tang of met een pers?
Je kunt ze een laatste zetje geven door een plaatje met een gat erin vast te zetten
met een bout zodat je de moer kunt vasthouden met het plaatje, zo zetten we ze ook wel
vast als we het juiste gereedschap niet mee hadden.


Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 13 jun 2022, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door John lamers »

waarschijnlijk valt jouw materiaal buiten het klembereik, als het materiaal waar de moer in komt te dun is dan klemt hij niet goed.
Gebruikersavatar
Travelmaster
Berichten: 479
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 21:42
Locatie: Wezep

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door Travelmaster »

geen goede klinkmoeren gebruikt voor de plaatdikte?
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door TeamLotz »

Ik heb deze tang gebruikt icm deze moeren. Ik heb bestaande gaten in de spanten gebruikt, die varieerden qua maat: M5, M8 en M10.

Had ik andere moeren moeten gebruiken? Ik heb geen idee of deze niet geschikt zouden zijn voor de plaatdikte van zo'n spant. Of had ik ze gewoon nog strakker aan moeten trekken?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door ducati 900 »

Je kunt ze met deze tang gewoon nog een tik na geven dus nog iets strakker zetten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door joske501 »

Beste,

Indien je de gaten iets te groot boort of ovale gaten hebt, krijg je ook dat probleem. Zeker bij dun plaatmateriaal.
Mooi ronde gaten maken in dun plaatmateriaal is niet zo evident.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door NoStress »

Wat ducati900 al aangaf, met de betreffende tang nog even een tik nageven.

Mijn ervaring met de HBM tang is dat het afstelling een beetje lastig is (lees niet heel nauwkeurig is).

Dus iets strakker stellen (dan display) en de moer nogmaals aantrekken.

Zodra je de offset van de tang, weet is het verder een prima tang :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door Kroppie »

een strak passend gat is m.i. belangrijker dan een mooi rond gat, een rond iets in een strakpassend niet rond gat is meer bestand tegen meedraaien dan in een mooi rond gat lijkt mij.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door TeamLotz »

Ok, ik zal nog eens wat extra oefenen op de originele tussenwand die ik al eerder als oefenpaneel heb gebruikt :)
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door FordtransitMK1 »

Ik denk ook tang wat strakker afstellen. heb zelf ook gehad dat ze niet goed vast zaten. gewoon strakker afstellen en tikje na geven. zou mijn advies zijn. het gevaar van lock lijm is dat als het eventueel los moet je daar weer mee komt te zitten.
p.s. en natuurlijk goede maat bindklinkmoeren voor het gat gebruiken
groet
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door dethleffsi6810 »

of eventueel aluminium blindklinkmoeren gebruiken, deze trek je handiger vast
Theo
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door TeamLotz »

dethleffsi6810 schreef:
ma 13 jun 2022, 17:26
of eventueel aluminium blindklinkmoeren gebruiken, deze trek je handiger vast
Hm, mij was juist ook hier op dit forum stalen moeren geadviseerd, omdat die steviger zouden zijn... Maar ik kan me voorstellen dat aluminium makkelijker strak te trekken is, omdat het natuurlijk minder sterk is.
Plaats reactie