Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

DucatoDolf schreef:
zo 26 jun 2022, 7:52
Je kent dan het fluitgeluid van deze banden ook? Zal ff wennen zijn in de Ducato, want ik gok dat je LaRo sowieso wat rumoeriger was?
Die van mij staan op +/- 4 bar. Maar hoe reken ik uit wat de marges zijn? Volgens BFG moet ik me aan het typeplaatje van de wagen houden?
De LaRo was voor een LaRo redelijk stil :eh: . Stond een Mercedes E300 TurboD (3,2 l, 6 cylinder) onder de kap met een Mercedes automaat erachter. En de tussenbak was ooit geboren onder een Range Rover Classic. Maar goed, met de BFG's (AT 245/75R16-120, voor 3 BAR, achter 3,5 Bar) en alle draaiende delen, totaal toch een redelijk rumoerig stel. Zijn dus we wat gewend. Dus een 'beetje' banden geruis kan ons niet storen. Hebben meer een goed gevoel, dat we zomer en winter en op bospaden over wat extra grip beschikken. Want inmiddels 50 jaar 4x4 gewend, dat laat je niet zomaar los.

De banden spanning van de BFG AT's ?
Volgens de 'specs', mag een BFG AT 225/75 R 16 - 115 bij max. 80 PSI = 5,5 BAR (en minimale druk van 65 PSI = 4,5 BAR !) een max. belasting 1216 kg per band hebben (= 2432 kg per as).
Bij max. 4,5 BAR komen we dan op een asbelasting van rond de 2150 kg uit. Bij max. 4,0 BAR op rond de 2000 kg per as.
Dat is voldoende volgens de op de EU type goedkeuring van FIAT aangegeven max. asbelasting (E3-2007/46) .
Fiat 3500 GVW.JPG
Fiat 3500 GVW.JPG (140.24 KiB) 857 keer bekeken
We gaan we (zodra ze er onder liggen) gewoon beginnen met 4 Bar Voor en Achter. . En daarna afhankelijk van wat de weegbrug te melden heeft ( :roll: !) en vooral het stuurgedrag (rollen over de voorwielen :thumbdown: ), wat experimenteren. Zo zijn we bij de LaRo in de afgelopen 30 jaar ook uit gekomen :thumbup:

Maar we dwalen af. Alhoewel, 'kneiterharde' CP (Camper Pneu) banden vervangen door soepelere banden, help ook om de weg contacten te dempen. En daarmede de rammelende inventaris :cheers:

P.S. Mede om de toekomstige bandenkeuze en de load-reserve, hebben wij meteen voor de originele 16" aluminium FIAT velgen gekozen.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Veertiger
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 11 mei 2022, 12:49
Locatie: De Meierij

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Veertiger »

De leverancier had ze bij mij ook op 5,5bar gezet, dat ging al best aardig. Ik heb voor nu verlaagd naar 5 bar en daarmee naar de stalling gereden en dat ging ook best. Volgende week tripje Oostenrijk en gaan we het zien. verlagen onderweg is makkelijk dan verhogen, en ik ben ook een beetje bang voor een zompig stuurgedrag.
Ik kan niet zeggen dat ik ze herrie vind maken. Beide assen waren tot ongeveer 1500kg geladen, volgende wee zal er nog een paar honderd kg bij komen.
Bijlagen
BFG.jpg
BFG.jpg (124.28 KiB) 776 keer bekeken
Pössl Summit 640 2017 163pk
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door AadenAnke »

Ons forumlid Jaditus heeft een rekentool voer banden druk gewicht snelheid en nog wat gegevens van de band in en hij rekent uit watje druk kan/mag zijn stel defragmenteren eens in een pb aan hem of zoek op bandendruk hier op het forum dan kom je veel tegen

Gr Aad
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Peter+Annie »

Marco Polo schreef:
wo 08 jun 2022, 7:38
Bandenspanning verlagen naar de benodigde draagkracht van de banden scheelt ook enorm in comfort.
Standaard is 5bar voor 5,5 achter voor de gemiddelde 2 asser.
De wagens zijn dan over het algemeen (bij eerste montage) uitgerust met speciale CP of camping banden.
Zeker voor de wielen op de vooras is dit vaak te hoog als het meeste gewicht achter zit (garage en dergelijke).

Even de zoekfunctie gebruiken over wat forumlid Jadatis (Peter) hier al over gezegd heeft of even via pb contact met hem zoeken.
Als je je bandenspanning gaat verlagen om je veercomfort te verhogen ( en ook geen gerammel in de glazen wilt hebben) loop je weer tegen het feit aan dat je met te lage bandenspanning rijdt ,en dat is veel gevaarlijker dan wat rammelende glazen.
Je kunt de bandenspanning verlagen van 5 bar naar 4,5.maar dat zal geen significant voordeel opleveren voor het rammelen tegen te gaan ,dat zal Jadatis ook wel kunnen bevestigen.

wij camperen nog maar een jaartje , ( altijd ge-caravand)maar bij ons rammelde alleen de glazen plaat van het kookstel ,mijn vrouw stopt daar een strookje antislipmat tussen en dat is dan ook weer verholpen.
In een camper hoor je altijd wel wat gekraak van de carrosserie.
Koffie kopjes een de (echte) glazen voor de wijn en de Ricard steken on deze schuim blokken met uitsparingen die je kant en klaar kunt kopen.
Tussen de pannen zitten een soort vilt lappen die je tussen de gestapelde pannen steekt
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Peter+Annie »

AadenAnke schreef:
ma 27 jun 2022, 15:57
Ons forumlid Jaditus heeft een rekentool voer banden druk gewicht snelheid en nog wat gegevens van de band in en hij rekent uit watje druk kan/mag zijn stel defragmenteren eens in een pb aan hem of zoek op bandendruk hier op het forum dan kom je veel tegen

Gr Aad
IK heb veel respect voor Jadatis( want zo heet hij) zijn kennis over banden en alles wat daarbij hoort.
echter voor de druk in mijn banden laat ik me toch meer leiden door wat de ontwerper (de fabrikant dus) mij verteld in zijn specificaties.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door gjvonk »

Hmm, ik heb juist meer vertrouwen in wat de bandenfabrikant en de bandenmonteur zeggen. De camperbouwer plakte in 'Stufe 2' een sticker in de deuropening met een banddruk van 5,5 bar oftewel 550 Kpa. De bandenfabrikant zegt dat de referentiedruk voor deze band met loadindex 116 (=1.250 kg per band) 475 Kpa is. De maximale aslasten van mijn camper zijn 2.100 kg voor en 2.400 kg achter.

Mijn conclusie en ook die van de bandenmonteur: 550 Kpa is veel te hard. 475 is meer dan genoeg en kan bij een lager maximum gewicht zelfs nog lager... Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Peter+Annie »

Met de ontwerper bedoelde ik dus ook de ontwerper/fabrikant van de banden ,niet de fabrikant van het voertuig.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door gjvonk »

Ah, nu snap ik je... Jadatis volgt eigenlijk dezelfde redenering als de bandenfabrikant; maar gaat dan uit van de werkelijke aslast en niet van de technisch toegestane maximale aslast. Daarom vraagt hij ook altijd naar de gewichten per as. Dat zal voor onze buscamper ongeveer 1.850 kg voor en 1.650 kg achter zijn, maar dat is een grove schatting. Zou ik voor en achter maximaal belasten, is de camper 1 ton te zwaar voor het kenteken. Zou ik de assen belasten tot de maximale draaglast van de banden, zou ik 1,5 ton te zwaar zijn voor het kenteken, zou de voor as 400 kg te zwaar belast zijn en de achteras 100 kg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op di 28 jun 2022, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door kampertjes »

Na 2 km weet je al wel zeker dat 5,5 niet in orde is bij een doorsnee Buscamper, daar is weinig technisch inzicht voor nodig. Pomp 4 bar in de banden van je golf, zelfde effect.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door gjvonk »

Daarom snap ik ook oprecht de aangegeven waarden op de sticker, de instellingen van de boardcomputer wat betreft de signaleringswaarde van de tpms (of gooi ik het nu weer door elkaar?) en het oordeel van de APK keurmeesters niet...die zouden toch de waarden van de bandenfabrikant moeten volgen? Dus banddruk in relatie tot loadindex? Of denk ik nu te simpel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
kasper1
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door kasper1 »

Kijk ook eens op, Continental-reifen ratgeber 2021 is een Pdf bestand van 132 pagina's.

GJ. voor jou bandenmaat 225/75-16 cp doorschrollen naar pagina 90 en 91 succes.

Groet Kasper
VanNicholas Zephyr Titanium
kasper1
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door kasper1 »

Voor mijn Globecar Campscout (R)evolution L4H3 Maxi
Met banden, Continental VanContact 4 Season 235/60 R17 Loadindex 114
Rij ik Voor en Achter met 4 bar. En geen Herrie in de Bus

Met mijn vorige banden, Continental Vanco 2 reed ik voor met 3.75 bar en achter 4.0 bar, 95000 km heel Europa door.
dit jaar vernieuwd naar Van contact 4 Season. En ook nu geen Herrie in de Bus🤗

Met volgeladen! Bus inclusief 120 lt dieseltank, Volle watertank, Subboard, 2 Racefietsen, 2 personen weeg het bijna 3600 kg

Groet Kasper.
VanNicholas Zephyr Titanium
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

We zijn er (denk ik) inmiddels wel uit wat te doen met het rammelen en de banden keuze en druk.
Volgende stap in de CaraBus is de gehele herziening van de elektrische installatie, zowel de 12VDC als de 230VAC.
Allereerst, vraag me altijd af, waarom fabrikanten zo meoilijk doen, als je om een schema vraagt. Ook zij stoppen er niet een 'willekeurige' bos draden in, maar maken voor elk model (meestal bruikbaar in meerdere modellen) een complete draadboom. Oké, komt m'n oude vakgebied (Docent
"Installatietechnieken en toegepaste elektronica" weer van pas . Maar met schema werkt het een stuk sneller :lol3:

Stap één was om alle techniek op één plek te concentreren. Weinsberg had al een deel onder een luikje van het bed geplaatst. Heb daar de rest, plus mijn aanvullingen ook naar toe gebracht.
CaraBus, bagageruimte.JPG
CaraBus, bagageruimte.JPG (150.05 KiB) 502 keer bekeken
Stap twee om één en ander beter af te stemmen op onze (!) wensen. Wat niet nodig is, kan eruit, wat wij nodig vinden, kan erbij. Alles afgestemd op onze, toch wel redelijk grote, ervaring met reizen in een Camper (en ongetwijfeld zullen vele daar anders over denken, dus komt er ook een toelichting bij).
Electra luikje.JPG
Electra luikje.JPG (182.27 KiB) 502 keer bekeken
In deze ruimte (even 180 graden gedraaid), onder van rechts naar links
- de CBE 12VDC verdeler (origineel Weinsberg) gekoppeld aan een CBE infopaneel (accu's, water tanken, bediening verlichting en waterpomp). Met enkele aanpassingen nu ook gekoppeld aan de Victron Inverter12 VDC > 230 VAC en het Truma i-Net systeem (en dus de app).
- de CBE 230 VAC > 12 VDC - 250 Watt omvormer (acculader, instelbaar voor 3 accu type, ook Lithium),

- de 230 VAC verdeler. Vanaf de "Paal" komt er eerst een 2 fase 14 A hoofd zekeringautomaat. Een ongebruikelijke waarde (14 A), maar daarmee 2 A onder de gebruikelijke net aansluitingswaarde van 16 A. Voorkomt dat de Camping (of thuis) er eerder uit gaat ! Links een overspanningsbeveiliging. Rechts 3 aardlekautomaten (inderdaad, elke automaat heeft zijn eigen aardlek !). De eerste 2 hebben alleen spanning als er een net aansluiting is, resp. voor de elektrische verwarmingsspiraal in de Truma Combi (B 10A, de Truma Combi moet ik nog vervangen) en de 'Acculader' (B 6A). De 3e groep (B 6A) gaat via een "Xenteq PTS-Serie" 'Transfer Switch' omschakelaar naar de diverse 230 VAC contact dozen. Alles dubbelpolig geschakelde, omdat je 'aan de paal' niet altijd zeker bent welke de Fase en welke de Nul is.

- Hierboven zit de "PTS Tranfer Switch". Deze schakelt de 230 VAC. Bij een net aansluiting hebben alle 3 de aardlekautomaten spanning. Als het net wegvalt, schakelt de PTS over op de Victron inverter. Dan hebben alleen de contactdozen 230 VAC. Hiermee voorkomen we dat bij spanningsuitval, de Victron Inverter (12 VDC > 230 VAC) de 1600 Wat van de verwarming probeert bij te houden (gaat niet lukken). Tevens is de 'Acculader' uitgeschakeld (een "Perpetuum mobile" werk ook electrisch niet ) Maar belangrijker, dit voorkomt terug voeden naar het (camping) net en beschermt 230 VAC uitgang tegen verkeerd schakelen.

- De 'Schaudt' Booster. Een VDC > VDC omvormer, welke er voor zorgt dat de huishoudaccu altijd op de juiste spanning wordt gebracht (reeds ingebouwd door Weinsberg). De FIAT generator levert 200 A, maar ivm het terug winnen van afremenergie, is deze tijdens het rijden slechts 12,2 VDC en alleen bij afremmen op de motor 13,6 VDC. Te weinig om een huishoud accu tot 100 % te laden. Deze 'Booster', gekoppeld aan de D+ van de auto generator, zorgt voor de juiste laadspanning (instelbaar op 3 accu type, waaronder Lithium)
Heb de VDC > VDC omvormer gezekerd met 60 A,
- De NDS Suncontrol SC320M (max. 320 Watt PP). Ligt momenteel één 120 Watt PV-paneel op het dak. Komende winter komt daar een 2e 120 Watt panel bij. Deze NDS is geschikt voor 2 lossen panelen, tezamen tot max. 320 Watt PP. De NDS 320M is instelbaar voor 3 accu type (ook Lithium) en heeft een 'druppel'-laadfunctie naar de auto accu.
Er boven een geel U-link. Hier kan een lossen A meter geplaatst worden om de laadstroom te meten.
Wij wenste perse een 540 bus (L2H2) en dan is de dakruimte beperkt :problem:
Klaar.JPG
Klaar.JPG (141.06 KiB) 484 keer bekeken
Onderin de ruimte een 95 AH AGM accu (zat er nu eenmaal in !), er naast de Victron Phoenix 12/500 VE Sinuswave Inverter (12 VDC > 230 VAC). Wij gebruiken de 230 VAC onder meer voor de accu laders (!) van de e-bike en de laptop. En niet onbelangrijk, de 60 Watt elektrische onderdeken in bed (maar dat heeft alles met mijn ziekte te maken). Bewust geen 'zware' 230 VAC Inverter. het vermogen moet tenslotte uit je accu komen ! !
De Aan/Uit bediening heb ik gekoppeld aan het CBE infopaneel (hoeven we niet steeds onder het bed te duiken )
Wij houden het op de 95 AH AGM (tzt Lithium, mede om het gewicht). En de e-bike accu's kun je ook laden onder het rijden. Levert de FIAT generator het benodigde Vermogen aan de Victron. :thumbup: :thumbup:

Zal binnenkort even een schema teken (mijn kladjes zijn voor de gemiddelde lezer echt onbegrijpelijk)
Zo, weer een stukje aan de CaraBus toegevoegd, Rob.
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op wo 29 jun 2022, 22:59, 3 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

gjvonk schreef:
di 28 jun 2022, 11:15
Mijn conclusie en ook die van de bandenmonteur: 550 Kpa is veel te hard. 475 is meer dan genoeg en kan bij een lager maximum gewicht zelfs nog lager...
Sterker nog, het staat letterlijk in de flank van de band vermeld :thumbup:
( 116 Q at 475 kPa ), max. load index 116 Q = 1250 kg per band bij 4,75 BAR !

Alleen blijft het nadeel van de "Camper Pneu", de stijve zijwanden!. Michelin geeft ook zelf toe, dat de zijwanden van de CP's stijver zijn als de "Cargo" uitvoering. Als verklaring geeft Michelin; "Dat Campers langdurig (??) stilstaan en dat in combinatie met overbeladen (??) de "CP" versie voorkomt dat de band kan vervormen. Vandaar dat we de max. druk van 5,5 BAR toestaan".
Ehhhh, toestaan is niet hetzelfde als adviseren om mee te rijden.

Vandaag mijn Continental Vanco Camper (af-Weinsberg op afgeleverd) eens nader geïnspecteerd. Daar staat een hele tekst op over het juiste gebruik onder een Camper (!), wat afsluit met: "max. pressure 5,5 BAR".
Vanco Camper.JPG
Vanco Camper.JPG (135.85 KiB) 354 keer bekeken
Maar 180 graden verder draaien op diezelfde band: "Load index 116Q bij 475 kPa" . Lekker verwarrend :bang:
Vanco Camper 116Q.JPG
Vanco Camper 116Q.JPG (114.28 KiB) 354 keer bekeken
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie