jaar door winterbanden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Kroppie »

het allerveiligste is thuis in je bed blijven liggen en hopen dat het plafond niet naar beneden komt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Rob A2 »

Dat weet ik zo net nog niet. In bed schijnen de meeste sterfgevallen plaats te vinden :-B :-B
Beroepsreiziger

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Beroepsreiziger »

Eric 1962 schreef:
vr 10 jun 2022, 16:22
Afstand houden, dat is een goeie maar dat gaat niet altijd lukken.
Vooral als het druk is duiken anderen altijd weer in dat gat en dan ben je genoodzaakt om vaart te minderen, weer een gat te creëren die een voorganger weer opvult.
Dus het beste is eigenlijk geen afstand tehouden?
Beroepsreiziger

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Beroepsreiziger »

Elliot 5 schreef:
zo 12 jun 2022, 17:42
Aan veiligheid moet je gewoon niet tornen. (punt)
En op dat principe is dus een hele industrie en helaas daarbij behorend verkoop apparaat gebaseerd.
Want wie kan dat argument (veiligheid voorop) nu NIET als belangrijk bestempelen???
Juist, niemand.
Enig commentaar?
Ja ik. 8-)

Jij geef de industrie en de verkopers nu de schuld.
Er is goede kwaliteit te koop. Zowel in Zomer als Winterbanden. Maar daar hangt een prijskaartje aan.
Hoeveel is je veiligheid je waard? Hang maar een prijskaartje aan je eigen leven.
Of doe een gokje op je eigen leven, dat het goed of mis zal gaan. :mrgreen:

Ik zal je een ''geheimpje'' vertellen.
Het is geen ''geheimpje'', maar hoe de regels zijn.
Een fabrikant mag 2 van zijn eigen banden nemen.
En dan net wat die wil testen, zomer of winterband.
De band die het beste uit die test naar boven komt, mag die de zomer of winterband noemen.

Dat is geen grapje, maar echt zoals de regels zijn.

Dus als je nog 4 pagina's wil vol praten, met, ja op mijn band staat......... Dus is het......... Of mijn banden doen het......

Banden zijn voor mij een life saver. (Ik ben chauffeur.)
En over winterbanden kan ik wel een boek vol schrijven.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Dafluc »

Een boek hoeft niet. Maar misschien wil je met ons delen wat je nou eigenlijk wilt zeggen over winterbanden?
Afbeelding
Elliot 5
Berichten: 690
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Elliot 5 »

De industrie is niet de schuldige, maar het marketing en sales apparaat is dat wel.
Eerst iedereen aan de winterband (door op het geweten van kopers in te spelen)
En dan wanneer die markt verzadigd is met all season koketteren als ei van columbus..
Dat dus.
Enne het leven van all-season rijders is blijkbaar niet veel waard begrijp ik?..Want niet optimaal in zomer EN winter...Hoe leg je die net 1 meter te kort uit aan de betrokkenen?

p.s zou een band na 6 jaar ineens gevaarlijk zijn?
Of is er na 1 -5 jaar al een minieme verandering van compound eigenschappen?
En hoe miniem is dan nog acceptabel als je leven er vanaf hangt?
Als je de waarde van een leven in acht neemt heb je altijd de nieuwste banden nodig misschien? En das weer ni goe voor het milieu..🤔
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Marco Polo »

Er is niemand - en zeker de bandenfabrikanten niet - die zegt dat banden na 6 jaar ineens gevaarlijk zijn.
Alleen zeggen de fabrikanten dat banden na 5 a 6 jaar in de gaten gehouden moeten worden omdat ze door beschadigingen en droogte niet meer aan de verwachtingen zouden kunnen voldoen.

Blijkbaar gokken sommige verzekeraars er niet op dat verzekerden dat ook daadwerkelijk doen.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Marianjacques »

Als ik de bandjes zo optimaal mogelijk wil toepassen, zou ik ook vooraf aan elke rit de weg van de gekozen route, kwa eigenschappen, stevig kontroleren.
Weers vooruitzichten...in kombinatie met mogelijk wel of niet regen ..wegopwarming.
Zeker bij wegwerkzaamheden...waarbij de slijtagelaag nog niet optimaal is.
Er geen vuil, zand en vocht op het wegdek aan de orde is.
De oppervlakte temperatuur homogeen is..die wordt wel overgedragen aan mijn band.
De (zeer)openheid van het asvalt...immers veel vervuiling, indien lang niet geregend.
En bepaalde landen niet bezoeken, vanwege de niet te definieren weg oppervlaktes.
In een kuil of gat is het slecht remmen.
Dan pas zou ik, alleen voor die route, de beste bandjes eronder monteren.
+Onderweg+

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door +Onderweg+ »

/einde sarcasme mode?

:-B
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door jepebe »

Marco Polo schreef:
vr 10 jun 2022, 18:59
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op ... den-italie

Dus met sneeuwkettingen aan boord hoef je niet eens winterbanden te hebben in Italië :mrgreen:

Wirwar aan regels is zo groot dat men beter wel iets met een sneeuwvlok erop onder de wagen kan hebben als je in de koude maanden in Europa onderweg bent 8-)
Hoe kom je dan winterbandloos legaal zonder idiote omweg in Italië in de winter?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door isoplus »

Als je geen winterbanden neemt maar All Seasons dan is het probleem toch opgelost. Wel vervangen als er nog maar 2 mm profiel op zit en je naar winterse oorden vertrekt, zelf rijd ik ze op tot 1,5 mm profiel (in de zomer).
Wil je dat een beetje economisch doen dan moet je, net als wij, je camper het hele jaar door gebruiken.
Nou ja, als je je camper alleen maar in de zomervakantie gebruikt heeft het hele verhaal geen zin.
In de winter heb ik overigens ook nog de sneeuwkettingen mee, het is ons in Baskenland al eens overkomen dat wij met de All Seasons ook geen bultje meer opkwamen. De Ducato met sneeuwkettingen bracht ons boven bij de camping in Zarautz, langzaam maar zeker!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Marco Polo »

2mm voor winterse oorden?

Ook daar enorme verschillen in de diverse landen.
Voor het gemak maar weer een overzicht.

https://www.oponeo.nl/blog/winterbanden ... -in-europa
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 668
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Eric 1962 »

Beroepsreiziger schreef:
ma 13 jun 2022, 1:41
Eric 1962 schreef:
vr 10 jun 2022, 16:22
Afstand houden, dat is een goeie maar dat gaat niet altijd lukken.
Vooral als het druk is duiken anderen altijd weer in dat gat en dan ben je genoodzaakt om vaart te minderen, weer een gat te creëren die een voorganger weer opvult.
Dus het beste is eigenlijk geen afstand tehouden?
Natuurlijk dien je wel afstand te houden maar je wordt zo vaak afgesneden...
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door hathi »

Heb me nog nooit zo druk gemaakt om de banden,als hier gebeurd……. die worden na +- 10 jaar gewoon vervangen, en tussentijds op spanning gehouden, ik zou niet weten,wat je daar verder over moet schrijven, ze zijn rond en zwart, en er staat Michelin Agilis op :-B
Hans
Plaats reactie