Zin een beetje over na verhalen over drukte

Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door truus53 »

In augustus gaan we (2 volw) 3,5 week door Schotland touren met onze camperbus. We horen van verschillende mensen dat het erg druk is en je vooraf campings moet reserveren.We hebben dit in andere landen nooit gedaan en altijd wel plek gevonden. Juist die vrijheid en flexibiliteit is fijn.Ik heb ook geen idee hoe de route er precies uitziet (hebben een ongeveer plan) Een enkele keer kunnen we wildkamperen maar dat zal zal hooguit een nacht zijn. Camperplekjen met stroom en evt sanitair zijn ook prima. Maarja er zal ook een keer gedoucht en gewassen moeten worden.
Als ik al eea vooraf wil regelen hoe pak ik dit dan aan? Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om de reis precies vast te leggen, lijkt me ook onmogelijk. Ondanks dat Schotland me prachtig lijkt vind ik dit wel een domper.
Bwn benieuwd hoe mensen dit hier opgelost hebben die in het hoogseizoen reizen.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door veetee »

Ik reserveer altijd alleen de 1ste overnachtingsplek na de overtocht. Daarna bekijken we het van dag tot dag, of je ergens nog langer wil blijven staan of verder trekken, en waarheen - en dat is ook van het weer afhankelijk dus de route staat niet vast. Ik bel of mail dan de dag tevoren of er plek is.
Hoe dat precies in Schotland uitpakt weet ik niet, maar zo is het altijd goed gegaan afgelopen jaren in o.a. Noorwegen, Zweden, Ierland, Oostenrijk, Frankrijk en Italië.
+Onderweg+

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door +Onderweg+ »

@truus53

Mag ik het helemaal met je eens zijn? Ja, dat mag.

Ik probeer alleen een inschatting te maken van 'verhalen' en de werkelijkheid. Het is een gegeven dat er (veel) meer camper en caravans zijn verkocht en dat de markt onder druk staat (prijzen). Wij zijn niet afhankelijk van (school-) vakanties en proberen gewoon wat anders te plannen.

In september gaan we dit jaar niet met de camper maar met de motor op pad. Naar Spanje (Picos). Volgend jaar zien we wel weer verder. Onze camper is 20 jaar oud. Wij kopen, mede gezien alle diesel perikelen, GEEN andere/nieuwe maar gaan andere manieren van vakantie proberen als de huidige camper de geest geeft.

Na meer dan 40 jaar op pad te zijn geweest met zelfbouwcampers.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 447
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door SkiRon »

Net voor de corona nog rondje schotland gedaan, ook eind aug begin sept(geen school vakantie tijd in UK, scheelt enorm), niks hoeven reserveren, overal plek. En ook ik had een beetje een vage route in het hoofd, wilde ik ergens perse staan dan probeerde ik wel te reserveren online wat achteraf onnodig bleek maar geeft wel goed gevoel dat je op een favoriete plek zeker terecht kan. Maar goed dit was alweer 2 jaar geleden. Ik bekeek het gewoon van dag tot dag, even op google maps de route van de dag bepalen en kijken waar een leuk plekje is.
Laatst gewijzigd door SkiRon op za 11 jun 2022, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door Marco Polo »

Schijnt een hoop veranderd te zijn sinds Corona.
(En ook daarvoor al eigenlijk :wink: )
https://www.theguardian.com/travel/2022 ... land-tiree
Zag laatst een artikel dat men camperplaatsen overweegt aan te leggen om de enorme toevloed van campers en caravans een beetje behapbaar te maken.
En dan buiten deze plekken niet meer vrij staan met de camper.
De Britten bleven het afgelopen jaar ook massaal in eigen land.
Of de stofwolken nu post-Corona alweer wat zijn neergedaald weet ik niet.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door hurktoilet »

Niet uit eigen ervaring, maar vanwege het (door corona nooit uitgevoerde) idee om naar Schotland te gaan heb ik FB-groep Schotland, de Groep tijdje gevolgd. Ook daar heeft men inderdaad te maken met toenemende camperdrukte. Komt niet alleen door corona, maar ook door enorme succes van de toeristische North Coast 500 route. Veronderstel dat je makkelijker campingplek vindt als je stukje van die route af een camping zoekt.
Whatever, als je geen plekje op een camping vindt, houd je troep dan svp bij je tot je wel een nette manier vindt om het te lozen. Ook in Schotland lijden de goeden onder de kwaden...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door Marco Polo »

En niet parkeren op plekken waar je de lokals in de weg zit.
Dat mooie stille weggetje waar niemand last van je heeft blijkt dan toch weer een toegang tot een of ander stuk land.
Ook een grote ergernis van de lokale bevolking daar naar het schijnt 8-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door Kroppie »

laat je de pies niet lauw maken door verhalen, gaan en genieten zo,n groot dun bevolkt land, en als je je gedraagd dan zijn er best plekken zat
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door truus53 »

Laten we hopen dat het meevalt, we zijn er nu op voorbereid, kan het altijd meevallen😁.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door Marco Polo »

:thumbup:
Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 19
Lid geworden op: do 04 mei 2023, 21:45
Locatie: Harderwijk

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door Florence »

Hierbij een veel te late aanvulling, bedoeld om de verhalen over drukte te nuanceren.
Wij hebben in 2022 3 maanden rondgetrokken. Camping waren heel vaak volgeboekt, als je via internet aan het kijken was waar een plekje was. Door Corona had de toeristische sector een heel coulante regeling getroffen, die pas eind 2022 afliep. Men kon aan het begin van het seizoen een plek boeken, en tot 3 dagen voor de datum gratis annuleren. Daardoor leek het alsof het bomvol was, maar dat viel in de praktijk best mee. Het was alleen erg lastig plannen en hebben wij telkens weken vooruit geboekt. Niet helemaal onze manier, weinig spontaan en hebben we plaatsen moeten overslaan. Maar lieve mensen wat een mooi land, en wat hebben we een geweldige vakantie gehad! Nu de coulance regeling van de baan is, kun je in ieder geval vrijer plannen of ergens spontaan een plekje vinden. Wij zijn van plan om het nog eens een keertje over te doen…met de camper.
Ga dus gerust(er) naar Schotland.
Hymer Grand Canyon S Crossover
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door CaradoT135 »

Ik had echter wel een reactie van Truus verwacht hoe het gegaan is.
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door truus53 »

Hier alsnog even een terugkoppeling. Wij hebben 3,5 week door Schotland gereisd. Het was druk op sommige toeristische plekken, maar over het algemeen viel het mee. Het drukste was het op Skye, maar we hebben in het hoogseizoen gewoon op de bonnefooi kunnen reizen. Gewoon even rekening houden dat je op tijd naar een camping gaat.
Ik zou graag weer terugwillen, vond het er ondanks het weer fantastisch!
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 667
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Zin een beetje over na verhalen over drukte



Bericht door Eric 1962 »

Kijk, dat is mooi.
Hoe hebben jullie het links rijden ervaren?
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Plaats reactie