jaar door winterbanden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Beroepsreiziger

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik wil wel iets vertellen over het vrachtwagen gebeuren.

Ik weet heel goed welke winterbanden ik wil hebben.
Normale banden op een trekas gaan een 2 -3-4.000 km mee.
Maar als we het over winterbanden gaan hebben......
Er zijn er, daar kan je er wel 100.000 - 200.000 mee rijden. Dat zijn dure banden. (En als ze nieuw zijn, werken ze goed.)
Maar die zijn na 1 winter niet op. Ik vraag dan maar, en wat dan de tweede winter?

Ik rij op winterbanden, en na 60.000-80.000 km zijn ze op. (Genoeg voor de winter.)
Dat zeg ik tegen mensen die gewend zijn 200.000 - 400.000 km met banden te doen he!

Terring... Veel te duur..... Je ben gek!!!!

Ik laat ze dan maar.
Ze vroegen het mij, en ik gaf antwoord.
Aan hun wat ze er mee doen.

Ik bel ze wel als ze schade hebben gereden, of naast de weg zijn geraakt, en een takelwagen nodig hadden.
Dan stel ik ze de vraag wel, duur he, ''mijn'' banden. :mrgreen: :roll:

Maar goed, ik weet ook dat ervaring een goede leermeester is.
Je kan 2 dingen doen.
Zelf ervaring op doen, en daarvan leren.
Of je luister naar mensen die de ervaring al hebben.

Voorbeeld, en dat zal voor sommige bekend voorkomen.
Winterbanden in NL (Luxe auto) is volgens sommige onzin. (In NL is er bijna geen winter.)
Dat zeggen mensen die geen bandenwissel doen.
Mensen die wel wisselen, zullen zeggen, dat is echt wel een verschil!!!
Op een verjaardag kan je ruzie krijgen met een geen wissellaar...........
Geen ervaring, maar weet zeker dat het niks uitmaakt.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1591
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: jaar door winterbanden?



Bericht door tranny »

De perfecte band is een stukje maatwerk wat van vele uiteenlopende factoren afhankelijk is... verander het gewicht van het voertuig en de band is niet meer perfect, verander de temperatuur en de band is niet meer perfect, verander de ondergrond en de band is niet meer perfect.
Kortom in de praktijk totaal niet haalbaar, hooguit de autosport komt daar wel dicht in de buurt.

Voor de normale bandenconsument zal een autoband altijd een heel groot compromis gaan worden tussen vele factoren die afhankelijk zijn van voertuig en rijomstandigheden, en daarnaast speelt natuurlijk ook nog eens de levensduur en prijs hierin mee.
En dat is ook al weer een stukje persoonlijk maatwerk wat voor iedereen weer totaal anders uit kan pakken.

De welbekende bandentesten die je met grote regelmaat in allerlei autobladen ziet verschijnen: ik heb nog nooit kunnen begrijpen dat mensen daar zoveel waarde aan kunnen hechten.
De uitslagen van al die testen zijn namelijk alleen maar bruikbaar voor het testvoertuig in de testomgeving op het moment van de test... plaats die als best geteste banden onder een ander voertuig met andere aandrijving en/of ander gewicht c.q. gewichtsverdeling en die prima band kan opeens zomaar het stempeltje "matig" krijgen en die eerder matig geteste band opeens een stempeltje "beste keuze".
En daarnaast, als een nieuwe band als beste presteert wil het absoluut niet zeggen dat deze band na 10.000 km nog steeds als beste uit hetzelfde rijtje testbanden presteert... dat kan ook zomaar stuivertje wisselen in rangorde worden, daar zijn ook al duurtesten op losgelaten die heel verrassende uitslagen gaven.

Voor mij is de "perfecte" band een band met een wat grover profiel (ik rijd regelmatig in modderige omstandigheden), is voorzien van een wintersymbooltje (i.v.m. rijden in Duitsland), moet jaarrond bruikbaar zijn (met 5 auto's is een zomer- en winterset wel aardig kostbaar en ruimtevretend), en heeft stevige wangen die niet bang zijn voor een stoeprandje en een dik loopvlak wat niet gelijk lek raakt als ik over wat rommel heen rijd.
De banden die bij aankoop onder de auto zitten rijd ik gewoon op, en daarna komt er m'n eigen keuze aan merk en type onder.
In de 10 jaren voor en na de eeuwwisseling heb ik heel veel op Cooper All Terrain en Mud Terrain gereden, en de laatste 10 jaar is dat BF Goodrich AT of MT geworden. (dit dankzij een forse prijsstijging + kwaliteitsdaling en slechte beschikbaarheid van Cooper in die jaren)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie