Welk ventilatierooster?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
rubbens16
Berichten: 26
Lid geworden op: do 19 nov 2020, 17:24

Welk ventilatierooster?



Bericht door rubbens16 »

Ik ben een expeditievoertuig aan het bouwen. Achter de koelbox wil ik een ventilatierooster zetten met een 24V PC ventilator. Ik heb 2 koelboxen en ik zou dus 2 ventilatieroosters willen. Niet enkel om de warmte van de koelboxen weg te krijgen, maar ook als ventilatie in het leefgedeelte.

Maar nu twijfel ik tussen twee type van ventilatieroosters. Wat zou jij kiezen.
51mSM9BjuTL._AC_.jpg
beschermd
51mSM9BjuTL._AC_.jpg (36.34 KiB) 962 keer bekeken
  • de lamellen zijn naar beneden gericht zodat je minder last hebt van regen of zand
  • als je de truck wast, is de kans groot dat er water binnendringt
----
61RarrIUvmL._AC_SL1176_.jpg
sluitbaar
61RarrIUvmL._AC_SL1176_.jpg (74.95 KiB) 962 keer bekeken
  • afsluitbaar bij hevige regen, als je de truck wast of bij extreme koude
  • als het regent is de kans groot dat het binnendringt omdat de lamellen niet naar beneden zijn gericht
Ivan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welk ventilatierooster?



Bericht door kampo »

Binnen zet ik er een haakse bocht op naar boven gericht.
Daarop een flens met de ventilator.
En diameter 100mm wegens afstremming.
2 standen ventilator voor het geluid.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welk ventilatierooster?



Bericht door hathi »

Of mss is dit een alternatief , met 2 ventilators ?attachment=0]D5B121C5-D6A2-478E-B0ED-43119CED1C7C.png[/attachment]
Bijlagen
D5B121C5-D6A2-478E-B0ED-43119CED1C7C.png
D5B121C5-D6A2-478E-B0ED-43119CED1C7C.png (223.7 KiB) 866 keer bekeken
Hans
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Welk ventilatierooster?



Bericht door Camper-T »

Draaibare lamellen om een rooster af te sluiten gaan bij automotive gebruik mogelijk vast zitten met de tijd. Daarnaast heb je grotere kans op inzuigen van water doordat de draaibare lamellen dicht langs elkaar schuiven en zo capillaire werking geven.

In commerciele campers worden roosters toegepast waarbij de lamellen naar beneden zijn gericht, om directe inslag van regen/water te voorkomen.
Met schoonspuiten van de camper spuit je vanzelfsprekend niet direct van dichtbij op deze roosters, want anders wordt het binnen nog een waterballet.

Als je afsluitbare roosters wilt gebruiken om de koude buiten te houden dan zou ik het kanaal waar de roosters opzitten van binnen afsluitbaar maken en niet direct aan de buitenzijde. Of je kunt de koelboxen/kasten zo inbouwen dat ze van achteren via de roosters ventileren maar aan de voorzijde geen koude doorlaten, eigenlijk zoals met 'normale' camper-koelkasten.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie