Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Mijlpaal
Berichten: 320
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:07
Locatie: Het Westen

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Mijlpaal »

Vroeger van plaatmateriaal voor maquette-bouwers iets gemaakt voor in een bovenkastje. Dit plaatmateriaal is In alle diktes verkrijgbaar. De vormen van glaswerk, kopjes e.d. precies naar wens uitgesneden. Het glaswerk en servies rammelt niet, staat stevig in dit plaatmateriaal, en sneuvelt ook niets tijdens het rijden. We gebruiken niets van plastic. Even googelen op maquette en plaatmateriaal.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door isoplus »

Wij hebben tegenwoordig maar een gewoon busje (Ducato heavy 6 meter 40) en gebruiken gewoon huishoudelijk spul zoals stenen borden, glaswerk en stalen bestek.
Onze vorige Hymer was luidruchtiger wat betreft lawaai veroorzaakt door de koets en de meubels, de huidige bus is aangenaam stil.
Wij hebben direct bij aanschaf de bandendruk omlaag gebracht naar 4,0 voor en 4,5 achter in koude toestand, dat geeft op bedrijfstemperatuur ongeveer 4,6 en 5,1, afgelezen op de Tiremoni bij buitenluchttemperatuur van 28 celsius.
Dat geeft een prima rijdende bus met aangenaam weinig herrie, zodra de bus voor APK of onderhoud is geweest komt het ding terug met de, volgens de garage verplichte 5,0 en 5,5 bar, niet prettig om mee te sturen en de herrie is duidelijk groter.
Ik laat er dus weer lucht aflopen tot de door ons gewenste waardes.
Probeer het dus eens met lagere bandenspanning zoals voorgesteld door Marco P.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Marco Polo »

Moet je eigenlijk wel even wegen van te voren.
Per as.
In vakantieklare toestand.
Dat je globaal weet wat je marge is.
Als de banden een paar honderd kilo meer mogen hebben dan de werkelijke belasting kan er best wel wat af.
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door metatoon »

We gebruikten altijd dat groene steekschuim, wat de bloemisten gebruiken.
Je druk er heel gemakkelijk de vorm ,van het voorwerp in.
Oase steekschuim.
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door doov »

Alles plastic hier.
Kookgerei van lichtgewicht spul.

Het staat wel op van dat blauwe anti slip spul.
Maar er tussen stoppen we nix.

Het rammelt. Geen probleem.
Dan zet ik de muziek maar wat harder.
En onze muzieksmaak valt in de categorie, voor andere dan, teringherrie.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Kroppie »

doov schreef:
wo 08 jun 2022, 13:46

Het rammelt. Geen probleem.
leuke reactie van meneer DOOV

(ik hoor ook heel slecht hoor :cheers: )
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door metatoon »

Muziek keuze misschien wel rammelstein (Rammstein)?

Goeie muziek trouwens.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Had het meer ironisch bedoeld; Herrie in de CaraBus :lol3:
Maar hartelijk dank voor de vele reacties.
Hebben vandaag bij de Action een pak microvezeldoekjes gekocht. Wordt voor ons dus wennen, alles 'bomvast' in de kastjes plaatsen. Gaat lukken.
Zonder glas? Moet er niet aan denken een biertje / wijntje uit een plastic limonade bekertje. En eten met plastic bestek ? ? ? :bang:

De de bandespanning van de CP's staat al op 4,5 voor 5 achter. Komend najaar ga ik voor nieuwe banden, gaan die 'kneiterharde' CP op MP en komen er BFG AT's onder. Kun je zelfs op 3,5 Bar rijden
(En voordat hier weer reacties op komen. Onder de Land Rover, met een reisgewicht van 3,5 (legaal) oplopende tot 4 ton (met 130 liter schoon water + 150 liter Diesel), stonden ze zonder probleem op 3 voor en 3,5 Achter. En dit is conform de opgave van BFG en ruim 35 jaar eigen ervaring :thumbup: )
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door doov »

Er zijn ook plastic bier- en wijnglazen hoor.
En het bestek is gewoon van metaal met een plastic handvat.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Afgelopen week even wezen 'shoppen' bij diverse 'groot' inkopers zoals Ikea, Jisk, Blokker en zelfs de Action. Met de maten van de diverse kastjes in m'n kladblok (!) een mooi en passend assortiment aan bakjes, mandjes en boxen bij elkaar gesprokkeld.
Met 4 strak passende mandjes kan het glaswerk stevig geparkeerd worden.
En tegen het rammelen ? Gewoon de al meer als 30 jaar beproefde ervaring, bierviltjes er tussen :cheers:
CF Bovenkastje.JPG
CF Bovenkastje.JPG (64.3 KiB) 563 keer bekeken
Ook de pannenset heeft een rammel en bewegingsvrije oplossing, pannenbeschermers er tussen (van Blokker). En zoals zichtbaar op de foto, wij gebruiken solide gietaluminium pannen. Geschikt voor gas en voor inductie koken. In de 'warme'-periode van het jaar reist er altijd een Campinggas Party Grill mee (gemonteerd op een Campinggas 904 gasfles). Voor de 'koudere'-periode ruilen we deze voor een éénpits inductie kookplaatje (minder condens binnen). Vandaar de keuze voor deze Zwitserse gietaluminium pannen. met wat passen een meten (in de winkel) een 'hapjespan' , een tussen maat en de kleinste passen precies in elkaar )
Voor een eitje koken wat overdreven, dus is eer ook een lichtgewicht Camping pannensetje mee (paste precies in een loos stukje kast)
CF Pannenset.JPG
CF Pannenset.JPG (124.04 KiB) 563 keer bekeken
En ja, onderin een slakom met een gewone fluitketel. Voor 'aan de paal' hebben we ook een elektrische 800 Watt waterkoker.

in het keukenblok had 'der Klaus von Weinsberg' een kleding hangkast bedacht. Ehh, praktisch onder de wasbak ??
Kastje verbouwd tot een opslag ruimte voor diverse waren. Met wat passen en meten een mix van 8 á 12 precies passende afsluitbare bakje gevonden van Q-Line in 2 en 4 liter inhoud. Hebben er meer gekocht, kunnen we afhankelijk van de reisbestemming de 2 of 4 liter kunnen wisselen).
En met een 'Tupperware' brooddoos (niet meer leverbaar, dus van MP), een prachtige voorraad kast geworden.
CF Keukenkast.JPG
CF Keukenkast.JPG (101.26 KiB) 563 keer bekeken
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Ook achterin één en ander aangepast.
Om makkelijker in bed te komen, het Weinsberg schot tussen keuken en toilet ruimte verwijderd. Met 2 aluminium U profielen een nieuw, nu eenvoudig uitneembaar, 'kopschot' in de bagageruimte geplaatst. Met aan de woonzijde een extra opstap trede. Met deze verplaatsing is ook de aftapkraan van de watertank te bedienen, zonder de gehele bagage ruimte leeg te halen (al je spullen op zo'n waterstortplek eruit ? moet er niet aan denken)
Tussenschot.jpg
De rode kraan is om de drinkwatertank te legen.
Tussenschot.jpg (95.05 KiB) 534 keer bekeken
Omdat er (helaas, maar onmisbaar) ook een Rollator mee moet werd het even puzzelen achterin. Mijn 'dagelijkse' en oer solide stalen rollator is geen optie. Hadden al bij Obelink een perfect passende tafel gevonden, welke prima onder het bed paste. Plus bij Ikea een grote box voor extra kleding en beddengoed enz. Maar samen ging het niet lukken.
Dagelijkse rolator.JPG
Dagelijkse rolator.JPG (132.22 KiB) 534 keer bekeken
Dus met de CaraBus naar het 'Medipoint' in het Zutphemse Ziekehuis. Hadden een passende in 4 delen samen vouw, uit aluminium delen samengestelde Rollator in het assortiment. Werd even passen en meten (had alles al achterin), maar het is gelukt :thumbup: Weegt slechts 8,2 kg.
ben blij met m'n passende 'steunwieltjes' :-B
DSCI0760.JPG
Medipoint Rollator
DSCI0760.JPG (147.25 KiB) 521 keer bekeken
En op de tafel is plek voor de zijwand voor aan de Omnistore luifel, er onder nog plek voor 2 paar laarzen :-?

En tegen geluid en verschuiven? De bagage ruimte vloer bekleed met droogloop matten. Kun je ook zonder probleem bij regen alles opruimen :thumbup:
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op vr 24 jun 2022, 17:37, 3 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door AadenAnke »

Hier bij ons in de bus glas aardewerk en kunststof door elkaar los en sommige delen in foom soms zegt Anke na een paar 100 meter ff stoppen gaat ze van alles in kastjes verzetten! Kijk ik met mijn blik van wat nu weer begint ze dat zij niet kan helpen dat ik doof ben en daarom het gerammel niet hoor. Krijg ik de schuld weer maar dat zal wel bij meer zo zijn :lol3: ja dat doof zijn is vaak lastig hoor maar soms ben ik er blij mee :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door DucatoDolf »

Dekker-Achterhoek schreef:
wo 08 jun 2022, 17:27
... Komend najaar ga ik voor nieuwe banden, gaan die 'kneiterharde' CP op MP en komen er BFG AT's onder. Kun je zelfs op 3,5 Bar rijden
(En voordat hier weer reacties op komen. Onder de Land Rover, met een reisgewicht van 3,5 (legaal) oplopende tot 4 ton (met 130 liter schoon water + 150 liter Diesel), stonden ze zonder probleem op 3 voor en 3,5 Achter. En dit is conform de opgave van BFG en ruim 35 jaar eigen ervaring :thumbup: )
Je kent dan het fluitgeluid van deze banden ook? Zal ff wennen zijn in de Ducato, want ik gok dat je LaRo sowieso wat rumoeriger was?

Die van mij staan op +/- 4 bar. Maar hoe reken ik uit wat de marges zijn? Volgens BFG moet ik me aan het typeplaatje van de wagen houden?
Plaats reactie