Doordraaien blindklinkmoer voorkomen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door metatoon »

Jos
👍

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 4:25, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op vr 03 nov 2023, 4:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door Kroppie »

en als ie beetje meedraait met het laatste slagje vastzetten, voor het erin draaien van de schroef/boutdruppie olie op de schroefdraad, dan geeft het draaien van de bout in de blindklinkmoer wat minder wrijving en heeft de moer minder neiging tot meedraaien, en hij roest niet, en helpt het niet, jammer is simpel en zonder laswerk te proberen

zo weer wat tijd verdreven :cheers:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door hathi »

In ieder geval,die Alluminium.nuts van Alie,zijn meestal van slechte kwaliteit, dat hoeft v mij niet meer
Hans
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Op de doosjes die ik heb staat dat je ze specifiek met een niet-standaard maat 0,2mm grotere boor moet boren. Heb ik gedaan, ze gaan er dan stroef in en zitten goed vast.
Exact op maat past niet en met een 0,5mm grotere (standaard) boor zitten ze niet lekker vast en draaien soms idd mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door Kroppie »

en dan is een gat wat van oorsprong in de stijl zit vast niet van de juiste maat
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

ben ik ook bang voor, maar meten is weten :)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door ducati 900 »

Ik heb op een machinefabriek de eindcontrôle gedaan en moest daarna de
beschermkappen monteren mbv deze moeren, boorde de gaten gewoon met
boren uit een borenbakje, ook wel eens een halve mm te groot en ging
altijd maar was wel in het pre China tijdperk.
Zal toch met de kwaliteit te maken hebben.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door neanderthaler »

Ik heb precies de zelfde set gekocht daar ligt het dus niet aan :-B gaten boren zo strak mogelijk liefst intikken de bramen aan de binnenkant werken mee aan weerstand vreten in de achterkant van de moer ,

Schilderen het gat en moer er meteen in natte verf als het droog is ook een klein beetje weerstand en spannen centrale moer nog wat aandraaien voor het aanspannen is er weerstand in de hand greep zetje na dat is alle wat ik doe van ongeveer 15 stuks nu is er 1 die mee draait die had ik iets te strak aangedraaid met de bout .

in de motorfietsen zitten er ook een paar Als laatste had ik de tafel poot gedaan Ietjes meer dan hand vast meer kan ik niet zeggen
succes :thumbup:
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door hans51 »

Zoals je zelf al opperde Loctite er aan ff laten drogen en t zit muurvast , als je ze eruit zou moeten halen zul je toch altijd moeten boren en met loctite zit alles muurvast mits goed gebruikt.
Wij hebben dit altijd in de scheepvaart gebruikt ,veel trillingen en rare omstandigheden maar nooit iets los of lekken .
Loctite is jou beste vriend :-B

groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door Kroppie »

loctite 270, of 277
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
John lamers
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 11 nov 2020, 16:16

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door John lamers »

schroefdraad borgmiddel op een persverbinding??
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Doordraaien blindklinkmoer voorkomen



Bericht door TeamLotz »

Ik had niet verwacht dat ik zo'n hot topic zou creëren met mijn vraag :-P

Maar ik begrijp, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Aangezien ik bij voorkeur bestaande gaten had willen gebruiken, en dus niet zelf van plan was gaten te gaan boren, zal dat vast mede de oorzaak zijn dat de moeren wat minder strak passen dan je zou willen. Zoals ik het dan zie heb ik twee opties: of toch zelf gaten boren, of toch de boel vastzetten met Loctite. Ik zal nog eens nadenken wat ik het meest zie zitten. Zelf gaten boren in de spanten heb ik enerzijds niet zo'n trek in, mede omdat je dan weer in de spanten ijzersplinters zult gaan hebben die ik niet meer kan opruimen en die wellicht ooit roest zouden kunnen gaan veroorzaken. Anderzijds maakt het het op de juiste plek overnemen van de moer gaten op de erop te bevestigen balk wel weer wat makkelijker, omdat je dan eerst het gat in de balk zou kunnen boren en dan daardoorheen het gat in de spant.

Food for thought zullen we maar zeggen ;)
Plaats reactie