Huishoud waterpompje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Huishoud waterpompje



Bericht door tonic »

Overspanning sluit je zo in ieder geval uit.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Huishoud waterpompje



Bericht door isoplus »

Het ding kan max. 6 amp hebben dus als je het correct van de juiste zekering voorziet en de pomp trekt minder dan 6 amp dan zou het in ieder geval de verdenking van overspanning kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Huishoud waterpompje



Bericht door walda »

Hoi Gertjan,

Gisteravond op de boot terug van Kristiaansand naar Eemshaven nog even zitten denken aan jou pompjes probleem. Het opgenomen vermogen van centrifugaalpompen wordt bepaald door het geleverd debiet aan water en niet door de geleverde druk. Als jou pompje dus maximaal vrij water kan leveren en de DC spannining hoger is dan 12 volt dan zal het pompje meer toeren gaan maken en dus meer debiet hebben wat als gevolg heeft dat de benodigde stroom oploopt. Als dit te hoog wordt kan het pompje stuk gaan. De spanning begrenzen op ongeveer 12 volt en zo het toerental lager houden, heeft zeker effect op het benodigde vemogen en dus, naar alle waarschijlijkheid, op de levensduur van het pompje.
Een soortgelijke situatie heb ik meegemaakt met grote (25 Kw) cetrifugaalpompsets die elektrisch te krap ontworpen waren. Die moesten we in bepaalde gevalen op 50 Hz in plaats van de ontworpen 60 Hz laten draaien zodat ze dus minder toeren maakten en dus minder stroom trokken.
Als ik tijd heb zal ik eens een proefopstelling maken en dit meten en zo waarschijlijk bevestigd zien.

Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Huishoud waterpompje



Bericht door walda »

Omdat ik het niet kon laten om het ook even te proberen.
Het pompje.jpg
Het pompje.jpg (72.4 KiB) 264 keer bekeken
test opstelling.jpg
test opstelling.jpg (140.09 KiB) 264 keer bekeken
12 volt.jpg
12 volt.jpg (109.89 KiB) 264 keer bekeken
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Huishoud waterpompje



Bericht door walda »

14 volt.jpg
14 volt.jpg (101.17 KiB) 264 keer bekeken
geknepen.jpg
geknepen.jpg (135.34 KiB) 264 keer bekeken
geknepen 2.jpg
geknepen 2.jpg (88.48 KiB) 264 keer bekeken
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Greyus Nomadicus
Berichten: 82
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:35

Re: Huishoud waterpompje



Bericht door Greyus Nomadicus »

Hallo Walter,
Hartelijk dank voor het maken van die proefopstelling. De resultaten daarvan bevestigen volgens mij, mijn vermoeden dat onze pompjes stukdraaien door een te hoog voltage in de wagen.
Ik heb voor nu de DC-DC convertor en een nieuw pompje geïnstalleerd. De pomp krijgt nu niet meer dan 12V en op dit moment draait alles prima. Even afwachtten hoe het eea zich houdt, maar ik denk dat het euvel zo verholpen is.

@allen, hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen. Mochten er zich veranderingen voordoen (of de pomp houdt het nog jaaaren vol) dan zal ik weer even een update op dit onderwerp doen.
To me, old age is always fifteen years older than I am.
Plaats reactie