Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

"Met je blotevoeten op het kouwe zeil", van de Artpop groep "Het" (1965)
Mede om de holle klank in de CaraBus wat te dempen, afgelopen week vloerbedekking in de bus aangebracht. Uit ervaring met de Land Rover Camper, wederom voor 'Droogloop'-matten gekozen. Met een rubberachtige rug (PVC) en een 'getufte' (heet echt zo) inplant van Polypropeen boven zijde makkelijk in onderhoud. Waren toevallig enkele weken terug bij de Aldie in de aanbieding. Met 3 grote matten (90 x 150 cm) en een beetje snijwerk de hele bus me belegd.
Wij douche op de Camping ( :thumbup: ), dus ook de vloer van de toiletruimte kreeg een mooi matje. Bleef zelfs een rest stukje over voor op de Thule opstap :-B
Zithoek vloer.JPG
Zithoek vloer.JPG (187.08 KiB) 1183 keer bekeken
Meteen de onderbouwbouw van de cabine stoelen wat aangepast. Onder de rechterstoel zit de box voor de krik. Maar onder de linker stoel is het (nog) leeg. Dus hier de achterste kap weg gehaald en tussen het frame een kunststof plaatje geplaatst. Scheelt zeker 10 cm voetenruimte bij de zithoek.
Zithoek beenruimte.JPG
Zithoek beenruimte.JPG (207.29 KiB) 1183 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op zo 03 jul 2022, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Toch in de cabine bezig, meteen de 'loodzware' krikbox eens aan een inspectie onderworpen (is ook een topic bij "Techniek" over).
Serieus overwogen om de schaarkrik te vervangen door een hydraulische potkrik. Probleem zijn de plaatsing van de kriksteunen. Met de 'originele' schaarkrik hef je de gehele bus. Dus draai je deze de eerst 10 cm uit de veren, voordat het wiel loskomt. En dan moet je bij 'lek' nog eens 10 cm door heffen, anders past je reservewiel niet.

Heb een heel assortiment hydraulische krikken in m'n garage (erfenis van 50 jaar Land Rover's), maar deze hefhoogte haal je niet met een hydraulische potkrik.
En om dan de potkrik onder de as te plaatsen ? ?. Dus op je buik onder de bus te kruipen, die door de lege band toch al erg dicht op straat ligt. Bij een Land Rover een 'eitje', maar onder een bus ? Even uit geprobeerd. Resultaat . . . . . . :bang:

Dus toch maar de originele schaarkrik weer in de box onder de rechtervoorstoel. Wel de inhoud even 'professioneler' gemaakt. Het lompe 'Sevel' materiaal (rechts) uitgewisseld voor een momentsleutel met omkeerbare Links-Rechts ratel en een paar goed passende doppen + verlengstuk.
Krikbox.JPG
Krikbox.JPG (123.65 KiB) 1172 keer bekeken
Opgevuld met een paar werkhandschoenen en een regenbroek. Lekrijden gebeurt altijd op plekken waar je niet wil stoppen en onder weersomstandigheden :thumbdown:
Maar in principe verwissel ik alleen, als ik zeker weet dat ik veilig sta en het zelf kan afhandelen. Anders een telefoontje naar de ANWB. ben niet voor niets 'Platium'-lid :thumbup:
Krikbox + startkabels.JPG
Krikbox + startkabels.JPG (106.45 KiB) 1172 keer bekeken
Op de box net genoeg ruimte, om er ook een set stathulpkabels te verstoppen. Onze CaraBus is een automaat, dus aanslepen / duwen is er niet bij :wave:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
kasper1
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door kasper1 »

@Carabus, Het wiel met de lekke band op een oprijblok (keg) rijden dan krijg je je krik er makkelijker onder, en het reserve wiel beter geplaatst.

Groet Kasper
VanNicholas Zephyr Titanium
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Op mijn verzoek en in overleg met de Camperforum moderator, is de topic “Herrie in de CaraBus” verplaatst van ‘Diverse’ naar ‘Algemeen’.
Reden: Had de topic bij ‘Diverse’ geplaatst, omdat ik als TS meer een ironische als een serieuze opzet in gedachte had (lees hieronder nogmaals door). Maar inmiddels is door vele de topic gevuld met serieuze adviezen over het opbergen van de inventaris. Maar ook met diepere oplossingen, zoals de bijdrage van de banden keuze. Voeg daarbij mijn eigen interpretatie over de inrichting en inbouw ideeën van onze fabrieks Camper een Weinsberg CaraBus 540. Kortom, dan ontgroeit de topic de tab ‘Diverse’.


Waarom dan toch de keuze voor een fabriekscamper, zullen vele zich afvragen. De frequente Forum-volgers hebben de afgelopen jaren regelmatig 'Dekker-Achterhoek' op de tab "Zelfbouw" langs zien komen. En met grote belangstelling (met advies of commentaar) hierop zien reageren.

Het antwoord is (helaas) simpel, de beperkingen van mijn onomkeerbaar spierziekte proces staat mij helaas niet meer toe om een Buscamper geheel zelf te bouwen.
Maar om dan alles maar gewoon ‘standaard’ laten?. Te laten zoals 'der Claus von Weinsberg' (of Knaus of Pössl of Adria of . . . . ) dit bedacht heeft? Nee dus.
Over de keuze van een 'Weinsberg' kan ik kort zijn. We gingen voor een Fiat Ducato X290, met een 3500 kg chassis met een 540 opbouw lengte. Dat laatste mede om op een invalide P te passen.
Dan wordt de spoeling al dun. Als je dan ook een 9 speed automaat en 16 inch alu-wielen opteert, fluisteren de verkopers al snel 2023, maar kan ook 2024 worden (tot zelfs bij 'Sunliving'; "wij nemen uw order niet eens aan" :bang: ) [ Caravanbeurs Utrecht 2021 ]
Een interieur kan ik nog steeds zelf verbouwen, mits het basis voertuig goed is. En die kon Weinsberg leveren ! ! !

Na de aanpak van de inventaris (de herrie!) meteen maar door gegaan met de rest van de CaraBus.
- De wijzigingen aan het meubilair,
- de aanpassing van de elektra voorziening,
- de afwerking en isolatie (of te wel, het vaak wel erg magere gebruik hiervan :thumbdown: )
- de techniek, zoals de discussie over banden keuze en, belangrijk, op welke spanning,
En niet te vergeten, de aanpassingen voor mijn mobiliteit :thumbup:

Zal regelmatig nog wat aan dit topic “Herrie in de CaraBus” toevoegen, Rob.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Herrie in de CaraBus (Fiat Ducato)



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Is leuk zo'n 'fabrieksbus', maar voordat het onze Bus is . . . . . :wink:

Dus na de verbouwing van de kledingkast in het aanrechtblok, het herverdeling van de laadruimte en aanpassingen aan de electronica, nu een paar onpraktische punten aangepakt.

Voor de aankoop van deze CaraBus hebben we (bijna) het gehele leverbare buscamper assortiment bij de dealers bekeken. Eén van de overeenkomstige plunten waren (te) smalle 'Salon'-tafeltjes. Vermoed dat de interieur ontwerpers er zelf nooit een volledig menu aan hebben genuttigd (zie Noot). Op een tafel van 37 cm (!) breed passen niet eens 2 gewone borden (ehh, je kan natuurlijk ook gewoon de pan in het midden zetten en allebij een lepel nemen :lol3: )
Tafel Weinsberg.JPG
Tafel Weinsberg.JPG (149.2 KiB) 660 keer bekeken
Dus met een stuk hardboard uit proberen, tot welke maat er een 'echte' tafel in te passen is. Met een wat zitoefeningen, schuiven en draaien van de bestuurders stoel kwam ik op een breedte van 48 cm uit. Zelfs 54 cm ging nog lukken, maar mijn vrouw zit s'avonds graag overdwars met een goed boek op het bankje. Dus kwamen we op een breedte van 48 cm uit. De originele lenge van 80 cm heb overgenomen.
Had vorig jaar al bij de dealer een extra 'banan'-poot en een meter alu profiel meegenomen, zodat de originele tafel compleet kan blijven. Van 2 op elkaar gelijmde 12 mm Berkentripex platen (de onderst wat lichter gemaakt) een nieuw tafelblad, nu 48 x 80 cm.
Tafel Nieuw.JPG
Tafel Nieuw.JPG (124.63 KiB) 660 keer bekeken
Blad op kleur gebracht met beits en daarna in de Glitsa gezet
We gaan het de komende 4 weken proberen. Kan er altijd nog één of meer af zagen (bij zagen gaat wat moeilijker :wink: )
En als het bevalt, komt er een kunsstof blad op en een mooie rand afwerking.
Tafel nieuw onderzijde.JPG
Tafel nieuw onderzijde.JPG (109.73 KiB) 660 keer bekeken

(Noot); Vermoedelijk ligt bij de maatvoering van de originele tafels, de montage van het gordelblok ten grondslag. De ruimte om met de gordels voorover te kunnen bewegen conform de Euro NCAP norm (bots veilgheid) en EU type goedkeuring !
Maar bij ons zit er toch nooit iemand achterin, dus kan de tafel tijdens het rijden ver naar achteren geschoven worden. En mocht er iemand een lift willen ?, dan leggen we de tafel gewoon even achterin. Opgelost !
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie