We zijn er (denk ik) inmiddels wel uit wat te doen met het rammelen en de banden keuze en druk.
Volgende stap in de CaraBus is de gehele herziening van de elektrische installatie, zowel de 12VDC als de 230VAC.
Allereerst, vraag me altijd af, waarom fabrikanten zo meoilijk doen, als je om een schema vraagt. Ook zij stoppen er niet een 'willekeurige' bos draden in, maar maken voor elk model (meestal bruikbaar in meerdere modellen) een complete draadboom. Oké, komt m'n oude vakgebied (Docent
"Installatietechnieken en toegepaste elektronica" weer van pas . Maar met schema werkt het een stuk sneller
Stap één was om alle techniek op één plek te concentreren. Weinsberg had al een deel onder een luikje van het bed geplaatst. Heb daar de rest, plus mijn aanvullingen ook naar toe gebracht.
- CaraBus, bagageruimte.JPG (150.05 KiB) 503 keer bekeken
Stap twee om één en ander beter af te stemmen op onze (!) wensen. Wat niet nodig is, kan eruit, wat wij nodig vinden, kan erbij. Alles afgestemd op onze, toch wel redelijk grote, ervaring met reizen in een Camper (en ongetwijfeld zullen vele daar anders over denken, dus komt er ook een toelichting bij).
- Electra luikje.JPG (182.27 KiB) 503 keer bekeken
In deze ruimte (even 180 graden gedraaid), onder van rechts naar links
- de CBE 12VDC verdeler (origineel Weinsberg) gekoppeld aan een CBE infopaneel (accu's, water tanken, bediening verlichting en waterpomp). Met enkele aanpassingen nu ook gekoppeld aan de Victron Inverter12 VDC > 230 VAC en het Truma i-Net systeem (en dus de app).
- de CBE 230 VAC > 12 VDC - 250 Watt omvormer (acculader, instelbaar voor 3 accu type, ook Lithium),
- de 230 VAC verdeler. Vanaf de "Paal" komt er eerst een 2 fase 14 A hoofd zekeringautomaat. Een ongebruikelijke waarde (14 A), maar daarmee 2 A onder de gebruikelijke net aansluitingswaarde van 16 A. Voorkomt dat de Camping (of thuis) er eerder uit gaat ! Links een overspanningsbeveiliging. Rechts 3 aardlekautomaten (inderdaad, elke automaat heeft zijn eigen aardlek !). De eerste 2 hebben alleen spanning als er een net aansluiting is, resp. voor de elektrische verwarmingsspiraal in de Truma Combi (B 10A, de Truma Combi moet ik nog vervangen) en de 'Acculader' (B 6A). De 3e groep (B 6A) gaat via een "Xenteq PTS-Serie" 'Transfer Switch' omschakelaar naar de diverse 230 VAC contact dozen. Alles dubbelpolig geschakelde, omdat je 'aan de paal' niet altijd zeker bent welke de Fase en welke de Nul is.
- Hierboven zit de "PTS Tranfer Switch". Deze schakelt de 230 VAC. Bij een net aansluiting hebben alle 3 de aardlekautomaten spanning. Als het net wegvalt, schakelt de PTS over op de Victron inverter. Dan hebben alleen de contactdozen 230 VAC. Hiermee voorkomen we dat bij spanningsuitval, de Victron Inverter (12 VDC > 230 VAC) de 1600 Wat van de verwarming probeert bij te houden (gaat niet lukken). Tevens is de 'Acculader' uitgeschakeld (een "Perpetuum mobile" werk ook electrisch niet ) Maar belangrijker, dit voorkomt terug voeden naar het (camping) net en beschermt 230 VAC uitgang tegen verkeerd schakelen.
- De 'Schaudt' Booster. Een VDC > VDC omvormer, welke er voor zorgt dat de huishoudaccu altijd op de juiste spanning wordt gebracht (reeds ingebouwd door Weinsberg). De FIAT generator levert 200 A, maar ivm het terug winnen van afremenergie, is deze tijdens het rijden slechts 12,2 VDC en alleen bij afremmen op de motor 13,6 VDC. Te weinig om een huishoud accu tot 100 % te laden. Deze 'Booster', gekoppeld aan de D+ van de auto generator, zorgt voor de juiste laadspanning (instelbaar op 3 accu type, waaronder Lithium)
Heb de VDC > VDC omvormer gezekerd met 60 A,
- De NDS Suncontrol SC320M (max. 320 Watt PP). Ligt momenteel één 120 Watt PV-paneel op het dak. Komende winter komt daar een 2e 120 Watt panel bij. Deze NDS is geschikt voor 2 lossen panelen, tezamen tot max. 320 Watt PP. De NDS 320M is instelbaar voor 3 accu type (ook Lithium) en heeft een 'druppel'-laadfunctie naar de auto accu.
Er boven een geel U-link. Hier kan een lossen A meter geplaatst worden om de laadstroom te meten.
Wij wenste perse een 540 bus (L2H2) en dan is de dakruimte beperkt
- Klaar.JPG (141.06 KiB) 485 keer bekeken
Onderin de ruimte een 95 AH AGM accu (zat er nu eenmaal in !), er naast de Victron Phoenix 12/500 VE Sinuswave Inverter (12 VDC > 230 VAC). Wij gebruiken de 230 VAC onder meer voor de accu laders (!) van de e-bike en de laptop. En niet onbelangrijk, de 60 Watt elektrische onderdeken in bed (maar dat heeft alles met mijn ziekte te maken). Bewust geen 'zware' 230 VAC Inverter. het vermogen moet tenslotte uit je accu komen ! !
De Aan/Uit bediening heb ik gekoppeld aan het CBE infopaneel (hoeven we niet steeds onder het bed te duiken )
Wij houden het op de 95 AH AGM (tzt Lithium, mede om het gewicht). En de e-bike accu's kun je ook laden onder het rijden. Levert de FIAT generator het benodigde Vermogen aan de Victron.
Zal binnenkort even een schema teken (mijn kladjes zijn voor de gemiddelde lezer echt onbegrijpelijk)
Zo, weer een stukje aan de CaraBus toegevoegd, Rob.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )